Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Wie weet wat dit was.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Klaasvaak

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2017 21:11    Onderwerp: Wie weet wat dit was. Reageer met quote

Op de terugweg van een heftige maar zeer geslaagde dag klimmen en bunkers zoeken rondom Col Sainte Marie en de Tête du Violu in de vogezen kwam ik bij het plaatsje Cirey sur Vezouze een betonnen constructie tegen langs de weg. Eerst dacht ik aan de tweede wereldoorlog maar volgens traces of war is het een tank barrier uit 1918.
https://www.tracesofwar.com/sights/50348/German-Tank-Barrier-Cirey-sur-Vezouze.htm
Ik heb proberen te zoeken maar kom alleen maar uit op siegfried linie achtige constructies, daar lijkt dit in de verste verte niet op.
Heeft iemand enig idee wat ik me hierbij moet voorstellen?

Groetjes,

Ivo

Laatst aangepast door Klaasvaak op 18 Okt 2017 9:03, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Peter H

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2017 22:26    Onderwerp: Reageer met quote

Waarschijnlijk voegt het niet zoveel toe maar waarom is de ene kant langer dan de andere ? Kan mij voorstellen dat, als het tanks tegen had moeten houden, de lange kant aan de niet-vijandige zijde lag omdat deze het sterkst is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2017 11:12    Onderwerp: Reageer met quote

Was het niet iets zoals een walzkörpersperre uit WO2? Waarbij dan in de gaten een betonnen blok zat dat neergelaten kon worden op de weg om die te versperren.

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Klaasvaak

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2017 16:28    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie reacties.
@Peter de lange kant ligt inderdaad aan de niet vijandige kant.
@Mirjam, daar heeft de contructie inderdaad van weg. Ik kon wel geen gaten of scharnierpunten ontdekken.

Ik vind het hele ding sowieso vreemd, een tank, zelfs de exemplaren uit wo1 kon er links en rechts best langs. Buiten dat was de hele oorlogsvoering toch niet echt op tanks gericht.

Het ligt wel enigzins in het verlengde van de Hindenburglinie richting toppen van de vogezen maar zonder versterkingen lijkt me dat hele ding zinloos.
derwisj

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2017 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

Links en rechts kan een antitankgracht gelegen hebben, wat niet mogelijk was op de weg, omdat daar verkeer mogelijk moest blijven...
pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2017 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

Om echt eerlijk te zijn ik snap het systeem niet goed...de weg moet kunnen afgesloten worden met een beweegbaar onderdeel. In de tweede wereldoorlog werden daarvoor langs de weg muren gebouwd zoals hier, maar die hadden een aantal diepe uitsparingen in de rand waar men spoorrails of dergelijke kon in laten zakken, die dan vergrendeld werden. Als ik dit systeem bekijk vind ik het raar dat de bovenzijde smaller is dan de onderzijde...het enige dat ik kan bedenken is dat het een systeem was dat op wielen stond, en zo langs links of rechts van de weg kon weggereden worden, en bij een aanval de weg kon versperren...
pascal
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2017 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Markus Klauer schrijft er in zijn reisgids iets over, maar niet hoe de werking was.
Wel dat het de bedoeling was om de kleine wendbare tanks op een smalle weg tot stilstaan te brengen en ze zo makkelijk uit te kunnen schakelen.
De bedoeling was om de toegang tot de Vogezen dalen te versperren.

Ik vermoed dat er prikkeldraad versperringen waren.
Maar dat is ook maar een gok.
Bij Gincrey staat ook nog een versperring, betonnen pilaren waar de stalen haken nog inzitten waar ze kettingen aan konden hangen.

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: