Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Brodie, WOI of niet?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het taxatiebureau Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2014 21:07    Onderwerp: Brodie, WOI of niet? Reageer met quote

Even een vraag voor de kenners: ik heb al een paar jaar een Brodie in mijn bezit waarvan ik maar niet te weten kom of het een WOI-exemplaar is of niet. Het ding heeft in elk geval geen rim maar het binnenwerk lijkt me jaren '30 of '40. Er zit onder de dikke zwarte laag die er op zit (en die ik er nauwelijks vanaf heb kunnen poetsen) een laagje oranje-roze menie lijkt het wel. Aan de binnenkant schijnt nog heel zwak wat khaki door. Het binnenwerk is met klinknageltjes vastgeklonken (geen splitpen dus) maar vlak daarnaast zit aan beide kanten nog een gaatje, alsof er vroeger een ander binnenwerk in gezeten heeft wat daar vastgemaakt zat. Het ijzer is vrij dun, m.i. een stuk dunner dan een WOII-Brodie die ik gehad heb. Ik probeer er achter te komen of dit een WOI-pot is of een latere, wie kan me helpen? Hieronder een aantal foto's:

Alle info is welkom, jongens. Alvast bedankt.

Gr P
Tandorini

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2014 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Britse MK II helm

http://thebrodiehelmet.weebly.com/mkii.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2014 23:43    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je snelle reply, Tando. Dus de rim is er een keer afgepeuterd waarschijnlijk?

Gr P
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2014 0:27    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zou dan wel moeten. Neem een draaimaat (micrometer) en je ziet de dikte van het staal. Succes ermee!

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het taxatiebureau Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: