Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

30 Januari
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Wat gebeurde er vandaag... Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2017 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Meerle tijdens de Eerste Wereldoorlog - De dagboeken van burgemeester Lodewijk Van Nueten (1914-1918)

Zondag 30 januari 1916

Mooi weder en wat zon.

Van oorlog weinig nieuws. Tegen den verjaardag des Keizer hebben de Duitschers wel getracht een stuk aan de monding van den Ijzer in te nemen, maar na harde gevechten met de Belgen en Engelsche is er niets behaald als eenige duizende Duitschers gevallen.

Ik ging in Merxplas na de Hoogmis, kerk en dorp vol herrineringen voor mij ook van familie leden die daar rusten R.I.P. Na den middag trokken Oom en ik naar de Velden en Hoekeinde om nog eens de bosschen te bezien die ter koop zijn bij inschrijving op 21 february 1916, en die ik over 30 ŗ 35 jaar meest heb geplant en nu wel eene waarde hebben van 30 duizend franken dus is die aankoop eene goede zaak geweest, en nu is en eigendom nog meer dan de dubbele waarde

Om 5 uren vertrok naar Meerle in Hoogstraeten een uur ophoud waar ik een goede kennis Mr. Gustaaf Segers aantrof, en waar wij eene uur konden praten. Rond 8 Ĺ uur was ik welvarend in de Heimat. Maar in het terugkeeren aan de versperring een ernstig onderzoek papieren, porte monaie, en alles afgevoeld, kon ik voort. In den trein zat ik alleen met Leutnant Schmielle, een omgaande Duitscher, die er mag zijn.

http://www.meerle14-18.be/2016/01/30/zondag-30-januari-1916/

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2017 11:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ernest Swinton en zijn mechanisch speeltje (zondag 30 januari 1916)

Wie de oorlog wilde winnen, moest de mitrailleur uitschakelen. Die les had Ernest Swinton al in de Tweede Boerenoorlog geleerd. Als in Europa de oorlog losbarst en Swinton wordt aangesteld als de oorlogscorrespondent van het Britse leger, komt hij met het antwoord: een gepantserde tractor die over loopgraven heen walst. De tank gaat het levenslicht zien.

Ga er langs! https://veertienachttien.wordpress.com/2010/01/30/084-ernest-swinton-en-zijn-mechanisch-speeltje-zondag-30-januari-1916-2/

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2017 11:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dagboek RaphaŽl Waterschoot - 1918

30 januari 1918 woensdag

Geen nieuws

Wink http://oorlogsdagboek.org/1918%20oorlogsdagboek%201918/scannen0155sma.htm

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Wat gebeurde er vandaag... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: