Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Het uur van de vlinder, Pieter Webeling

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 11 Sep 2016 22:26    Onderwerp: Het uur van de vlinder, Pieter Webeling Reageer met quote

Boek verdient wat meer aandacht. Tenminste dat is mijn mening.

Daarom ook even hier de recensie van het boek.

Het is een mooi verhaal over vriendschap. Vier vrienden, twee meiden, families en dorpsgenoten die leven in een Frans dorp.
Het verhaal is een vertelling in WO1 door één van de jongens aan een pastoor die vlinders verzameld.

Het verhaal leest vlot. Hoewel je eerst wel door de namen en connecties misschien heen moet. Door de niet dagelijkse Franse namen, okay één naam was voor mij heel makkelijk te plaatsen, kan dat misschien even een remming geven. Kan ook zijn, dat ik daar zelf gewoon wat moeite mee had.

In het boek komen mooie zinnen voor die je even aan het denken zet. Vooral de opmerking van de pastoor over de rups tot vlinder vond ik heel erg sterk.

Toch wel een verrassend eindstuk. Mooie twist in het verhaal.

Ik zou zeggen; Lees het boek.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
renny

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2016 6:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het boek ook gelezen ,het leest erg vlot en je zit er direct in Smile

hier een voorbeeld wat ik zelf erg mooi vond :

Een stukje tekst vond ik bijzonder pakkend ,onderaan blz 255 : De moeders hadden ons nooit naar de oorlog mogen laten gaan. Dat had ik vaak gedacht. We waren kinderen ! 'infanterist'is niet voor niets afgeleid van ' enfant'- alleen kinderen hebben de moed en argeloosheid om een slagveld op te lopen. Vaders waren net zo verblind door holle begrippen als eer , plicht en vaderland als wij. Moeders hadden de tong uit de keel van die leugenachtige ronselaar moeten snijden om ons te behoeden .....

Ik wil verder niets verklappen uit het boek , lees het zelf !
Smile poppy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2016 10:11    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook: http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=34356&highlight=webeling

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
nurse mary

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2016 9:32    Onderwerp: Reageer met quote

Intussen heb ook ik dit prachtige boek gelezen. Alleen door gebrek aan tijd niet 'in één adem uit'......
Bijzonder hoe Pieter Webeling weet vast te leggen wat de Grote Oorlog betekent voor vriendschap, familie, liefde, verraad en de vraag om vergeving.
Knap ook hoe de metafoor van de vlinder in dit verhaal is verwerkt: grote veranderingen, toch weer doorgaan en dan dat ene uur waarin de vlinder mag schitteren.
Maar zoals Webeling schrijft op p. 285: "De werkelijkheid kan anders zijn dan we ons hadden voorgesteld. Zo is het ook met de oorlog. Zo is het ook met de vlinder. Die lijkt zorgeloos rond te fladderen, genietend van de kleuren en de geuren van alle bloemen. Schijn bedriegt. De vlinder is in paniek......
De vraag is: wat wil je zien? Wat is je perceptie van de waarheid?"

Het uur van de vlinder is een aanrader! Ik heb het boek dan ook doorgegeven aan een volgende lezer.

Marij
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2016 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb mijn exemplaar ook uit, weliswaar met horten en stoten, maar steeds smachtend naar het volgende moment om het weer in mijn handen te nemen. Ik heb immers zelden een lange periode in één stuk vrij. Bedankt Pieter om dit met ons te delen!

Het is een prachtig boek! Ik ben niet zo'n romanlezer omdat ik moeilijkheden heb om me in personages in te leven, maar dit boek is zo vlot en vooral helder geschreven dat dit geen probleem vormde. Het zijn korte, duidelijke hoofdstukken die erg mooi in elkaar overlopen. Ik hou van je schrijfstijl: mooi, ontroerend en ontdekkend.

Ook de inhoud van het boek is knap. Geloof me Pieter, dit boek moet niet onderdoen voor het goede, maar meer gehypete boek Oorlog en Terpentijn. In je begeleidend schrijven gaf je mee - haast verontschuldigend - dat de oorlog het decor was en dit niet echt een oorlogsroman was. Je vergist je. Dit is een oorlogsroman, en een nog zeer goed ook! Niet zo bescheiden dus Wink Het boek is net uit en ik ben er zeker van dat ik er nog dagen van zal nagenieten en zal terugdenken aan enkele passages die me echt raakten.

Naast de mooie metafoor van de vlinder en wat schoonheid of waarheid is, denk ik vooral terug aan het dagboek van Eric. Ook dat is oorlog: rauw, hard, onrechtvaardig, de zoektocht naar erkenning en liefde, ... Interessante passages over het dorp, de vader van Julien, het gezin dat Eric ontmoette tijdens zijn oorlogstijd, ... Het doet je nadenken over jezelf. Het doet je werkelijk op zoek gaan wat belangrijk en wat de moeite is om voor te leven.

Ik prees je boek reeds aan bij onze lokale boekhandel. Hij bestelde prompt één of meerdere exemplaren. De volgende stap is polsen naar zijn review.

Ook fijn te mogen lezen dat je je grondig voorbereid hebt om dit boek te schrijven. Leuk dat Binkske van FEW hierbij ook een steentje toe bijgedragen heeft.

Bedankt!

PS: Heb je reeds andere recensies mogen ontvangen buiten FEW? Hoe verloopt de verkoop en bekendheid van het boek?
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2016 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

En ook ik heb Het Uur van de Vlinder inmiddels gelezen. En met groot plezier! Webeling's proza laat zich moeilijk vergelijken en dat is een compliment. Hij laveert knap tussen rauwe loopgraventaal en bedachtzame poëtische bespiegelingen. Ik moest me wel even in het verhaal vastbijten maar ik kon het daarna moeilijk meer wegleggen.

Het Uur van de Vlinder is een verhaal over vier jonge vrienden die, a la Remarque, opgejut door overijverige dorpsnotabelen, patriottisme en zucht naar avontuur dienst nemen in het Franse leger. De levens van de vier blijven met elkaar verweven in een verhaal over verlies van onschuld, volwassen worden, verraad, schuld, liefde, vriendschap en vervreemding.

Webeling is een rasverteller die dit boek een mooie opbouw heeft gegeven en een verrassende ontknoping. De setting van het boek, de relatieve rust van het vernielde dorp waar de hoofdpersoon Julien zijn biecht doet bij de vlinderpastoor, is bijna noodzakelijk om als lezer af en toe bij te komen van het oorlogsgeweld en het harde, neerslachtige dorpse leven dat Webeling optekent in de rest van het boek, al komen liefde en schoonheid ook aan bod.

Aardig detail vond ik nog dat Webeling tegen het eind van het boek misschien onbedoeld een knipoog (hommage?) maakt naar Im Westen Nichts Neues in de beschrijving van het bezoek van Julien aan de ouders van zijn gestorven vriend. Verder valt op dat de schrijver zijn huiswerk aardig gedaan heeft als het aankomt op WOI-feitenkennis, bv. als het over artillerie gaat of sluipschutters. Dat maakt het boek geloofwaardig zodat je je op de vertelling kunt concentreren.

Al met al een mooi, origineel geschreven boek dat je gerust een oorlogsroman mag noemen, al relativeert Webeling dat zelf. Een aanrader wat mij betreft en duizendpoot Webeling mag dit pad nog wel even bewandelen van mij. poppy

Gr P
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2016 18:53    Onderwerp: Reageer met quote

Piedro @ 20 Okt 2016 12:27 schreef:
Boekrecensie bij de buren van de roman Het uur van de vlinder, dat eerder zeer gunstig is besproken door diverse forummers en inmiddels ook in Duitsland is verschenen (Die Stunde des Schmetterlings).

http://www.eerstewereldoorlog.nu/boekrecensie-het-uur-van-de-vlinder/
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2016 2:36    Onderwerp: Reageer met quote

Kwam zaterdag in de lokale boekhandel (kop overijssel laatste stad voor ijsselmeer), daar zag ik op de hoofdtafel met boeken het boek Het Uur Van De Vlinder liggen. Goed zichtbaar voor ieder die de deur binnenkomt en tafel passeert. Betere locatie kon die niet krijgen. Smile
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2016 10:23    Onderwerp: Reageer met quote

Piedro @ 22 Okt 2016 21:35 schreef:
Alle reacties/recensies gelezen. Daar word je als schrijver stil van, dat kan ik jullie verzekeren. MERCI.
Pieter
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2016 10:23    Onderwerp: Reageer met quote

Linkert @ 23 Okt 2016 7:33 schreef:
Piedro @ 22 Okt 2016 21:35 schreef:
Alle reacties/recensies gelezen. Daar word je als schrijver stil van, dat kan ik jullie verzekeren. MERCI.
Pieter

Inderdaad, veelbelovende recensies! Ik moet er nog steeds aan beginnen, mijn ander boek is bijna uit.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: