Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Velden van weleer

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2015 17:57    Onderwerp: Velden van weleer Reageer met quote

Ik ben vandaag in de standaard boekhandel gesneuveld voor dit boek...stond als voordeelboek voor 12.50 euro...en ja, ik ken de opinies van heel wat mensen en ik weet dat heel wat van de uitleg niet met een korreltje zout maar met een ton zout genomen moet worden, maar langs de andere kant moet ik zeggen dat ik van mijn vorige versie, aangeschaft in 1995 ook enorm veel plezier gehad heb...heb bijna alle routes gedaan en zelden een verkeerde weg genomen, en als het dan toch eens gebeurde was het door een onoplettendheid van mezelf...en daar het enkele jaren geleden is dat ik echte slagveldtours gemaakt heb, denk ik dat ik volgend jaar nog eens de algemene routes van het boek ga volgen, voor ik me terug wat dieprr in de materie gooi...en wat is nu 12.50 euro heden ten dage. Deze winter zal ik beide versies eens vergelijken en kijken of ze al wat veranderd hebben aan de fouten die er in staan...voor de mensen die het boek niet zouden kennen :
Velden van Weleer-Chrisje en Kees Brants-reisgids naar de eerste wereldoorlog
En het is momenteel te vinden in de standaard boekhandel in de afdeling voordeelboeken...
pascal
edwinvanbloois

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2015 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, een verdraaid leuk boekje. Ik heb het altijd bij me als ik weer eens op pad ga, maar feitelijk rammelt het behoorlijk.

Groeten,

Edwin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2015 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Is ook dikwijls mijn compagnon geweest op slagveldtochten in het verleden...en nu enkele familiale zaken opgelost geraakt zijn denk ik dat het volgend jaar weer een trouwe compagnon zal zijn...
pascal
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2015 5:26    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad een leuk boek, maar mijn 'bijbel' is nog steeds "Before Endeavours Fade", ik geloof dat ik hier al een 7tal updates heb liggen.
Hopelijk wordt het werk van Rose Coombs verder gerzet. Rolling Eyes
derwisj

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2015 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Before endeavors fade heb ik ook, evenals de gidsen voor de Somme en Ieper van de Holts, en het boek van markus klauer...
pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2015 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

O ja, heb vandaag er wat in gelezen en er zijn wel wat herwerkingen gebeurd in de hoofdstukken, maar ik heb er toch nog steeds enkele serieuze kemels in gezien...reeds in de eerste zinnen noemen ze de eerste wereldoorlog het grootste conflict in de wereldgechiedenis...hebben zeker zitten slapen in de geschiedenisles toen het over de tweede wereldoorlog ging...en in de inleiding tot het deel over Ieper geven ze voor de derde slag cijfers van gesneuvelden die volgens mij eerder het totaal aantal slachtoffers...260000 Britse gesneuvelden lijken me toch wat veel...er zijn wel wat toevoegingen gebeurd tegenover mijn van 1995 daterende versie, zo zijn er enkele verwijzingen naar de dagboeken van Snoeck en pasquier, die pas in de tweede helft van de jaren 90 verschenen zijn, dus ze blijven toch niet teren op hun oude teksten, het boek telt trouwens een veertigtal blz meer dan mijn 1995 versie, en ik moet zeggen het leest wel vlot, en de granaatscherven zo groot als vuilnisbakdeksels zijn wel vervangen door grote granaatscherven die een man doormidden sneden, dus ze luisteren ook wel naar critici...
pascal
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2015 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Historisch gezien rammelt het boekje behoorlijk maar ik ben het geheel met derwisj eens dat het als reisgids prima geschreven is, met leuke, onverwachte zijsprongen. Ik heb, ook al weer twintig jaar geleden, geen spijt gehad van mijn aankoop.

Gr P
derwisj

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2015 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben nu bezig aan het hoofdstuk ieper, en wat me enorm stoort is het constant gebruik van de term "engelsen" als ze het over de britse troepen hebben...normaal gesproken wordt de term britten gebruikt, en dat bevat ook troepen uit het empire, en als het over troepen uit een bepaald deel van het empire gaat gebruikt men de naam van het gebiedsdeel, bv : welsh, schots, australisch en zelfs engelsen...maar de algemene term engelsen lijkt mij zo ouderwets...het gebruik van de term britten lijkt me toch niet zo moeilijk? Ik denk niet dat een britse schrijver er zou mee wegkomen als hij constant de term engelsen zou gebruiken...
pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2015 1:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, dit doet de deur dicht...beschrijving van tyne cot cemetery...als je binnenkomt is er links en rechts een bunker, de rechter werd gebruikt als operatieplaats door de dokters en de linker was verblijfplaats voor de verplegers. Wat tyne cot ook nog speciaal maakt is dat het een origineel slagveldbegraafplaats was... kijk hiervoor naar de graven verder op de begraafplaats die niet zo netjes in lijn liggen...sorry, een korte samenvatting van mij van wat er in het boek staat...en wat is de realiteit : onder het cross of sacrifice zit ook een bunker, waarover de schrijvers niets zeggen, wel deze bunker was de verbandplaats, en daarom liggen de graven rond het cross of sacrifice er niet zo goed bij, dat zijn de soldaten die death on arrival waren, te ver heen om nog behandeld te worden, of gestorven zijn op de operatietafel...dit wijst toch op een serieuze incompetentie van de schrijvers...als je even logisch nadenkt, hoe zou het dan komen dat die graven rond het cross of sacrifice daar zo liggen? Zouden ze zelfs weten dat er een bunker onder het cross of sacrifice ligt?
en nog een punt gaat over de streek rond neuvechapelle... daar stellen de auteurs dat hier in 1914, 1915 en 1918 zwaar gevochten is, en getuige hiervan zijn de vele bunkers. Nu begrijp ik niet echt hoe de aanwezigheid van vele bunkerskan een getuige zijn van zware gevechten? Vernielde bunkers misschien OK, maar bunkers? Zoals de schrijvers het stellen zou dus in de tweede wereldoorlog langs gans de franse atlantidche kust moeten zwaar gevochten zijn, vanwege al de bunkers van de atlantik wall?
en dan nog het constante gebruik van de term kerkhoven...Ok, het is een goed nederlands woord, maar langs gans het westelijk front wordt gebruik gemaakt van de term begraafplaats, cimetiere of cemetery, en niet van de meer godsdienstig geladen term kerkhof...
derwisj

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2015 1:45    Onderwerp: Reageer met quote

Bij hrt laatste punt ook nog friedhof voor onze duitse vrienden...
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2015 12:57    Onderwerp: Reageer met quote

Enkele randbemerkingen :
De brochure van André en Alex Deseyne vermeldt VIJF bunkers op Tyne Cot, er bevinden zich namelijk nog twee bunkers onder het noorder-en zuiderterras.
Deze stonden in 'dambordformatie' en het was King George die in 1927 (hier kan ik iets fout zijn betreffende het jaartal) besliste dat op de centrale bunker het Cross of Sacrifice diende te komen.
Je kan nog een stukje beton zien in de palm die onder het kruis staat.

Wat betreft de termen voor het benoemen van een begraafplaats, zijn de Britten heel duidelijk: zij gebruiken volgende termen :
Churchyard voor een begraafplaats aan de kerk
Communal Cemetery voor een gemeentelijke begraafplaats
Extension voor een uitbreiding aan een bestaande begraafplaats vb Communal Cemetery Extension
Miliary of British cemetery voor een militaire begraafplaats
German Cemetery voor een Duitse (of andere nationaliteit) begraafplaats

Ze zijn dus tamelijk snel opspoorbaar als je een Brit zoekt
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2015 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Derwisj, de discussie over de rammelende feiten is al eens eerder aan de orde geweest. Ze nemen het inderdaad niet heel nauw met de feiten, maar voor de beginnende geďnteresseerde in WOI is het een uitstekend boekje. Ik had er veel aan en kijk er nog wel in als ik naar de slagvelden ga.
Maar wil ik meer weten over een bepaalde slag oid dan ga ik er wel de serieuze literatuur op na slaan.

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2015 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

O en wat Britten betreft, er zijn mensen die echt niet weten dat de Engelsen los staan van Schotten, Ieren en Welshmen....

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2015 11:14    Onderwerp: Reageer met quote

Kloppen de kaarten en andere praktische dingen nog wel?
De laatste druk is uit 2007?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2015 11:40    Onderwerp: Re: Velden van weleer Reageer met quote

derwisj @ 23 Jul 2015 17:57 schreef:
Ik ben vandaag in de standaard boekhandel gesneuveld voor dit boek...stond als voordeelboek voor 12.50 euro....

Volgens hun site is ie pas beschikbaar vanaf 1/01/2016. Dat zou dan om een herziene versie gaan.
Dus neem ik aan dat het voordeelboek de vorige versie is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2015 11:42    Onderwerp: Reageer met quote

Zohoho die prijs! http://www.bol.com/nl/p/velden-van-weleer/1001004010300613/

Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2015 12:04    Onderwerp: Reageer met quote

Mirjam @ 26 Jul 2015 11:42 schreef:

Ongelooflijk soms wat voor prijzen je daar soms vindt. Gelukkig wordt dat niet altijd doorgetrokken zodat het nog steeds de moeite is daarop te neuzen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2015 13:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vermoed dat de opdruk met gouden letters gemaakt is voor die prijs.
Rolling Eyes
Dan is mijn favoriete boek een pak goedkoper:
http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/Before%2Bendeavours%2Bfade/N/8299/Nty/1/search/true/searchType/qck/defaultSearchContext/books_all/sc/books_all/index.html?_requestid=510859
Rolling Eyes
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2015 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

Maar jouw favoriete boek is nog nieuw te koop daar. Velden van Weleer alleen 2ehands en ja, dan kun je ervoor vragen wat je wilt he Yvonne blik

Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2015 17:12    Onderwerp: Reageer met quote

Mirjam, er komt eind dit jaar/begin volgend jaar een nieuwe druk. En de druk van 2010, ligt nog volop in de standaard boekhandel voor 12.50 euro...en op de vraag van Yvonne, de kaarten lijken me wel te kloppen, maar sommige zaken lijken al achterhaald...ze beschrijven bevoorbeeld het kleine museum in fromelles, maar ik dacht dat er een nieuw museum gebouwd is, en er staat nog steeds een verwijzing naar het museum klein rijsel in Ieper, dat ondertussen gesloten is. Maar ja, aan zulke zaken kunnen de schrijvers natuurlijk niks doen, ondertussen nog enkele fouten gevonden...om maar een voorbeeld te noemen : de fransen hadden 400000 slachtoffers aan de somme...wel, als dat cijfer zou kloppen hebben ze aan de somme meer manschappen verloren dan in Verdun...ik dacht dat ze aan de somme zo een 200000 man verloren...
pascal
hsmeets

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2015 9:35    Onderwerp: Reageer met quote

Mirjam @ 26 Jul 2015 11:42 schreef:

Da's een beste prijs LOL!
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2015 12:07    Onderwerp: Reageer met quote

Boekje gaat ook altijd nog mee op reis. Hoewel al jaren oud en sommige musea niet meer bestaan en monumenten erbij gekomen zijn, pak ik het nog altijd in. Het is per slot mijn eerste gidsje over WO1.

Als ik zo lees moet ik nog even wachten of ik een opvolger (lees herdruk) aanschaf.

Dreyse

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2015 8:24    Onderwerp: Reageer met quote

Dat blijft een zeer leuk boek je komt ze nog weleens tegen op de boekenbeurs.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: