Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

levensverwachting

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
eagle

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 19:10    Onderwerp: levensverwachting Reageer met quote

In de NRC van vandaag staat een spannend grafiekje:

er zijn veel vragen bij te stellen, maar in het verband van dit forum wil ik er één uitlichten:
waardoor is het dal vóór 1920 te verklaren bij de mannen?
ik heb één van de bronnen kunnen vinden:
http://www.nidi.knaw.nl/en/output/2005/bt-53-03-vanpoppel.pdf/bt-53-03-vanpoppel.pdf#search=%22van%20poppel%202001%20levensverwachting%22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mario

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

vrouwenkiesrecht.

nee, even serieus...
Ik ga ook eens even op zoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
vlim

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Waarschijnlijk een combinatie van de Spaanse griep en loodvergiftiging.
Naar boven
Mario

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

vlim @ 25 Sep 2006 20:13 schreef:
Waarschijnlijk een combinatie van de Spaanse griep en loodvergiftiging.

Waarom dan niet rond 40-45?

En Eagle... stond erbij of deze grafiek betrekking heeft op Nederland, Europa of de gehele wereld?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
derwisj

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, ik vraag me ook af waarom er voor 40-45 geen inzakking is...er stierven toch veel burgers dus ook 65 jarigen, door bombardementen, ondervoeding, enz...?
pascal
vlim

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Goede vraag.

Ik denk dat, omdat de tweede wereldoorlog eigenlijk door alle bevolkingslagen heen sloeg, er minder afwijkingen te zien zijn. In plaats daarvan neemt de gehele lijn een beetje af.

Wereldoorlog 1 was nog een mannenaangelegenheid.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 19:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, maar het gaat hier om 65 jarigen, denk niet dat er veel 65 jarigen in de loopgraven zaten...
pascal
marcston

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 25 Sep 2006 20:41 schreef:
Ja, maar het gaat hier om 65 jarigen, denk niet dat er veel 65 jarigen in de loopgraven zaten...
pascal

Mogelijk heeft de verstedelijking/industrialisatie van eind 19e eeuw er veel me te maken. Veel vervuiling(veel meer dan nu in bijv londen) of smerige fabrieken die toen overal midden in steden oppopten.

De eerste en tweede wereldoorlog had gezamelijk nog geen 80 miljoen doden, op een bevolking van enkele miljarden minimaal wel veel maar niet desastreus.

We moeten natuurlijk ook niet vergeten of dit de levensverwachting van de HELE wereldbevoling was of alleen Europa/Amerika en of niet alleen mensen genomen zijn die de kindertijd overleefd hebben. Gezien de enorme kindersterfte in de 19e eeuw lijken in verhouding tot nu lijken die cijfers moeilijk te rijmen.
derwisj

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij is kindersterfte hier niet inbegrepen; het geeft volgens mij gewoon de levensverwachting van een persoon die 65 was gedurende die periode...
Dus iemand die nu 65 is, zou ongeveer 87 jaar kunnen worden...
pascal
eagle

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2006 8:59    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb er een tijd over nagedacht, ik denk dat derwisj gelijk heeft. Dus je zou de grafiek ook anders kunnen lezen: tel bij elk geboortejaar 65 op dan heb je de levensverwachting van 65 jarigen in het jaar dat ze 65 zijn geworden. Het dal bevindt zich dan in de periode 1975-1985 (ongeveer), dus in die tijd nam de levensverwachting voor 65 jarige mannen af (stress, hart en vaatziekten, roken???). De oorzaak zou dan helemaal niet te zoeken zijn in het geboortejaar, maar in latere omstandigheden. Overigens ik denk dat velen de bevolkingspyramiden kennen van bijvoorbeeld Frankrijk, waar de effecten op bepaalde leeftijdsgroepen mannen van beide wereldoorlogen, maar vooral de eerste goed te zien zijn.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: