Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Reisverslag November 2018

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
froos

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2018 21:20    Onderwerp: Reisverslag November 2018 Reageer met quote

Vandaag 20 november: een volle week “Groote Oorlog”.
En deze keer weer eens alleen. Ik was er aan gewend geraakt een paar dagen te delen met enkele forummaten. Jammer dat dit nu niet gelukt is.
Het wordt nu helemaal mijn eigen programma volgen.

De eerste nacht wordt traditiegetrouw doorgebracht aan de Maas in Dun sur Meuse. Daar kun je in het najaar altijd wel een plekje vinden voor je camper.

Programmapunt 1 is het Bois d'Ormont, bij Crepion.
De vorige keer dat ik daar was zocht ik lang naar de stèle van Tietz, en dat wilde maar niet lukken. Nu weer proberen.

AMERIKAANS MONUMENT

Op weg er naar toe kom ik, ten oosten van Sivry-sur-Meuse, een Amerikaans monument met een mooie oprijlaan tegen.
Alles opgefrist voor de 100 jaar.

Wel met de meest geweldige vlag die er bestaat!

BOIS D’ORMONT

De observatiebomen in Bois d’Ormont zijn weer snel gevonden. Ze zien er wel treurig uit.
Nog hangen ze in omringende bomen, maar de toestand verslechtert snel.
Zeker vergeleken met twee jaar terug.

Dan via enkele observatiebunkers naar de plek waar ik “Tietz” zou kunnen vinden.
Eén bunker lonkt naar me tussen de “haren” door.

Het lukt me niet om “Tietz” te vinden. Ik loop er meer dan een uur rond, maar tevergeefs.
Een paar dagen later lukt het wel. Nog een keer alle gegevens die ik heb op een rijtje gezet en daar zijn ze dan. Plat op hun rug een meter of 10 van het pad.
Jammer dat ik geen harde borstel bij me heb. Ze zullen toch regelmatig schoongemaakt moeten worden, anders verdwijnen ze rap onder mos en bladeren.
Mocht iemand dat de komende tijd een keer doen, geef mij dan een seintje, dan hoef ik er niet meer langs. Nu zien ze er zo uit:

Even langs de Amerikaanse begraafplaats in Romagne sous Monfaucon om de tentoonstelling in het Bureau te bekijken.
Ik krijg les van een official over Amerikaanse begraafplaatsen en monumenten. Niet alle plekken horen toe aan de federale overheid, er zijn ook veel monumenten die eigendom zijn van bv regimenten.

De musea Romagne en Nantillois zijn gesloten (herdenkingsmoeheid?), dus haal ik nog even een pintje bij Marc in de Coq d'Or in Montfaucon.
De nacht breng ik door in Varennes, naast het museum.

CÔTE D'ORMEY

Bij het speuren op de IGN-kaart van dit gebied waren me een aantal 'uu-tjes' opgevallen.
Soms kom je dan bij beton terecht, zoals bij de Franse commandopost bij de Ravin de Genie,
soms bij in de helling gegraven onderkomens, zoals langs de 'Route Marchand'.
Hoe zou dat hier zijn?

Een prachtig bos met veel diepe loopgraven. Hier is hard gevochten.
De verblijven zijn niet zomaar te vinden. Lijkt op de 'Route Marchand'.
Je ziet allerlei gaten die de helling in gaan.
Hier en daar wat ijzer.
Niets om in je eentje te onderzoeken. Moet je met meer bemanning doen.

De rubsbanden maken er wel een zootje van.

Op de terugweg nog even kijken of de Badenerbrunnen er nog ligt.

Dan staat er op de kaart nog een tombe links onder Abancourt.
Als ik daar ben aangekomen is er niets te vinden. Merkwaardig, de IGN-kaart klopt meestal op de meter.
Toen ik bij het enige huis in Abancourt informeerde of men daar iets wist van een tombe kreeg ik nul op het request. Weet iemand meer?

FROIDOS

Daarna naar Froidos. Daar liggen net buiten het dorp, links in het land aan de D163,achter een “hek”, twee graven.
Hier heeft Tommy al een item aan gewijd: Het verschil met toen is, dat de tombes nu zijn schoongemaakt.

Item van Tommy: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=29677&highlight=froidos

Met de late zon in de rug rijd ik door het schitterende land naar Thiaucourt-Regniéville. Daar kom ik in een opstopping van de gele hesjes terecht.

Een koude nacht, voor het eerst sinds mijn jeugd weer 'bloemen' op de ramen.

ST MIHIEL AMERICAN CEMETRY

Vandaag begin ik met het American St.Mihiel Cemetry, heel indrukwekkend. Zoals alles wat Amerika maakt van herdenkingsobjecten bij de slagvelden

Op de sokkel van de adelaar staat de spreuk die General Pershing uitgekozen heeft: 'Time will not dim the Glory of their Deeds

FRANSE BEGRAAFPLAATS 'DU PETANT'

Anders dan Amerikaanse begraafplaats, is de Franse begraafplaats in Montauville bij Pont-a-Mousson: eenvoudig met een klein monument. Maar de soldaten zijn er even dood …..

Er liggen hier heel wat Russen met een 'Delta-kruis'. De vorm van dat kruis was me nog niet eerder opgevallen.

PÈRE ST HILARION

Achter deze begraafplaats ga ik na zoveel jaren weer eens naar het Croix des Carmes. Eerst kom ik langs de plek waar Père Hilarion aan het front zat.
Volgens de overlevering zouden beide partijen bij hem water uit de bron hebben gehaald.

Niet meer hetzelfde huis. Dit is op dezelfde plaats gebouwd na 1918

Op de kruising bij Pere Hilarion staat een demarcatiesteen van de Touring Club de France met de bekende tekst: “Ici fut repousse l'envahisseur”.
Onderaan de steen staat: don de l’union nationale des combattants S?? Buenos-Aires.
Kan iemand hier iets bij vertellen?

BOIS le PRÊTRE - CROIX DES CARMES

Dit is een slechte plek geweest. De soldaten noemden dit bos ook wel het “dodenbos” of het “weduwenbos”.
Van het bos was niet veel meer over.

Verder wordt het een echte bronnentocht vanmiddag. Maar eerst nog naar Norroy-devant-Pont-a-Mousson waar een Duits monument moet staan.

NORROY DE PONT A MOUSSON

Een monument dat een eenvoudige Duitse begraafplaats sierde.
Opgericht ter herinnering aan de gevallenen van het “Badischen Feldartillerie Regiments 14”.
In plaats van oud grijs nu een schoongemaakt monument, met daarnaast nog 3 persoonlijke steles.

BRONNENTOCHT
De bronnen vind je door vanuit Vilcey-sur-Trey naar de “Ruisseau de la Fontaine” te rijden.
Als eerste rijd je langs de Kühlewein Quelle. ( Je ziet dat ze Wim overal nodig hebben! )

Verderop parkeer ik bij een kruising waar ik niet verder kan.
Het wordt een mooie tocht met fris zonnig weer.
Eerst naar links en dan naar boven, naar een Duits altaar.
Niet zo strak als het altaar dat we later nog tegenkomen.
Met bewegwijzering en infobord.

ALTAAR IN HET PRIESTERBOS

Zo zag het er tijdens de oorlog uit. Let op de bestrating met “Gott mit Uns”.

Wel met nieuwe isolatoren. We laten ons niet in de war brengen.

Dan terug en langs de beek verder, we gaan nu echt naar het “Stumpflager” met de bronnen.
Ik kom langs tientallen strekkende meters Duits beton en drie bronnen, waarvan één voor een hospitaalbunker.
Alle belangrijke zaken worden begeleid door toeristische info-borden met oude foto’s , waaronder enkele met Ernst Jünger.

De “KANDLER-bron” die voor de verbandplaats staat.

Even verder de “PÜTTER- Quelle”

En dan de “VON OIDTMANN” of 'VON ORDMANN” - Quelle

Ik probeer maar niet de foto van Patrick Goossens te overtreffen.

Je zou zeggen dat je, in de periode dat men 100 jaar wapenstilstand herdenkt, veel mensen tegenkomt.
Niets is minder waar, ik kom deze week op alle plekken die ik bezoek niemand, geen hond, tegen. Nou ja, geen hond zonder man aan de lijn.

LION DE VILCEY

Als toetje van de dag naar de Lion de Vilcey. Een verweerd stuk steen waar nog een leeuw in is te herkennen.

Rechtsonder vind je nog een deel van de tekst

Het wordt al flink donker. Ik besluit van een deel van de 'donkere tijd' te gebruiken om naar Badonviller te rijden. Morgen het Saksische monument bekijken.

Deze dag begint met het Saksische monument. Richting Bréménil

MONUMENT SAXON

Na even zoeken vind ik het monument, kleiner dan ik dacht, maar wel stoer.

Ook hier is de beeldenstorm niet aan voorbij gegaan.

In herinnering:

Ik kijk nog even achterom, maar als je hem niet weet te staan, is hij al verdwenen.
In de zomer misschien lastig? Hoewel er wel een verwijzing staat langs het pad.

Via een halve blokkade veroorzaakt door de gele hesjes bereik ik eindelijk de Duitse bunkers bij BOUXIERES DES FROIDMONT.

Deze bunkers lagen in de derde linie, dus op een rustige plek aan het front.
Er was dus alle tijd om je vakmanschap te gebruiken.
Bunkers werden opgesierd met mooie gevels met daarin soms Griekse elementen. Verder met mooie opschriften.
Er zijn al bunkers verdwenen vanwege de nabije steengroeve. Gelukkig, dankzij een protestbeweging (?), wordt de steengroeve niet uitgebreid.

Ik parkeer bij de kapel van Notre Dame.

CHAPEL DE NOTRE DAME

Met enkele beelden er om heen

DER GRAUER BAR

Hier is duidelijk gerekend op een toeristische toeloop: er is een toegang gemaakt door een pallisadegang te maken.
Je komt eerst de bunker binnen en kunt daarna via de trappen naar boven om de gevel te bekijken. Best mooi gedaan.

Even terugkijken

Naar boven.
Jammer dat één bezoeker zich niet heeft kunnen beheersen.
Hij of zij dacht waarschijnlijk: Dat moet kunnen. Niet dus ….

HOSPITAALBUNKER

Het bospad verder volgend komen we bij de Hospitaalbunker

WESTPHALENBLICK

In het noorden van het bos vinden we de Westphalenblick. Het is al te donker om mooie fotos te maken. Het miezert ook zo af en toe.

FORTUNE POUGET

Als ik nu de heuvel af loop zie ik het gedenkteken van Fortune Pouget.
Dit is de eerste Franse soldaat die sneuvelde in deze oorlog.
Je kunt maar beter een andere voornaam hebben.

SCHREIBSTUBE

Als ik terug loop naar de parkeerplaats kom ik bij de “Schreibstube”, het administratieve hart van het kamp?
Behalve de gevel is er niet veel meer van overgebleven.

MORTS POUR LA FRANCE

Vlak bij de parkeerplek ligt een gedenksteen voor gesneuvelde soldaten. Ter gelegenheid van de Centennial is er een nieuw gedenkteken geplaatst: fris en fruitig!
De oude steen staat er gelukkig naast.

Dat was het weer voor vandaag. Je kunt hier in het bos en ook op de helling daarachter nog wel een dag doorbrengen. Er moet iets overblijven voor een andere keer.

Ik ga voor de tweede keer de nacht doorbrengen in Thiaucourt - Regniéville

Vandaag eerst naar Hattonchatel: het dorp/stadje van Miss Skinner: Zij is nog steeds aanwezig.

HATTONCHATEL

Deze rijke filantroop heeft na de oorlog gelden verzameld om het dorp en het kasteel weer op te bouwen.
Ik ging eigenlijk om deze foto te maken.
Er is vergeleken met een foto uit de oorlog, dank zij Miss Skinner, niet veel veranderd.

Een vrouwelijke “Poilu”?

Overigens een mooi plaatsje om ook eens als vakantiedoel te nemen.
Mooie kerk met kloostergang en een Duitse pastoor, die mij vertelde, dat wij, Nederland, ook in de 2e wereldoorlog neutraal waren geweest.
Hij was daar slechts met moeite af te brengen. Geschiedenis moet geen keuzevak zijn.

Via Woinville richting St Mihiel. Eerst naar het altaar in de bossen van Buxerulles. Regelmatig besproken op dit forum.

AUTEL DE BUXERULLES

In deze bossen heeft de vereniging “Les Amis des Côtes” wandelpaden uitgezet. Er is ook een circuit dat gaat over 14 – 18.
Je kunt het altaar niet meer missen.

Een informatiepaneel geeft ook een Nederlandse toelichting.

Deze foto maakte ik in 2013, toen zonder kruis.

Het altaar is onderhanden genomen door een echte restaurateur en is opnieuw ingewijd op 7 december 2015, zoals Tommy ons al eens meldde.
De mooie details zijn weer goed zichtbaar, hoewel ik het altaar in oude staat ook erg mooi vond.

Daarna naar de “Pionier Brunnen”, die langs de D119 ligt, richting St Mihiel.

PIONIER BRUNNEN

De Franse koloniale troepen hebben er het een en ander aan gewijzigd en de teksten er uit gebeiteld.
De oude foto’s van “Forum pages 14 – 18” en nieuwe foto’s laten dat duidelijk zien.

Verderop langs de weg ligt nog een bron

KRIEGSBAHN QUELLE

Alleen het ergste groen is hier afgeveegd.

Aan de overkant, 100 m verder, is een aparte toegang gemaakt voor de Mineur Quelle.

MINEUR QUELLE

Van het info-paneel heb ik een oude foto geplukt die aangeleverd is door Stefan Schweitzer.

Ik vind hem wel erg nieuw geworden, hoewel hij wel even wit lijkt als de bron op de foto van Stefan.

Hier ook de foto die ik in 2013 heb gemaakt: rood van de korstmossen en ook een plaatje van de “schoongemaakte” versie die Barbusse enkele jaren later aantrof.
Als je het mij vraagt vind ik de rode mooier dan de gerestaureerde. Maar dat zal mijn romantische inslag zijn.

Dan door naar het Bois de Pernosse langs de D907 waar ik drie ingangen zoek van een tunnel die de Duitsers hebben gegraven om, buiten het Franse vuur om, troepen te kunnen verplaatsen.

BOIS PERNOSSE

Heel mooi. Toch geweldig dat dit soort zaken nog te vinden zijn.

Voor de nacht doorgereden naar de camperplaats bij Les Islettes.
Een plek die altijd geopend is, met …… een douche! Werd wel tijd.

Na een uitgebreide vidange van de camper (en mijzelf) ga ik op weg naar de Kapel van de Poilus in St Thomas-en-Argonne.
Het was er nooit van gekomen om die te bezoeken.
Ik rijd via La Placardelle. Het wordt een toeristische route langs smalle wegen, maar goed dat ik niemand tegenkom.

CHAPEL DES POILUS

Je kunt hier prima wandelen langs ww1-circuits.
In St.Thomas zien we boven de kapel een houten schuur, waarvan gezegd wordt dat deze nog uit WW1 stamt.

Het internet vertelt me dat “La Chapelle des Poilus” is opgericht door de soldaten van het 132e régiment d'infanterie territoriale (132e RIT) de Tarn et Garonne.
Hiervoor hebben ze elementen uit kerkruïnes in de omgeving gebruikt, zoals het altaar en de kolommen.

Op het dak een hardstenen versiering met het stadswapen van Montauban met de inscriptie:
« 132° R.I.T. et TARN ET GARONNE ».

Dan nog een keer naar het Bois d’Ormont voor de twee steles die ik eerst niet kon vinden.
Nu lukt dat wel, zoals jullie in het begin van mijn reisverhaal al hebben gezien.

EN HOMMAGE À HENRY GUNTHER

Het slot van de dag wordt het bezoeken van een steen die staat op de locatie waar de laatste Amerikaan is gesneuveld: Henry Gunther.
Het zal moeilijk zijn geweest om de laatste gesneuvelde te bepalen, maar deze Henry is degene die Pershing zelf heeft uitgekozen.
Deze plek ligt even boven Chaumont-devant-Damvillers.

Traditioneel sluit is mijn tocht af in de Coq d’Or om met Marc een pintje te drinken.

De volgende dag is het al weer gedaan voor dit jaar.
Op weg naar huis rijd ik langs St Juvin om “The Big Red I” te bekijken.
Marc vertelde me dat het in de originele staat wordt teruggebracht.
Op de linker foto de huidige situatie en rechts het monument voor de vandalisatie: in “vol ornaat” tijdens een ceremonie.

ST JUVIN - BIG RED I

Zo te zien is deze beslissing te laat voor de centennaire genomen.
Een voorlopig herstel is één grote plaat met namen van de gevallen soldaten.

Hier staat de belofte

Hierna naar Sedan voor het laatste item.
Shabu mailde dat het Duitse monument in Sedan is gerestaureerd.

BEGRAAFPLAATS ST.CHARLES IN FLOING-SEDAN

Het staat er weer kek bij. Het is dan ook pas een week geleden weer geïnaugureerd.

Er ben er vorig jaar ook geweest dus kan ik het goed vergelijken.
Hier de achterkant

Het gedicht is weer compleet. Let eens op de mooie fries en verdere afwerking.

Alleen zie je binnenin, aan het einde van de “gang”, bovenin lekkende naden.
Als het regent en het gaat daarna vriezen wordt er al weer naar de volgende restauratie “toegewerkt”.
Jammer, maar verder vind ik dat het heel mooi is gedaan.

Er staan nu ook twee info-panelen. Eén over de restauratie:

en één met de oude situatie van tijdens de oorlog.

Zo, dat was het weer voor dit jaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Edwin H

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2018 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag Froos

Edwin
Naar boven
MaxHansen

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2018 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Schitterend verslag!
Dank om te delen.
Max
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2018 5:29    Onderwerp: Reageer met quote

Fantastisch Frans. thumbs up thumbs up
JohanD

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2018 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

Een zeer hartelijke dank!
mudra

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2018 10:02    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi Frans! Dat was een zeer gevuld programma!
die nicht mehr sind.
Naar boven
Wattman

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2018 12:46    Onderwerp: Reageer met quote

Fraai reisverslag. Dank voor het delen. Blijft indrukwekkend.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2018 12:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk bedankt voor het reisverslag, en mij daarmee nog eens terug te brengen naar bezoeken daar in de streek . Bezoeken die ondertussen van meer dan 15 jaar geleden dateren .
Heb een vruchteloze poging ondernomen , om iets te weten te komen , over de gift van de
de l’union nationale des combattants S?? Buenos-Aires.
Maar in het woud van internet links over
les Bornes Vauthier en père hilaron heb ik me verloren gelopen .

Volgens mij is het een financiële gift uitsluitend uit Argentinië, omdat het project toentertijd kampte met onvoldoende giften om het te kunnen vervolledigen
hier een goede start link
http://memorialdormans.free.fr/BornesVauthier.htm
@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2018 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig verslag, veel mooie zaken!

Tommy v D
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2018 14:43    Onderwerp: Reageer met quote

Complimenten weer froos! Een ouderwetsch mooi en uitgebreid verslag!

Gr P
abn

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2018 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi werk Froos!

S?? Buenos-Aires = Son Buenos Aires = Section Buenos Aires. Een afdeling van de oud-strijders onder de geëmigreerden naar Argentinië?

groeten,
Bert
Naar boven
froos

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2018 17:49    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie reacties!

Patrick stuurde me naar een website over de demarcatiestenen.
Heel interessant. Geeft verdieping. Na wat verder zoeken kwam ik op deze site:

http://stenay-14-18.com/les-bornes-moreau-vauthier-102015/#more-3246

Daar leerde ik dat de volledige naam van de demarcatiesteen(zuil/paal) niet
"Borne-Vauthier" is maar "Bornes-Moreau-Vauthier".
Je kunt het maar weten.

Onderaan de pagina is een mogelijkheid om een reflectie te geven en die te richten aan Mr Christian BETTINGER de president van de Stichting die de stenen beheert.

Vraag aan Patrick: wil je aan deze meneer vragen of hij iets weet over een donatie van de Section Buenos Aires van oud-strijders? Jouw beheersing van de franse taal is ongetwijfeld zoveel beter dan de mijne.

Al vast bedankt.
Naar boven
Accacia

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2018 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

Een echt heel goede (gratis) vertaalsite is https://www.deepl.com/translator. Je moet uiteraard wel nalezen, maar toch is de kwaliteit van deze machinevertaling verbluffend in vergelijking met andere vertaalprogramma's.
Naar boven
Barbusse

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2018 15:21    Onderwerp: Reageer met quote

Weer een heel mooi reisverslag Frans! Veel mooi sites gezien deze week. En inderdaad herkenbaar dat je geen kip tegenkomt, ook niet in deze tijd. Dat zal aan de Somme en bij Ieper anders geweest zijn.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2019 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Frans , U vraagt wij draaien .

Je vraag heb is op de bewuste site gesteld , maar ik zie het bericht nog niet verschijnen ,
Heb er dan maar ook meteen op het Franse forum een topic voor geopend .
https://forum.pages14-18.com/viewtopic.php?f=20&t=70572

Mijn beste wensen aan allen.
@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
froos

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2019 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor het draaien, Patrick.

Ben benieuwd of er wat uit komt.

Argentinie was neutraal tijdens WW1, hoewel de VS wel probeerde hen er bi te betrekken.
Zoeken op het net naar "combattans" en "Buenos Aires" levert vooralsnog een restaurant op en nog geen donatie aan de Bornes-Stichting.
Naar boven
froos

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2019 16:49    Onderwerp: Reageer met quote

Beetje laat met mijn reactie. De webhoster van mijn domein werd overvallen door een heftige aanval met ransomeware. Ik stal daar al mijn foto's.
Dus hebben die 14 dagen op het bekende pictogram gestaan.
Dat kostte arbeid, maar ze zijn er weer.

De links van Patrick geven meer duidelijkheid over de financiering van de demarcatiestenen:

Quote:
Le financement

Pour que ce projet démarre puis aboutisse, il a fallu recueillir des fonds. Ceux-ci sont venus de différentes sources : de souscriptions organisées par les deux Touring-club, belge et français, ainsi que de dons d’organismes publics, d’états, d’associations ou de personnes privées.

Exemple : Dons du Portugal pour les bornes 22 à 28, du département du nord (bornes 35 à 42), de diverses associations d’Argentine (la plupart des bornes 74 à 92), etc.

Voor de goede verstaander blijkt hieruit dat het merendeel van de demarcatiestenen met een nummer tussen 74 en 92 met financieele ondersteuning uit Argentinie zijn geplaatst.
Blijft de vraag waarom?
Van Portugal kun je het enigszins begrijpen, want zij hebben meegevochten.
Naar boven
Harm r.

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2019 15:27    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig uitgebreid verslag van een schitterende omgeving waar zo te zien heel
wat te bezichtigen valt en voor elk wat wils.
Naar boven
froos

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2019 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

TOMBE BIJ ABANCOURT

Hierboven vroeg ik of er iemand op het forum is die me iets kan vertellen over de tombe bij Abancourt.
Misschien goed om er een plaatje bij te zetten. Een uitsnede van de IGN-kaart van Varennes-en-Argonne. Abancourt ligt ten zuiden van Varennes, tegen de kaartrand.
Nogmaals: is er iemand die iets meer weet van deze tombe?
De eigenbaar van de enige boerderij in Abancourt wist van niets.

Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2019 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Froos,

Deze "tombe" heb ik jaren geleden ook al eens lopen zoeken. Ter plaatse niets gevonden helaas. Het was er wel redelijk overgroeid. Desondanks meen ik nergens een spoor of resten gezien te hebben. Sindsdien ben ik er niet meer teruggekeerd. In oude info van Amis de Vauquois bvb. herinner ik me ook niets van bruikbare info. Hoogstwaarschijnlijk is wat er ook stond al geruime tijd verdwenen.

Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Eelke

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2019 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor het verslag, erg fraai!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: