Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Boekentip gevraagd WO1 begraafplaatsen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2014 12:20    Onderwerp: Boekentip gevraagd WO1 begraafplaatsen Reageer met quote

Komende tijd ga ik weer naar Ieper ivm herdenkingen.
Nu heb ik redelijk wat boeken voorbij zien komen hier, maar ik heb een specifieke vraag waar ik het antwoord nog niet van had gevonden hier op de site.

Welk boek, wat in Ieper e.o. verkrijgbaar is, is een mooi verslag over de CWGC begraafplaatsen. Het boek over de Duitse begraafplaats Menen Wald staat al op mijn lijstje, hopelijk is die verkrijgbaar daar.

Kortom, wat is de beste aanschaf? Boek over het ontstaan van CWGC heb ik al. Emipers of the Dead genaamd, is overigens een goed boek.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2014 13:08    Onderwerp: Reageer met quote

Moet het enkel over de begraafplaatsen gaan of mag het ruimer (zoals die van bvb Heijster of Major & Mrs Holt)?

Welke informatie wil je specifiek vinden in het boek als het louter begraafplaatsen zijn? Foto's, grondplannen, de gebruikelijke info over VC's, generaals, shot at dawns, historie van de begraafplaats, ...?

Heb je dit trouwens al? Het boek van Flanders Fields American Cemetery in Waregem?
http://www.flandersfieldbook.be/MENU.html (en doorklikken)
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=9154
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2014 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

A.Depage, eerst bedankt voor je tip van Amerikaanse begraafplaats. Waarschijnlijk ga ik dat ook bezoek bij mijn komende trip, pak het mee op terugweg. Boek moet ik bestellen of kan dat daar ergens gekocht worden? Gaat in ieder geval op de lijst van "must haves"

Vooral geschiedenis vind ik belangrijk, maar ook shot at dawn, waar ik al een boek over heb., vind ik interessant.

Ik heb wel verschillende boeken over tips en must see rondom Ieper waarin begraafplaatsen staan, maar niet specifiek een boek alleen daarover of meerendeel daarover.

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2014 15:05    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag even de CWGC app geďnstalleerd, daar staat ook veel op, om even ter plekke raad te plegen. Maar dat is en haalt het nog niet bij een boek.

Misschien is de app een tip voor iedereen als ze wat info over begraafplaast willen hebben.

A. Depage

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2014 15:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dit en ben er wel tevreden van. Boek bestaat uit 2 delen en vond ze erg nuttig bij mijn bezoek aan West-Vlaanderen 2 weken terug. Naast de CWGC staan ook alle Belgische, Duitse, Franse en Amerikaanse begraafplaatsen vermeld (in West-Vlaanderen).
Het boek heeft ook tekortkomingen, maar ik denk zéker dat je er wat aan hebt. Het boek is ook zéker ter beschikking in IFFM (heb het zien liggen). Ik wil gerust proberen om een paar pagina's in te scannen om je toch een beeld te geven. Geef dan maar een seintje (+ eventueel van welke begraafplaats) Wink

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=28734&highlight=stille+steden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2014 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage, bedankt voor de tip. Heb het meteen opgeschreven.
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2014 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Zit hier iets tussen voor je?

http://www.cwgc.org/learning-and-resources/publications/items-for-sale.aspx

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2014 8:08    Onderwerp: Reageer met quote

Shabu, zal er vanavond even goed naar kijken. Bedankt voor de tip.
mirko

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2014 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

In o.a. het museum in Zonnebeke verkopen ze ook de engelse (oude) versie van Silent Cities. Perfect als overzicht en naslagwerk en niet al te duur.

Dit is ook een mooi naslagwerk, maar de nadruk ligt meer op de architectuur dan op de geschiedenis. Ik vond hem voor 35e in een lokale Utrechtse boekwinkel.

J Geurst - Cemeteries of the Great War by Sir Edwin Lutyens
Published by nai010 publishers
Text by Jeroen Geurst.

http://www.moorsmagazine.com/architectuur/lutyens.html
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2014 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

Uitgeverij de krijger heeft een aantal jaren geleden enkele boekjes uitgebracht over de begraafplaatsen maar ik denk niet dat die nog in de handel zijn...misschien via e bay of zo...
pascal
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2014 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie tips allemaal, ik ga er de komende dagen naar op zoek.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: