Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

aanslag op Frans Ferdinand in Blankenberge in 1913

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Aanloop en nasleep van de Eerste Wereldoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ludovik Manivelle

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2013 9:33    Onderwerp: aanslag op Frans Ferdinand in Blankenberge in 1913 Reageer met quote

Beste allemaal,

Onlangs zag ik op een filmpje op internet de bekende Leuvense professor Luc De Vos die met de Menenpoort in Ieper op de achtergrond vertelde over de eerste wereldoorlog. Ik heb het filmpje zonet teruggezocht maar kan het nergens vinden. Hij had het onder andere over de oorzaken van de Eerste Wereldoorlog en vermeldde uiteraard het schot in Sarajevo (28/06/14). Terloops vermelde hij even dat het ook een jaar eerder had kunnen gebeuren, toen Frans Ferdinand in Blankenberge zijn vakantie doorbracht. Dat Frans Ferdinand graag in Blankenberge kwam, daar heb ik van alles over kunnen terugvinden, maar over de eventuele plannen voor een eventuele moordaanslag in Blankenberge nergens een woord. Ik heb er het hele internet voor afgezocht, heb ook het boek Wereldoorlog I van Luc De Vos helemaal uitgeplozen, maar ik kon geen bijkomende info vinden.

Daarom mijn vraag op dit forum...
- Is er iemand die meer info heeft over die poging om Frans Ferdinand te vermoorden in Blankenberge?
- kan er ook iemand dat filmpje met prof Luc De Vos terugvinden?

Ik dank u van harte!

Ludovik Manivelle
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2013 10:22    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Ludovik,

Luc de Vos heeft het er over dat het ook een jaar eerder had kunnen gebeuren, maar had hij het ook over plannen daarvoor?
Zou het ook gewoon zijn eigen mening kunnen zijn die hij uitte?

http://ww1relics.com/
Naar boven
Ludovik Manivelle

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2013 10:43    Onderwerp: filmpje teruggevonden Reageer met quote

Ja! Ik heb ondertussen het filmpje teruggevonden.
https://www.youtube.com/watch?v=4vo1eN_KiNM
Het is een nieuwsfilmpje van Omroep Zeeland. - Eerste Wereldoorlog - De Zeeuw Van Vlaanderen

Het hele korte fragment over een moordpoging in Blankenberge na 2minuten en tien seconden.

Wat Luc De Vos zegt
"Trouwens men was van plan om een een eerste aanslag uit te voeren in Blankenberge. Dat is niet doorgegaan. Daar bracht Frans Ferdinand zijn verlof door in 1913. Dat is niet kunnen gebeuren en het is dan gebeurd met dat Belgische pistool in Sarajevo."
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Aanloop en nasleep van de Eerste Wereldoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: