Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Kan er iemand wat meer info geven over de Zwarte Duivels AUB

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
CaptainZap

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2015 10:04    Onderwerp: Kan er iemand wat meer info geven over de Zwarte Duivels AUB Reageer met quote

Enkele jaren geleden heb ik bij een opruiming van een appartement door een sterfgeval in de familie een ingekaderd herdenkings item gevonden, heb het zonder verder onderzoek veilig opgeborgen, ondertussen na grote kuis te houden ben ik dit terug tegen gekomen en is mijn interesse gegroeid, heb ondertussen al een kleine hoeveelheid informatie gevonden maar weet er nog steeds niet veel over.
Het betreft een driehoekige schildering op glas van de Zwarte Duivels van 14 -18.
De echtgenoot van dit famililid heeft volgens mijn grootmoeder, die nog in leven is, mee gevochten in de 1 WO, zijn naam was Jef Jacobs, zijn geboortejaar was 1891 de datum is een misterie.
Ondertussen heb ik wat mensen leren kennen die interesse hebben in dit voorwerp maar aangezien dit blijkbaar een uniek stuk zou kunnen zijn en een erfstuk zou ik graag meer info hebben voor ik een beslissing neem.
Bedankt op voorhand voor alle eventuele info die jullie mij zouden kunnen geven.

[img][/img]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Unterhund

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2015 10:24    Onderwerp: Reageer met quote

De Zwarte Duivels is de bijnaam van de karabiniers-wielrijders. Dat is ook te zien aan het wiel waarop de duivel staat.

Je zult hier op de site er wel iets over vinden, maar misschien is dit wat duidelijker: http://blog.seniorennet.be/tfront/archief.php?ID=15
CaptainZap

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2015 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

Bedank voor het snelle antwoord Unterhund, die site heb ik ook terug gevonden bij het zoeken naar antwoorden over de Zwarte Duivels, had al een redelijk idee over wat en hoe en de historie van die afdeling maar de vraag was ook eigenlijk of iemand dit stuk ooit al is tegen gekomen of is het een zelf ontworpen stuk, ik had dit eigenlijk beter ook in de topic gezet.
Maar alle info is echt zeer welkom.

Mvg
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2015 13:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hier een topic: http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=10756
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
lansier13953

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2015 17:30    Onderwerp: Reageer met quote

Beste "captain",
ongeveer het zelfde type duivel staat op de gedenksteen te Halen.

uploading images

Nog een prettige dag,
Etienne
derwisj

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2015 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat die duivel ook het mutsembleem was...misschien nog niet in WOI, maar in de jaren tachtig ben ik er enkele tegen het lijf gelopen en die hadden, een embleem met die duivel...en dat kadertje kan van alles betekenen, uit welke tijdsperiode stamt die? In onze kazerne hadden ze ook zulke kadertjes van onze eenheid die verkocht werden als souvenir...dus dit zou ook wel eens zoiets kunnen zijn...
pascal
CaptainZap

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2015 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Voor zover ik kan achterhalen stamt deze kader met embleem uit de jaren 1920 - 1925, ikzelf heb deze persoon nooit gekend aangezien hij voor WO 2 gestorven is volgens de verhalen die mijn grootmoeder mij heeft verteld, zij heeft hem als kind gekend en ze is van het jaar 1921.
Ze wist me ook te vertellen dat de familie samen is gekomen in die periode, mijn grootvader was van het jaar 1920 en mijn overgrootmoeder was van 1900.
Bedank aan iedereen die al wat info heeft kunnen geven over dit item.

Nog 1 vraag maar misschien is dit het verkeerde topic hier maar heeft er iemand een idee wat de waarde is van dit stuk of moet ik deze aanbieden in een ander deel van het forum.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: