Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Forum Eerste Wereldoorlog gaat stoppen.
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Belangrijke mededelingen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2021 10:46    Onderwerp: Forum Eerste Wereldoorlog gaat stoppen. Reageer met quote

We gaan stoppen,
Vanaf het begin heb ik alles zelf uit eigen zak betaald.
Na ziekte ben ik nooit meer voldoende hersteld en kon ook nooit meer werken.

Het geld is op, forumvernieuwingen kunnen niet meer gedaan worden.
Ik kan het gewoon niet meer betalen.

Het is enorm jammer, want we zijn een uniek plekje op het internet.

Verdere berichten volgen.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
AOK4

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2021 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Yvonne,

Dat is enorm jammer om te horen...

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Obusje

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2021 12:26    Onderwerp: FEW stopt Reageer met quote

Dag Yvonne,

Dat is een treurig bericht.
Verloren ist aber nur der der sich selbst aufgibt.

Neem svp asap per pb contact met mij op om me te
informeren over de mogelijkheden van overname
c.q. voortzetting.

Blue skies,
Obusje
AOK4

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2021 16:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik sluit me aan bij Obusje, moest er ergens iets mogelijk zijn om het forum alsnog verder te kunnen zetten, dan hoor ik dat graag.

Jan
Naar boven
Big Blunder

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2021 19:23    Onderwerp: Forum Eerste Wereldoorlog gaat stoppen Reageer met quote

Dit nieuws slaat in als een bom, en mag en kan niet waarzijn !!! het Forum waar zoveel informatie opstaat en waar vele mensen een fijne hobby aan hebben, en wat volgens mij de enigste Forum website over de Eerste Wereldoorlog in nederlands talig gebied is.

Misschien ben ik iets te naïef geweest maar heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan hoeveel kosten het met zich meebrengt om een website te bekostigen en te ondehouden.
maar goed ben best bereid om mee te delen in de kosten, misschien zouden alle Forum leden dit wel willen doen, en is het slechts een klein bedrag per jaar.

Is het misschien een goed idee om een enquête te houden onder de leden, om er zo achter te komen, wat iedereen wil en kan ?

Groeten Frank.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2021 19:48    Onderwerp: Reageer met quote

Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad
Wist van het voornemen tot stoppen al enkele weken .
Wat ook heel aannemelijk is maar
Had de ijdele hoop dat het misschien zou overwaaien ...

We zijn ook nog op de moderne media zols
Facebook en Twitter te vinden ,
maar voor mij is dit helemaal niet van het zelfde allooi als deze plek .

Ben er ook niet goed van , we zullen wel een oplossing vinden .
Er staat te veel info op dit Forum
om het aan de internet goden op te offeren.

poppy poppy poppy
@+
Patrick
INFO
ons forum heeft als motor ....
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
https://nl.wikipedia.org/wiki/PhpBB
Naar boven
coert65

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2021 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het ook vreselijk nieuws..

Ik zelf ben hier nog niet echt lang lid, maar lees al wel zeker een jaar of 11 hier mee. De meeste info over WO1 heb ik hier vandaan weten te halen, veel gelezen, mooie reisverslagen, historische dingen van toen.
Ik zou het jammer vinden als dit forum verdwijnt.

Is er niet iets mogelijk om, als het overgenomen word door andere leden hier, om een donatie-systeem toe te voegen, zodat iedereen die hier graag zit, z'n steentje kan bijdragen? Dat is op andere fora, zoals Pickelhaubes.com waar ik ook zit, wel het geval.

Ik begrijp de reden erachter, maar ik vind het erg jammer. Ik hoop dan ook, dat andere leden, zoals Jan of Obusje, en Patrick dit voort zouden willen zetten, als je afhaakt Yvonne, maar ik hoop echt dat je dan ook blijft.

Groeten, Coert.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2021 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Excuses dat ik zomaar wegloop uit dit gesprek, maar we moeten plotsnaar Poppel, onze dochter woont daar tegenwoordig, ze staat op punt van bevallen. En dat gaat voor Smile
Het forum blijft zeker tot in het volgend jaar, want de info die hier staati s zo enorm waardevol. Doodzonde als dat verdwijnt.

We gaan iig samen met jullie een oplossing zoeken.

Naar boven
Magneet

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2021 7:24    Onderwerp: Reageer met quote

ik sluit me aan bij de voorgaande mensen, zonde om het weg te doen en ik wil ook meedenken (en betalen!) om het voort te zetten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
renny

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2021 17:22    Onderwerp: Reageer met quote

dit is schrikken ...wat kunnen we doen ?
marty

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2021 3:03    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Yvonne & Manager,

ik vreesde allang zo’n bericht te moeten lezen.

Maar eerst hoop ik dat de bevalling goed (zal) verlopen is (verlopen).
En jij Yvonne, ondanks alles, hou je haaks Smile.

WO1 was blijkbaar geen pinhelmen alleen, het F.E.W heeft me finaal gekneed en breed geïnformeerd/bijgestuurd in het complete WO1 plaatje.
Het is gewoon te waardevol en uniek plus uiteindelijk ben ik het F.E.W. nogal wat dankbaar.
Sluit me bij de andere forumleden aan en steeds tot donatie bereid, (zoals ik bij Pickelhaubens.com doe).

PS:
Net terug van een gepland précovid reisje:
Ciney / Meaux (M. De La Grande Guerre) / diverse Amerikaanse monumenten / Romagne sM. /gekoppeld met automuseum te Reims en Mulhouse.
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2021 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Was op WO1 Battlefield tour afgelopen dagen, geen FEW gezien.
Kreeg tijdens de reis een bericht van mede FEW lid dat HET forum gaat stoppen.

Ik weet dat er kosten aan zijn om zoiets te behouden en te onderhouden.
En misschien is er inderdaad ergen toch nog een oplossing te vinden.

Vind het zeer jammer dat het FEW ermee gaat stoppen. Wat een informatie ik hier niet al vandaan haalde. Ik ken(de) niemand hier. Heb ooit 1 iemand in echt ontmoet, Ieper Ramparts café/museum (helaas al jaren ter zielen) en verder alleen online. Toch was er een gezamenlijk iets en dat iets wat elkaar bracht was het verzamelen en delen van WO1 informatie.

Forum Eerste Wereldoorlog Facebook pagina, ik lees er wel op (plaats nooit wat), maar ik vind het minder hebben dan FEW, Facebook gebruik ik eigenlijk op andere manier dan het echte delen van informatie zoals op dit forum.

Mijn tekst hierboven is wat groot geworden, maar ik wil als laatste wel kwijt...
Bedankt voor al die mooie jaren van inzet aan het FEW team.
En ook alle gebruikers natuurlijk.

Helaas zal ik moeten eindigen met een symbolisch digitaal
poppy
froos

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2021 12:26    Onderwerp: Stoppen?? Reageer met quote

Een forum is misschien een oude manier om te communiceren, maar dat het verdwijnt is iets waar ik niet aan moet denken.
Op zo'n moment realiseer je je dat het maar weinig leden zijn die het forum overeind houden. Dat moet beter kunnen.
Ik deel niet veel, maar als ik weer eens op frontbezoek ga gebruik ik altijd de grote hoeveelheid informatie die je hier kunt vinden.
Ik steun iedere actie om dit te behouden.
Naar boven
marcsken

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2021 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals hiervoor reeds meerdere malen aangehaald, ook ik steun ieder initiatief tot behoud van dit prachtige forum.
derwisj

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2021 14:15    Onderwerp: Reageer met quote

Jammer...ben hier vanaf dag 1 altijd graag komen lezen...dus de tijd van afscheid is gekomen...dat alles je goed gaat, yvonne...
pascal
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2021 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Vooralsnog is het iig tot en met maart 2022 betaald, onze kleindochter is geboren, maar ligt helaas nog in het ziekenhuis, we komen hierop terug, maar nu gaat écht onze tijd en aandacht naar het kleinkind en haar moeder.
Het gaat allemaal niet zoals gehoopt..

Naar boven
renny

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2021 6:50    Onderwerp: Reageer met quote

Hoop dat alles goed komt met moeder en kleindochter !!
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2021 6:56    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne:
Quote:
Vooralsnog is het iig tot en met maart 2022 betaald, onze kleindochter is geboren, maar ligt helaas nog in het ziekenhuis, we komen hierop terug, maar nu gaat écht onze tijd en aandacht naar het kleinkind en haar moeder.
Het gaat allemaal niet zoals gehoopt..

Gefeliciteerd. Hopelijk mag ze snel uit het ziekenhuis en geniet ervan.
marcsken

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2021 13:05    Onderwerp: Reageer met quote

We duimen voor jou en je familie Yvonne, weet dat dat het belangrijkste is.
Fulco

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2021 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Alle kennis op het forum weggooien? Dat kan toch niet!

Yvonne, als ik je openingsbijdrage lees, lijkt het belangrijkste probleem (althans in eerste instantie) GELD. Natuurlijk, als je het forum wil moderniseren, reorganiseren (denk alleen al aan alle "verdwenen" foto's) en een nieuwe koers wilt uitzetten, dan heb je in eerste instantie geld nodig. Geld voor materiaal (computers en alles wat daarmee samenhangt) en voor menskracht om die herziening mogelijk te maken.
In de eerste plaats is dus van belang dat we goed omschrijven wat we met het forum gedaan hebben, welke onschatbare hoeveelheid info er op het forum staat, maar nog belangrijker: waar we met het forum naar toe willen en wat daar voor nodig is. Als dat eerst duidelijk is, kunnen we daar een globaal prijskaartje van mensen en middelen aan hangen. Daarmee kunnen we vervolgens fondsen en of instanties benaderen of en zo ja hoe zij een bijdrage in geld of middelen kunnen leveren om dat te realiseren.
Als die in zo'n project willen meegaan, zal dat ongetwijfeld betekenen dat we de autonomie voor bepaalde delen van het forum moeten opgeven en dat anderen de koers (mede) gaan bepalen. Maar liever de helft van de foruminfo gered, dan alles in de vuilnisbak gooien.

Ik kan nu at random wel enkele organisaties gaan noemen die we hiervoor wellicht zouden kunnen benaderen, maar het belangrijkste is nu om eerst een goed plan te maken. Als ik daar verder nog een bijdrage aan kan leveren, dan weet je mij vast wel te vinden via dit topic of PB.
renny

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2021 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

in denk meteen aan in flanders field museum ..
Fulco

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2021 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

renny @ 19 Nov 2021 19:39 schreef:
in denk meteen aan in flanders field museum ..

Inderdaad, die schoot ook even door mijn hoofd als een mogelijkheid. Maar laten we eerst formuleren wat we precies willen en moeten. Daarna kan je gericht instanties benaderen. Dat kan zijn met een vraag om het over te nemen, maar ook om subsidie om het zelf te (laten) doen. Maar je zal een duidelijk voorstel moeten overleggen om met welke partij dan ook in gesprek te raken.
AOK4

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2021 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk niet dat dergelijke instellingen geïnteresseerd zijn om een actief forum over te nemen. Een gearchiveerd forum misschien wel.
De kwestie is dat we eerst een zicht moeten krijgen in hoeverre een doorstart mogelijk is. Daarvoor moeten Yvonne en Johan eens alle kaarten op tafel leggen (misschien best in een soort zoom of team meeting met alle geïnteresseerden) en dan moet er gezocht worden naar ofwel een werkzame manier om het forum verder te zetten of een geïnteresseerde partner die de website als gesloten archief wil behouden.

Jan
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2021 10:30    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn echt geen instanties die interesse hebben in een actief forum.
Het forum moet fiks gemoderniseerd worden.

We zijn nu écht nog even bezig met de kleindochter.
Voor alle technische woorden hebben we Johan nodig en die pendelt heen enweer tussen Poppen en Dordrecht.

Hij weet veel beter dan ik wat er aan technische zaken spelen.

Naar boven
Wattman

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2021 12:59    Onderwerp: Reageer met quote

Wat de financiële kant, onlangs heeft het fortificatieforum.nl een mogelijkheid van donaties geopend, en daar is het voortbestaan op die manier voor de komende jaren veiliggesteld. Dat zou hier ook wel moeten werken, ook al is nog maar een klein deel van de leden echt actief.

De techniek is natuurlijk een andere zaak. Daar heb ik geen verstand van, behoudens dan het bekende dat als de zaak niet wordt bijgehouden een forum al snel het doelwit kan worden van minder nobele personen.

Het verloren laten gaan van alle info die is verzameld lijkt mij ernstig. Ik heb echter in de afgelopen jaren diverse forums volledig zien verdwijnen, ook met een simpel beroep op "techniek" en zonder enige waarschuwing. En dat is het hele probleem van het internet: snelle uitwisseling van informatie, maar wel met het risico dat het morgen weg is. Dat kan trouwens ook gebeuren met particuliere en zelfs overheidswebsites. In die zin blijft de traditionele boekenkast waardevol voor de serieuze liefhebber.

Facebook of wat dan ook is m.i. geen optie: slechte zoekmogelijkheden en geheel gericht op het genereren van "gesprekken", ten behoeve van de "dataslurper" die het platform heeft opgezet. Je ziet daar ook heel vaak en herhaling van zetten als het om geschiedenis gaat. En voor de rest veel plaatjes zonder enige diepgang.
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2021 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

Een website archiefwaardig krijgen is nogal wat, even aanhakend op In Flanders Fields idee om het daaraan over te doen. Of andere WO1 instantie. Want dat is dan wat je eigenlijk gaat doen om informatie blijvend te houden. En dat is nogal een ding.

Het moet ten eerste altijd toegankelijk zijn.
Iedereen die de Quiz der Quizzen doet, FEW eindejaars kwis, weet dat het soms erg moeilijk/lastig is om aan informatie te komen.
Dat is voor ons niet erg, want het natuurlijk niet de bedoeling dat je bij een kwisvraag meteen wat vind.
Maar dat maakt het lastiger voor instanties/anderen om er al in te zoeken.

Daarbij zijn er in loop der jaren ook informatie verloren gegaan, denk aan foto's of linkjes naar informatie.
Dat is natuurlijk erg jammer en ook niet te voorkomen.
Ook zou je moeten nakijken wat relevant is. Dus schoning van het FEW.

Ik ben eens met Wattman, Facebook zie ik niet als een voortzetting van FEW. De informatie die daarop staat is interessant maar op een forum bereik je meer in open discussies.
Verschil is ook FEW is echt een besloten geheel voor leden, FB is open pagina dat kan voor sommige ook tegen staan.

Wil niet zeggen dat ik Facebook niet leuk vind, dat vind ik wel, maar ik gebruik voor wat anders.

Dit hierboven schreef ik even om aan te duiden waar je tegenaan kan lopen bij een overdracht naar andere instantie, mocht dat het geval zijn/worden.

Maar bovenal ben ik een heel tevreden Forumwarrior die hier heel graag rond speurt, discussies aangaat of leest en geniet van alle informatie wat hier op staat. Zonder FEW was mijn kennis op WO1 een stuk kleiner geweest Dat compliment wil ikvooral makers/oprichters van FEW geven en iedereen die bijdrages heeft geleverd

eerbied poppy eerbied
Magneet

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2021 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

Vergeet ook niet dat zeer waarschijnlijk iedere user toestemming zou moeten geven voor het gebruik van de posts.
Naar boven
Magneet

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2021 11:26    Onderwerp: Reageer met quote

overigens is alles wat in de openbare stukken van de site staat hier beschikbaar : https://web.archive.org/web/*/forumeerstewereldoorlog.nl
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2021 11:37    Onderwerp: Reageer met quote

Magneet schreef:
Quote:
BerichtGeplaatst: 25 Nov 2021 11:23 Onderwerp:
Vergeet ook niet dat zeer waarschijnlijk iedere user toestemming zou moeten geven voor het gebruik van de posts.

Dat klopt zeker, maar dat zie ik onder relevant en schoning, inderdaad anonimisering hoort daarbij.
Aangezien, net als dit stukje tekst wat ik nu typ, overbodigheden staan bij onderwerpen.
Niet alles wat er in een topic is gezet is bijvoorbeeld een aanvulling van het onderwerp. Een term als "ben ik mee eens" voegt stuk minder toe dan "die trench heet......"

marcsken

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2021 18:22    Onderwerp: Reageer met quote

Een ander forum over het leger, en dus ook 14-18, heeft verleden jaar een sponsor-systeem opgestart. (kan ook 2 jaar geleden zijn?) Misschien een oplossing daar eens te rade te gaan voor wat het financiële luik betreft.
Magneet

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2021 7:20    Onderwerp: Reageer met quote

marcsken @ 25 Nov 2021 18:22 schreef:
Een ander forum over het leger, en dus ook 14-18, heeft verleden jaar een sponsor-systeem opgestart. (kan ook 2 jaar geleden zijn?) Misschien een oplossing daar eens te rade te gaan voor wat het financiële luik betreft.

geloof me, het financiele stuk is de minste van de problemen.
Naar boven
Wilbert

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2021 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

Oei...

Ik zit hier zeker niet wekelijks, maar ik waardeer het forum vooral als enorme (Nederlandstalige) bron van informatie op het moment dat je wat nodig hebt. Het zou jammer zijn als dat verdwijnt.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2021 19:36    Onderwerp: Reageer met quote

Magneet @ 26 Nov 2021 7:20 schreef:

Nou Very Happy

Nogmaals, ik laat uiteraard het forum niet 'zomaar'verdwijnen, ik heb hier mijn ziel en zaligheid ingelegd.
Laat me nu eerst even Oma zijn en het is tot en met maart betaald en
we hebben het er hier thuis ook over en er wordt naar oplossingen gezocht. Mar geef ons even de tijd, de tijden dat ik binnen no time dingen regelde zijn na m'n ziekte niet meer gelukt.

Naar boven
Magneet

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2021 14:36    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 28 Nov 2021 19:36 schreef:
Magneet @ 26 Nov 2021 7:20 schreef:

Nou Very Happy

Nogmaals, ik laat uiteraard het forum niet 'zomaar'verdwijnen, ik heb hier mijn ziel en zaligheid ingelegd.
Laat me nu eerst even Oma zijn en het is tot en met maart betaald en
we hebben het er hier thuis ook over en er wordt naar oplossingen gezocht. Mar geef ons even de tijd, de tijden dat ik binnen no time dingen regelde zijn na m'n ziekte niet meer gelukt.

misschien erbij moeten zetten: als het aan mij ligt. Desnoods gooien we het over qua hosting naar de mijne of host ik het vanuit huis. Die internet pijp hier is groot genoeg Smile en heb ook nog wel wat diskruimte en traffic "over" bij mijn eigen hosting provider /sarcasme (series, geen idee wat few doet aan trafic maar een gig of 4-5 diskspace en 100GB trafic/maand is geen probleem
Naar boven
Obusje

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2021 2:16    Onderwerp: Opheffing of doorstart ? Reageer met quote

Inmiddels is anderhalve maand verstreken sinds Yvonne het bericht plaatste dat FEW wat haar betreft gaat stoppen om redenen van financiële aard.

Meerdere forumleden hebben naar aanleiding daarvan aangegeven dat voornemen te betreuren en hebben zich bereid getoond desgewenst constructief
te willen meedenken over en eventueel mee te willen werken aan een oplossing om FEW te behouden.
Echt inhoudelijk is daarop tot aan heden door Yvonne niet gereageerd.
In korte reacties verwijst ze naar de gezondheid van haarzelf en haar kleinkind die momenteel haar aandacht vergt en verwijst ze tevens naar het gegeven
dat de forumkosten nog tot eind maart 2022 zijn voldaan.

Voor het eerste heb ik uiteraard alle begrip. Gezondheid van jezelf en je naasten is prioritair. Voor het tweede heb ik wat minder begrip. De klok tikt gestaag
door en eind maart 2022 nadert met rasse schreden. En een oplossing, welke dan ook, vergt tijd. Tijd van voorbereiding en tijd van uitvoering. Ongeacht welke
constructie daar mogelijkerwijze voor bedacht kan of gaat worden.

Met medeforumlid Magneet ben ik het roerend eens dat de financiën het minst grote probleem is. Ik heb mijn licht daarover eens opgestoken bij leveranciers van
software en bij andere fora. En dat stemt mij hoopgevend dat bedragen voor investering in vernieuwing en abonnement bij een provider binnen heel redelijke perken
kunnen blijven. Het zijn vooral de organisatie en de implementatie van software die tijd en aandacht vragen.

Mijn verzoek aan Yvonne is om op korte termijn, laten we zeggen binnen 14 dagen, aan alle forumleden helderheid te geven of, en zo ja, op welke wijze zij
eventueel voor zichzelf nog een rol bij een FEW nieuwe stijl weggelegd ziet. Langer dralen in de besluitvorming lijkt me niet in het belang van de vele
trouwe leden van dit mooie forum.

Ik wens allen fijne en gezonde feestdagen toe. Sta positief in het leven en blijf negatief als het om corona gaat.
Obusje
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2021 9:31    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi dat er serieus gekeken word naar een oplossing.

Wattman

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2021 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

Als er al iets komt als FEW nieuwe stijl, dan is wat opschonen in de topics wellicht ook een idee. Ik kwam net via de naam van een oud lid weer op een discussie die niets met WW I te maken heeft, maar uitsluitend personen betrof. Opgeschreven frustraties behoeven niet tot in de eeuwigheid bewaard te blijven. Dat geldt trouwens ook voor meer recente postings.
Een opgeruimd forum waarin een verzameling inhoudelijke informatie teruggevonden kan worden kan echter een parel zijn die het waard is om te koesteren.
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2021 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Wattman, opschoning zal zeker wel keer moeten.
Echter in heel veel zit soms een heel verhaal om de kern heen. Dus je goed moeten kijken wat relevant is of niet.
Kan je vertellen, dat is een hele klus.

Wattman

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2021 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

Besef ik, maar topics die louter gaan over verschil van meningen tussen forumleden (zijn vaak afsplitsingen van een inhoudelijk topic), zie ik liever verdwijnen.
Ook zijn m.i. de berichten die weinig anders dan dan een link naar een nieuwsbericht minder interessant.
Maar ik geef toe dat het een zwaar werk gaat worden.
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2021 16:07    Onderwerp: Reageer met quote

Het probleem is niet alleen de financiën of de hosting, het probleem zit hem ook in de wil om iets voor het forum te doen. Iedereen vindt het zonde als het verdwijnt, iedereen heeft wensen over hoe het eruit zo moeten zien, maar als het aankomt op een inspanning om er daadwerkelijk iets aan bij te dragen, dan blijft het vaak angstvallig stil. Wat Yvonne niet noemt maar wat een groot probleem is, is dat het een onwaarschijnlijk klein groepje is dat, naast postende users (zeer gewaardeerd!) dit forum overeind houdt.

Gr P
Wattman

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2021 10:44    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik dit zo lees, dan is de beste oplossing het bestaande FEW archiveren en bij een ander onderbrengen.
Magneet en Obusje hebben al duidelijke handreikingen gedaan voor een doorstart.

Als het zo is dat beheerder en huidige moderatoren er liever de stekker compleet uittrekken lijkt het mij wel zo helder om dat te berichten. Dan kan iedereen voor zichzelf kijken wat zij/hij de moeite waard vindt om in haar/zijn privé archief op te bergen.

Dit is niet het eerste forum dat ik totaal van het internet zie verdwijnen, wat dat betreft kan ik niemand iets verwijten. Wij zijn ook op tijd gewaarschuwd, dat heb ik wel eens anders meegemaakt, met gevolg: berichten waar ik en anderen moeite in hadden gestoken van de ene op de andere dag in digitale rook opgegaan.

Wat het FEW zelf betreft, de belangstelling voor de Grote Oorlog lijkt sinds "Honderd Jaar na Dato" gewoon weg te zakken. Niet zo vreemd, want dan neemt men afstand. Het wordt echt historie. Zo heeft althans een (Vlaamse) specialist op het gebied van erfgoed mij verteld. Wat dat betreft heeft de 'jubileumperiode' mij toch verrast. Ik verwachtte een nieuw elan te zien, meer discussie, meer reisverslagen, meer initiatieven. Maar daar heb ik al diverse keren over geschreven op dit Forum.

In elk geval, mocht de zaak hier gaan sluiten, veel dank aan de Crew en de forumgenoten. Sommige mensen die ik (online) hier heb leren kennen zijn helaas ook al een andere weg ingeslagen. Maar het was een mooie tijd.

Es war schön
Einfach schön
Endgültig vorbei, aber schön
Winde dreh'n, Menschen geh'n
Was war, kann uns keiner mehr neh'm
Denk an unsre Zeit, sie war schön

https://www.youtube.com/watch?v=0xkY12zVxM4
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2021 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

Wattman, ik denk eerder dat het de sociale media zijn die forums dooddoen. Ik volg een vijftal eerste en tweede wereldoorlgpaginas op fb, en moet zeggen dat er daar geen gebrek aan inhoud is. Dus ik denk niet dat de vieringen er iets mee te maken hebben. Ik zie trouwens hetzelfde gebeuren op modelbouwforums, waar er ook een serieuze verschuiving is naar fb...
pascal
Wattman

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2021 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is zeker ook een factor: verschuiving naar luchtiger media, waarop bijv. gemakkelijk foto's gedeeld kunnen worden. Hoewel ik ook twee Twitter accounts ken, beide met het thema 100 jaar geleden die allebei in 2016 ( = 1916) als een nachtkaars uitgingen.
Naar boven
Magneet

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2021 8:54    Onderwerp: Reageer met quote

Forums an sich zijn al iets wat op veel vlakken steeds minder en minder aan het worden is (niet alle maar wel veel)
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2021 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

Toch denk ik dat forums wel nog nut hebben en zeker ook wel te managen zijn mits je een paar vrijwilligers hebt. Software is wellicht nu ook niet zo'n probleem? Ik zie dat phpBB wel nog vaker gebruikt wordt op fora. Moet natuurlijk up-to-date gebracht worden.
Hosting kost wel iets, maar daar valt wel een mouw aan te passen, mits je enkele liefhebbers hebt en via wat crowdfunding (bijv. een gidsbeurt door één van de eventuele "forum-eigenaars" koppelen aan een bijdrage).
Het zijn maar een paar gedachten die spontaan in mij opkomen.

Jan
Naar boven
Obusje

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2022 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

Op 8 november 2021 werden de trouwe volgers van dit forum door forumvoorvrouw Yvonne onaangenaam verrast met de pathetische oprisping 'Het forum gaat stoppen. Het geld is op'.

Mijn persoonlijke herdenking van Wapenstilstandsdag 2021 werd er door verpest. Die van andere forumleden klaarblijkelijk ook, want in korte tijd klommen meerdere forumleden in de pen om hun treurnis over dit voornemen te uiten. En in vrijwel alle gevallen ook om assistentie aan te bieden om dit duistere tij te helpen keren. Sommige forumleden, waaronder ik, zelfs meermaals.
Je zou als normaal denkend forummens dan toch denken, of op zijn minst hopen, dat dit bij Yvonne enkele tekenen van blijdschap, enthousiasme of hoop zou oproepen. Zoveel positief meedenken is namelijk vandaag de dag niet meer altijd en overal evident. Helaas niets van dit alles. Van haar zijde blijft het doodstil. Behalve dan dat zij aangeeft het momenteel druk te hebben met familie- en gezondheidsperikelen. En dat de forumkosten voorlopig nog betaald zijn. Dat laatste argument moet blijkbaar dienen om de angel uit de door haarzelf op 8 november 2021 geponeerde stelling en veroorzaakte onrust te halen.

Met haar handelswijze gaat Yvonne voorbij aan enkele basisprincipes van goed leiderschap. Te weten pal staan en opkomen voor een forum waar je leiding aan geeft en de forumleden niet in de kou, laat staan in hun hemd, laten staan en verantwoordelijkheid voelen en dragen voor iets wat je zelf ooit hebt geinitieerd. Door dat alles niet te doen ontstaat er voor de forumleden die de helpende hand willen bieden een situatie die in de organisatiekunde wordt omschreven als ‘sjorren aan een dood paard’. Naar mijn mening onbeleefd ten opzichte van de forumleden bovendien.

Natuurlijk realiseer ik mij dat er situaties denkbaar zijn dat iemand niet meer verder wil of kan als forumleider. Dat is op zich geen schande. Dat kan gebeuren. Maar daarvoor is maar één oplossing. Draag de bevoegdheden dan over aan anderen die er nog wel toekomst in zien. Maar ook dit hete hangijzer is door Yvonne in de diepvries geplaatst en blijft onbeantwoord.

Kortom, bijna twee maanden na haar aankondiging op 8 november 2021 zijn we nog even ver als op die dag zelf, namelijk nergens. Met dank aan Yvonne.

Vriendelijke groet,
Obusje
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2022 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

Oei, is hier al een oplossing voor gevonden?

Net nu ik al mijn stellungsbauten één voor één aan het uploaden ben, ik zal dit even on hold zetten, zou jammer zijn van het werk al het forum in maart weg is...

Als het financieel te duur is, vraag gerust een bijdrage, ik wil daar ook wel in bijstaan hoor.

Voor storage, ik gebruik flickr-pro, das unlimited en dat kost amper 10€ per maand, heb daar nu 200Gigabyte (iets van een 97.000 foto's) opstaan, dus hun unlimited is tot nu toe echt wel unlimited storage. EN heel makkelijk om foto's te delen via BBcode of gewoon url's

Hou mij effe op de hoogte wat de plannen zijn aub, zodat ik niet voor niets veel werk in het uploaden steek.

Grtjes
Tom
Henri

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2022 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Obusje

Was een zure, nare, onaardige weinig positieve en ongefundeerde post.

Volgens mij houd Yvonne dit forum al meer dan 15 jaar overeind ondanks wat er allemaal in die tijd gebeurd is dat verdient respect!

Geef het de tijd om tot een oplossing te komen, berichten zoal dat van jou motiveert volgens mij alleen maar om er mee te stoppen.

Groetjes
Henri
Obusje

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2022 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

Tom Oliviers @ 06 Jan 2022 19:22 schreef:

Oei, is hier al een oplossing voor gevonden?

Als het financieel te duur is, vraag gerust een bijdrage, ik wil daar ook wel in bijstaan hoor.

Hou mij effe op de hoogte wat de plannen zijn aub, zodat ik niet voor niets veel werk in het uploaden steek.

Grtjes
Tom

Beste Tom,

Voor zover mijn kennis en berichtgeving rijkt, is geen der forumleden op de hoogte van een mogelijk door de forumleiding gevonden oplossing.
Zie tevens de meeste posts in dit topic.

Een financiële bijdrage is één van de opties om bij te dragen aan de mogelijke voortzetting van de forumactiviteiten, vooropgesteld dat geld inderdaad
het probleem zou zijn. Mijns inziens speelt er echter op de achtergrond méér mee dan alleen de poen.

Heb wat financiële rekenmodellen gereed liggen die op simpele en goedkope wijze het voortbestaan van het forum kunnen garanderen tot aan datum uitbreken
Derde Wereldoorlog. Andere opties zijn echter óók belangrijk. Zo zijn een (klein) aantal enthousiaste nieuwe mensen op oude posten (forumleiding, IT, moderatoren)
nodig. En een echte historicus, bij grote voorkeur uit Wevelgem, voor de kwaliteitsbewaking van FEW nieuwe stijl.

Ik zal je op de hoogte houden als ik het idee krijg dat je inactief forumlid dreigt te worden Wink .

Vriendelijke groet,
Obusje
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2022 11:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb uiteraard ook de post van Obusje gelezen.
Ja, misschien beetje bruut geschreven.
Echter, is het wel zo, dat als er wat moet gebeuren en je ben bereid dit met een paar FEW warriors (volgens mij is Obusje daar één van) te doen, dit op tijd wilt opstarten voor de doorstart.
Dus als ik de kern van het verhaal gewoon even pak, dan is dat volgens mij de bedoeling. Informatie voor doorstart/voortzetting van FEW.

Wat ik nog wel even zeggen wil. Laten we met ons allen, wij de gebruikers, er in ieder geval nog voor zorgen dat het nog steeds mooi forum blijft.

Blijf gewoon plaatsen van artikelen of linkjes of informeer iemand die je kent op een WO1 gebied dat je wat voor hem of haar hebt.

Ik wens iedereen een lange FEW Truce

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Belangrijke mededelingen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: