|
Forum Eerste Wereldoorlog Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Bert Barrel
|
Geplaatst: 07 Apr 2016 15:50 Onderwerp: Long Lee Enfields in de westhoek??? |
|
|
Beste allemaal,
Bij een bezoekje aan Zillebeke had ik de gelegenheid om het "museum" van een plaatselijke oude landbouwer te bekijken. Het betrof een rommelkamer waar hij reeds veertig jaar lang "militaria" verzamelde, lees, op een hoopje kwam gooien. Het allegaartje ging van stenen kanonsballen tot Belgische M1 helmen uit de jaren 60 alsook heel wat opgegraven relicten tijdens de landbouwactiviteit naar boven gebracht. Ik kon er enkele opgegraven Lee Enfields op de kop tikken. Pas toen ik thuis was, ontdekte ik dat er eentje een stuk langer was dan de rest.... de grendelkop was bovendien anders alsook het vizier betrof nog een typisch "laddervizier". Pas toen ontdekte ik dat het ging om een Long Lee Clip Loader. Ik heb wel eens foto's gezien van soldaten die een Long Lee droegen, doch daarbij bleef het dan ook. Uit het lot opgegraven bajonetten die ook in dat "museum" lagen, viste ik een zgn. Lee Metford-bajo op, dit was dus al een voorteken dat de Long lee in de Westhoek gebruikt werd, eens thuis was ik dan ook dik tevreden toen bleek dat ik niet enkel een bajonet, maar ook een Long Lee had meegebracht;
Is er informatie ter beschikking van welke regimenten waar en wanneer nog van deze toen toch verouderde en voor loopgraven zeer onpraktische geweren voorzien waren ?? Koloniale troepen, Australiërs,.... ?? Enkel in het begin van de oorlog of net op het einde omdat de oorlogsproductie niet meer volstond???
Ik stuur foto's door zodra ik de moed heb om mij te storten op deze voor mij haast onmogelijk klus : foto's plaatsen op een forum
Dank aan allen
Bert _________________ Si vis pacem, para bellum |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

|
|
Naar boven |
|
 |
Niko

|
Geplaatst: 08 Apr 2016 13:55 Onderwerp: |
|
|
De Naval Brigades van de Royal Naval Division hadden de long Lee's in ieder geval bij zich in Antwerpen, en zeker ook nog later bij hun acties in Gallipoli. _________________ Grtz,
Niko.
Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914
http://chasseurgraves.weebly.com |
|
Naar boven |
|
 |
|
|