|
Forum Eerste Wereldoorlog Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Nykle

|
Geplaatst: 24 Feb 2018 12:28 Onderwerp: Friesland en de Friezen tijdens de Eerste Wereldoorlog |
|
|
Vaak wordt gedacht dat er in de Eerste Wereldoorlog weinig gebeurde in Nederland en dus in Friesland. Niets is minder waar. De invloed van de oorlog is enorm. Mobilisatie van tienduizenden Friezen, de komst van Belgische en Franse vluchtelingen, interneringskampen voor buitenlandse militairen in Gaasterland en Leeuwarden, honderden aangespoelde zeemijnen, honger en distributie. Een groot aantal Friezen wordt ingelijfd in het Amerikaanse leger en sneuvelt aan het front. Duizenden buitenlandse kinderen, die ernstig hebben geleden onder de oorlog, worden opgevangen.
In Ver van het Front? Friesland en de Friezen in de Eerste Wereldoorlog worden deze vergeten oorlogsjaren beschreven aan de hand van wat gewone mensen meemaken. Gebeurtenissen in en personen uit vrijwel alle Friese gemeenten komen aan bod. Een uniek naslagwerk!
Het gebonden boek telt ruim 450 pagina’s, op groot formaat en in fullcolour. Fraai vormgegeen en met circa 250 illustraties, waarvan vele nooit eerder getoond en afkomstig uit de archieven van onder meer Tresoar en het Historisch Centrum Leeuwarden.
Intekenen kan via de website van Uitgeverij Louise: www.uitgeverijlouise.nl of door een email te sturen naar info@uitgeverijlouise.nl
Verschijningsdatum: 11 november 2018.
 _________________ Eindelijk weer eens een week verlof, noem je dat geen reuzenbof?
Mijn kepi staat schuin op mijn kop, en toch heb ik geen borrel op. |
|
Naar boven |
|
 |
Sidney

|
Geplaatst: 24 Feb 2018 21:38 Onderwerp: |
|
|
user Nykle is hier wel een beetje bescheiden.
Hij is één van de auteurs, net als ondergetekende, en heeft heel veel mooie foto's gevonden.
Het staat nu ook op facebook: https://www.facebook.com/pg/Friesland1418/community/?ref=page_internal
en ook de websites http://www.engelsekamp.frl/ en http://www.vianen14-18.nl/ zijn een onderdeel van de voorbereiding van dit boek.
Het verschijn pas op 11 november 1918 (!!!) maar daarna denk ik dat er wel een exemplaar beschikbaar is voor de winterquiz en een verloting.
Wij hopen op veel respons.
Sytze _________________ tränen sind denn nicht genug, mein jungen |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

|
Geplaatst: 24 Feb 2018 22:08 Onderwerp: |
|
|
Zowel het boek (wat een verrassend onderwerp, behalve Mata Hari zou je Friesland inderdaad niet gauw koppelen aan WOI!) als de toezegging verdienen een dikke chapeau, jongens!
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
Amelander historie

|
|
Naar boven |
|
 |
|
|