Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

bestonden er in 1914 al patrouilleurs en wat was hun taak?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Twiggim

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2018 12:07    Onderwerp: bestonden er in 1914 al patrouilleurs en wat was hun taak? Reageer met quote

Ik heb een vraagje over ďpatrouilleursď.
In een militair dossier kom ik de volgende vermelding tegen: 23-10-14 passť au peloton spťcial de patrouilleurs de la 3 D.A.
Op de website : http://depatrouilleurs.be/about.html lees ik dat deze troepen pas in 1917 ontstonden.
Mijn vraag is wat er in 1914 met de term patrouilleurs bedoeld werd ?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
lansier13953

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2018 13:22    Onderwerp: Reageer met quote

Tony,
in 1914 betekende patrouilleurs waarschijnlijk hetzelfde als later. Het enige verschil was dat dit toen nog geen zelfstandige eenheid met de nodige uitrusting en mogelijkheden was. De patrouilles werden samengesteld binnen de afdelingen of binnen de regimenten. Bvb op 20 september '14 is er een patrouille vertrokken van het 5de Lansiers met als opdracht inlichtingen in te winnen en sabotage aan spoorwegverbindingen uit te voeren. Bij vertrek hadden ze materiaal en proviand bij voor 5 dagen.

nog een prettige dag,
Etienne
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: