Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Yvonne Admin

|
Geplaatst: 29 Nov 2006 6:05 Onderwerp: Opstand en verzet in WO1 |
|
|
Uit een ander topic:
Quote: | Tussen de lijnen valt imemrs hier en daar te lezen dat de brutale acties van de Duitsers in het begin in die mate een schrik teweeg gebracht hadden onder de bezette bevolking dat die van eventuele verregaande opstanden en dergelijke afzag gedurende de rest van de oorlog. |
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=6260
Is dat een van de redenen dat er niet veel bekend is van grootscheeps verzet? _________________ Met hart en ziel
De enige echte
https://twitter.com/ForumWO1 |
|
Naar boven |
|
 |
belbez13

|
Geplaatst: 15 Dec 2006 14:52 Onderwerp: verzet |
|
|
Er is veel bekend over het verzet in de Eerste Wereldoorlog. Meestal kan je slechts verwijzingen vinden in lokale mnografieen over een dopr of stad of in oude boeken.
Een synthese maken rond het verzet in België in WO1 staat als tweede op mijn TO DO lijstje...
groetjes,
belbez13 |
|
Naar boven |
|
 |
Richard
|
Geplaatst: 15 Dec 2006 17:16 Onderwerp: |
|
|
Dan ben ik benieuwd naar de eerste plaats... |
|
Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
Geplaatst: 16 Dec 2006 9:08 Onderwerp: Re: verzet |
|
|
belbez13 @ 15 Dec 2006 14:52 schreef: | Er is veel bekend over het verzet in de Eerste Wereldoorlog. Meestal kan je slechts verwijzingen vinden in lokale mnografieen over een dopr of stad of in oude boeken.
Een synthese maken rond het verzet in België in WO1 staat als tweede op mijn TO DO lijstje...
groetjes,
belbez13 |
Hallo en welkom hier
Ik ben razend nieuwsgierig naar je bevindingen, want in de boeken die ik gelezen heb ben ik erg weinig tegengekomen.
Houd je ons op de hoogte? _________________ Met hart en ziel
De enige echte
https://twitter.com/ForumWO1 |
|
Naar boven |
|
 |
belbez13

|
Geplaatst: 18 Dec 2006 8:53 Onderwerp: verzet |
|
|
Hallo allen,
Meestal vind je hier en daar wel een verwijzing in lokale heemkundige tijdschriftjes. Er is ook wel wat gepubliceerd onmiddellijk na de oorlog. Er is ook een uitgebreid archief over het verzet in WO1 bewaard, maar er is geen inventaris van... Het is dan een kwestie van al deze dingen samen te zetten in een grote geheel. Ik probeer al deze dingen bij te houden, maar tijd vinden is niet altijd eenvoudig.
Iedereen die informatie uit haar streek of gemeente heeft, mag dit altijd laten weten.
Er was geen sprake van gewelddadig verzet. Het gaat eerder om het verzamelen van inlichtingen die dan via Nederland en Zwitserland werden doorgestuurd naar de geallieerden. Frankrijk, GB en België hadden vele bureaus in Nederland waar de agenten van de inlichtingendiensten hun informatie konden brengen. Zo'n 6000 burgers uit België en Noord-Frankrijk werkten voor de geallieerde inlichtingendiensten. De Duitsers hadden er echter weet van...
groetjes,
Jan, Belbez13 |
|
Naar boven |
|
 |
Fritz Kempf Ere WikiMusketier
Geregistreerd op: 4-4-2006 Berichten: 10370 Woonplaats: Wipers (Ieper)
|
|
Naar boven |
|
 |
|