Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Tentoonstelling Wachtebeke nog tot 9/2/2018

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Herdenkingen en Maandagenda Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 03 Feb 2018 17:30    Onderwerp: Tentoonstelling Wachtebeke nog tot 9/2/2018 Reageer met quote

Gratis tentoonstelling in 't Safarken
Wachtebeke denkt terug aan WO I

Met een dubbeltentoonstelling ‘Herdenking 100 jaar Groote Oorlog’ wil Wachtebeke de Eerste Wereldoorlog opnieuw in de kijker plaatsen. “Een erg belangrijke gebeurtenis die beslist niet mag vergeten worden” zegt Cultuurschepen Evi Wuytack

n 2018 is het exact honderd jaar geleden wat de Eerste Wereldoorlog zijn beslag vond. Reden genoeg voor de gemeente Wachtebeke om er de nodige aandacht aan te besteden. “Vanuit de het Culturele Raad hebben we een oproep gedaan om deze gebeurtenis te herdenken” zegt Wachtebeeks Cultuurschepen Evi Wuytack (OpenVLD). “We hechten heel wat belang aan dit gebeuren. Met onze oproep wilden we de initiatieven bundelen.” Een groepje van drie onafhankelijke verzamelaars sloegen de handen in elkaar en trekken in de loop van de maand januari met al hun hebben en houwen richting Safarken. Georges De Laender, Ronnie Van Coillie en André Dieleman brengen heel wat stukken uit hunpersoonlijke verzameling mee om er WOI en haar verhalen aan het grote publiek kenbaar te maken. “Ergens ben ik nog een stukje verbonden met WOI” zegt De Laender. “Zelf woon ik in een huis op Kalve dat ooit eigendom was van Jan Leyns. Een soldaat uit Eksaarde die diende in het Belgisch Leger tijdens WOI. Ik heb het pand van zijn weduwe kunnen kopen. In mijn schuurtje heb ik een eigen museum uitgebouwd. Spulletjes uit WOI maken er een deeltje van uit.” De Laender en met hem zijn kompanen, vinden het erg belangrijk dat de gebeurtenissen uit het verleden niet vergeten worden. “Eigenlijk zou WOI meer aandacht moeten krijgen in de scholen” is het trio van mening. “Soms krijgen we ook wel eens schoolkinderen over de vloer en dan vertellen we hen verhalen van toen. Ze blijken zeer geïnteresseerd. Hopelijk mogen we ook heel wat scholen begroeten tijdens onze tentoonstelling. We brengen voorwerpen, affiches of foto’s en andere materiële zaken mee naar het Cultuurhuis. Waar mogelijk leggen we ook verbanden naar de plaatselijke Wachtebeekse bevolking. Zo hebben we het verhaal van Camiel Van de Vijver. De man vocht aan de IJzer, maar keerde levend terug naar de regio. Toen hij ooit ziek werd en bij de dokter terecht kwam met een longontsteking bleek uit de foto’s dat hij ooit in een vuurgevecht geraakt werd. Op de röntgenopnames zag je dat de kogel nog in zijn longen stak. Hij is er 87 jaar mee geworden. Het zijn pakkende verhalen die we graag met iedereen delen.” Naast deze tentoonstelling hebben de organisatoren ook oog voor Olympische atleten die sneuvelden tijden WOI.

De tentoonstelling loopt nog tot 9 februari 2018.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/bleta_03310877

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Herdenkingen en Maandagenda Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: