Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Laatste fase Guldenboek en de mysterieuze editie 1940

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boek online Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marc

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2009 21:12    Onderwerp: Laatste fase Guldenboek en de mysterieuze editie 1940 Reageer met quote

Beste FEW'ers,

Het is een héle tijd geleden dat ik nog iets liet weten over het project van het Guldenboek. Dit heeft diverse redenen, waaronder tijdsgebrek. Tevens was er het probleem met Excel dat begrensd was tot 65536 rijen. Hierdoor werd ik genoodzaakt om de bewerking uit elkaar te trekken en een index per boek online te zetten. Dit is niet echt gebruiksvriendelijk maar ik had toen geen keuze. Ondertussen werk ik met de versie 2007 waar deze begrenzing niet meer bestaat. Ik heb dus terug 1 groot bestand gemaakt. De bewerking van de Guldenboeken is ook volledig klaar. Rest nu nog het hele vernieuwde boeltje online te zetten. Het resultaat zal echter mogen gezien worden. Er zal een index komen met een link op het bladzijdenummer die jou rechtstreeks naar de betreffende bladzijde zal voeren. Momenteel ben ik alle boeken dus online aan het zetten en dat in een printvriendelijke kwaliteit. Hierdoor zal niemand nog een bladzijde moeten opvragen via e-mail. Ik schat dat ik deze laatste grote klus tegen het volgende weekend zal klaar hebben en zal dit in elk geval via het forum melden.

Ondertussen heb ik het geheim ontdekt van de Mysterieuze editie 1940 waarvan sommigen, waaronder ikzelf, het bestaan niet kenden. Even een samenvatting: van de Guldenboeken bestaan de edities: 1933-1934/1934-1935/1935-1936/1936-1937/1937/1937-1938/1938-1939 én 1940. Van al deze edities bestaan Nederlandstalige en Franstalige versies. De gegevens over de militairen van beide taalversies zijn dezelfde. Dan bestaan er nog enkele bijvoegsels. De gegevens van die bijvoegsels zal je echter ook in de Guldenboeken vinden. Het Guldenboek 1940 dan; ik heb lang naar dit boek gezocht en heb het uiteindelijk ook gevonden. Wat bleek echter? Het boek was een kopie van de editie 1937. De zaak was dus voor mij afgesloten, tot ik enkele maanden geleden een telefoontje ontving van iemand die ook een editie 1940 in zijn bezit had. Ik legde de persoon uit dat het een kopie van de editie 1937 is. Groot was dan ook mijn verwondering toen we telefonisch enkele pagina's vergeleken. Mijn stelling bleek niet te kloppen. Nadat ik het boek in bruikleen mocht hebben om het te fotograferen vergeleek ik voor alle zekerheid de gegevens met de andere edities. Gelukkig dat ik dat deed, want deze editie 1940 was dan weer een kopie van de editie 1936-1937. Mijn voorlopige conclusie(ik durf het niet meer met zekerheid zeggen)is dan ook dat de edities 1940 telkens kopies zijn van voorgaande edities. Indien er trotse bezitters zijn van de editie 1940 zou ik willen vragen om deze stelling te bevestigen of te weerleggen. Als je enkel de editie 1940 hebt mag je altijd met mij contact opnemen zodat we de boeken kunnen vergelijken.

Nu ga ik verder aan de slag met de bewerking en hoop dit dus tegen het volgend weekend klaar te hebben. Indien er iemand vragen heeft , stel ze gerust.

mvg,
Marc
http://www.guldenboek.tenboome.be/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Piron

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2009 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik moet toegeven dat ik niet zo geïnteresseerd ben in de Belgen in de eerste wereldoorlog, maar ik vind dit nog steeds een schitterend initiatief. Dankjewel daarvoor!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2009 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

In elk geval hartelijk bedankt en proficiat voor dit monnikenwerk
die me reeds verschillende malen goed van pas is gekomen .
Bravo !

@+
Patrick
Naar boven
marc

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2009 9:48    Onderwerp: Re: Laatste fase Guldenboek en de mysterieuze editie 1940 Reageer met quote

marc @ 03 Aug 2009 22:12 schreef:
Beste FEW'ers,
Nu ga ik verder aan de slag met de bewerking en hoop dit dus tegen het volgend weekend klaar te hebben. Indien er iemand vragen heeft , stel ze gerust.

mvg,
Marc

Zoals beloofd een stand van zaken, alhoewel die niet positief is. De bedoeling was een link naar de pagina in te voeren. Dat deed ik ook voor een volledig Guldenboek(3 avonden werk). Wat de reden ook mag zijn, toen ik alle linken had ingevoerd bleken ze niet meer te werken, terwijl dat voordien zonder probleem wél ging Neutral

Ik moet dat idee dus laten varen en ga mij nu beperken tot het nazicht van de bewerking. De index zal dus apart moeten geraadpleegd worden. Daarna kan je de gewenste pagina's opzoeken via een fotoalbum per Guldenboek. Zodra dat klaar is laat ik het hier weten.

mvg,
Marc

Guldenboek der Vuurkaart
http://www.tenboome.webruimtehosting.net/guldenboek/Guldenboekprojecttotaal/
Naar boven
marc

BerichtGeplaatst: 11 Aug 2009 22:36    Onderwerp: Re: Laatste fase Guldenboek en de mysterieuze editie 1940 Reageer met quote

marc @ 07 Aug 2009 10:48 schreef:
marc @ 03 Aug 2009 22:12 schreef:
Beste FEW'ers,

mvg,
Marc

Zoals beloofd een stand van zaken, alhoewel die niet positief is. De bedoeling was een link naar de pagina in te voeren. Dat deed ik ook voor een volledig Guldenboek(3 avonden werk). Wat de reden ook mag zijn, toen ik alle linken had ingevoerd bleken ze niet meer te werken, terwijl dat voordien zonder probleem wél ging Neutral

Ik moet dat idee dus laten varen en ga mij nu beperken tot het nazicht van de bewerking. De index zal dus apart moeten geraadpleegd worden. Daarna kan je de gewenste pagina's opzoeken via een fotoalbum per Guldenboek. Zodra dat klaar is laat ik het hier weten.

mvg,
Marc

De nieuwe versie staat online! Zoals ik reeds zei kan je nu de volledige index raadplegen (per naam, plaats en regiment). Daarna kan je via de beginpagina onderaan een link aanklikken die je naar de online boeken brengt. De kwaliteit zou moeten volstaan om de gewenste pagina's af te drukken. De laatste 3 boeken ben ik nu nog aan het uploaden maar dat hoop ik deze avond te kunnen voltooien. Het werk is nu wel zogezegd af maar ik ga alle boeken nu ook nog nakijken. Dat is uiteraard een werk van lange adem maar wel noodzakelijk om de onvermijdelijke foutjes er uit te halen. Indien je zelf een fout ontdekt of opmerkingen hebt dan zou ik het erg waarderen als je dit liet weten via e-mail. Mijn adres vind je onderaan de beginpagina van de website van het Guldenboek. dat kan natuurlijk ook via het forum.

mvg,
Marc

Guldenboek der Vuurkaart
Naar boven
Sjoerd

Woonplaats: Bijna in Fort Vechten (Nieuwe Hollandse Waterlinie)

BerichtGeplaatst: 11 Aug 2009 23:06    Onderwerp: Reageer met quote

Marc,
Goed werk! Ben nu flink wat verder in het ontcijferen waar de soldaat gediend heeft waar ik een aantal medailles en een oorkonde van heb.

Dank!
marc

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2009 5:50    Onderwerp: Reageer met quote

Sjoerd @ 12 Aug 2009 0:06 schreef:
Marc,
Goed werk! Ben nu flink wat verder in het ontcijferen waar de soldaat gediend heeft waar ik een aantal medailles en een oorkonde van heb.

Dank!

Dank je Sjoerd in naam van het hele team!
De boeken staan nu allemaal online.
mvg,
Marc

Guldenboek der Vuurkaart
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2009 9:25    Onderwerp: Reageer met quote

Deze nog een keer onder de aandacht met een welgemeende felicitatie!

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boek online Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: