Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Auteur D Ballard over de lusitania

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Erich

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2008 19:18    Onderwerp: Auteur D Ballard over de lusitania Reageer met quote

Hallo Richard,

Ik zit met het het boek van Robert.D.
ballard op schoot.

Op het spoor van de Lusitania.
Ballard is en Amerikaan
Hij schrijft op blz 15 van het boek.

Miljoenen mensen zijn er lange tijd van overtuigd geweest dat deze gebeurtenis voor de verenigde staten de aanleiding vormde om zich te mengen in de eerste wereldoorlog. Dat was niet zo. Hoewel er 123 Amerikanen bij omkwamen en hun landgenoten masaal riepen om een onmiddelijke oorlogsverklaring, betekende de scheepsramp niet veel meer dan een zetje in de goede richting. Het zou nog 2 jaar duren waarin tientalen geprikkelde nota's werden uitgewisselsd tussen Washington en Berlijn, voor de Verenigde Staten zich bij de Geallieerden voegden. Confused

Too long a soldier/Pat Benatar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2008 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=13750&sid=065e6ea72bd2d7aa92fc73ef0add83ab

Richard @ 07 Apr 2008 19:00 schreef:
woodhatcher @ 06 Apr 2008 3:50 schreef:

De doorslag lag aan verschillende gebeurtenissen.
- De duikboot oorlog
- De Lustitania- De economie
- Niet te verwaarlozen: de Zimmerman Telegram

mvg Vince

Ik lees wel vaker dat het kelderen van de Lusitania een geweldige rol heeft gespeeld bij de betrekken van de USA in WO1. Kan iemand me dan uitleggen waarom het nog bijna twee jaar na het zinken van dit schip - dat notabene als bewapende hulpkruiser in het Britse vlootregister was opgenomen - duurde voordat de USA Duitsland de oorlog verklaarde?

Ik sluit me graag bij de gedachte van Ballard aan dat het aandeel van de Lusitania wat betreft de Amerikaanse oorlogsverklaring zwaar overdreven is. Het is één van de aanleidingen, maar vaak wordt er vergeten dat er twee jaar tussen het kelderen en de oorlogsverklaring zit. Natuurlijk was het wel koren op de molen van de Britten die er door middel van hun propagandamachine van de gebeurtenis handig gebruik van maakten.
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2008 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad zwaar overdreven ! Eens het boek lezen van Hans Andriessen, Ijzeren Doodskisten, kan o.a. in deze kwestie ook een aantal minder bekende feiten en politiek gekonkel naar boven brengen die interessant zijn voor het onderwerp !
vlim

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2008 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Het zinken van de Lusitania, en het overlijden van een aantal Amerikaanse opvarenden, waaronder Elbert Hubbard en zijn echtgenote Alice inspireerden uitvinder Hudson Maxim (broer van Machinegeweerontwikkelaar Hiram Stevens Maxim) tot het schrijven van een serie artikelen waarin hij de relatief hoge kwetsbaarheid en geringe weerbaarheid van de USA in de periode rond 1915 propageerde.

In de loop van 1915 resulteerde dit in een boek getiteld 'Defenseless America' waarin door middel van 12 hoofdstukken nogmaals de kwetsbaarheid van de Amerikaanse natie wordt toegelicht. Het boek werd in grote oplages gedrukt en tegen kostprijs aangeboden, met als resultaat een goede verspreiding over het gehele Amerikaanse continent.

Er wordt gezegd dat dit boek de basis vormde voor de collectieve gedachte dat meer in de veiligheid van de USA moest worden geinvesteerd en dat de opbouw van een kundig leger en een effectieve marine daardoor mogelijk werd gemaakt.

Hoe dan ook is het boek 'Defenseless America' een aardige weergave van de staat waarin de Amerikaanse defensietak destijds verkeerde en de manier waarop de publieke opinie werd bespeeld om de weerbaarheid van het land te verbeteren.

Mijn eigen exemplaar is een tweede uitgave uit 1915, door de auteur gesigneerd, met een boodschap aan de echtgenote van Elbert Hubbard Jr. :

"To Mrs Elbert Hubbard!

The greatest thing on earth is a wonderful wife and you are an A+

Hudson Maxim

July 4
1917"
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2008 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

Effe een kleine opmerking:

Op marinegebied moest de VS niet onderdoen voor de andere groten! Ze begonnen zelfs de Britten in te halen. Zeker op technisch vlak. De Spaans-Amerikaanse oorlog maakte van de VS op maritiem gebied een wereldmacht. Ook al vroeger speelden ze een belangrijke rol: tijdens de burgeroorlog zorgde de sterke Marine van het Noorden voor een effectieve blokkade van het Zuiden. Ze waren de Britten zelfs maar enkele maanden achter met het eerste 'all-big-gun battleship'! (het type schepen dat later de 'dreadnoughts' genoemd werd.)
Voor landoperaties hadden (en hebben ze nog altijd) de Marines.

Het leger was inderdaad het zwakke broertje, dat is ook niet verwonderlijk: het diende alleen maar om wat opstandige indianenstammen en de zuidgrens met Mexico in de gaten te houden. Dit dan meer tegen privé-legertjes, rebellen en bandieten dan tegen het reguliere Mexicaanse leger. Nee, als belangrijke handelsstaat, had de VS begrepen dat vooral een sterke Marine nodig was om haar belangen (lees: vrije doorgang van goederen) te beschermen.

Verder mijn idee over Ballard: zijn programma's en boeken zijn vooral bedoeld ter meerdere eer en glorie van Ballard zelf... Ahoewel hij natuurlijk wel gelijk heeft omtrent het verband Lusitania <> intrede VS in WO1. Maar zelfs een klein kind dat de datums bekijkt komt al tot die conclusie.

Wat mijn insziens wel een groot verband betekent is de symboolfunctie van de Lusitania: In 1917 ging zodanig veel scheepsruimte verloren door de duikbootoorlog van Duitsland dat voor de VS (zoals reeds gezegd waarvan de vrije doorvaart van (haar) schepen heilig was) de Lusitania symbool is gaan staan voor alles wat ze verwerpelijk vonden aan de duikbootoorlog. Het is makkelijker daarvoor een passagiersschip te nemen met aan boord een hoop beroemdheden dan een vrachter uit een dozijn. (Heeft er ooit iemand van de Titanic gehoord? Of van de Comte de Smet de Naeyer? (en dat was niet eens in de eerste plaats een vrachter!)

@Regulus: Mooi om te weten dat de Lusitania als hulpkruiser ingeschreven stond. Wat ik ook wel eens zou willen weten welk deel van de Britse handelsvloot in totaal door het uitbreken van de oorlog een andere designatie kreeg! Ik vermoed dat zowat alle pakket- en passagiersschepen als hulpkruisers ingeschreven werden. Dat zijn meestal de wat snellere schepen, vandaar...
Ik vermoed dat er ook een juridische factor meespeelt: Die schepen worden op dat moment min of meer oorlogsschepen: verzetten ze zich tegen de interceptie van een duikboot of ander oorlogsschip zijn ze juridisch in orde: het zijn immers geen burgers...

Bon, van een kleine opmerking is het alweer gegroeid tot een betoog... Tijd om mijn bed op te zoeken Smile

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Erich

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2008 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Wienne,

Ik deel jouw mening over het ego van Ballard volledig.
Maar als gedreven "open zee duiker" en geintereseerde in de Europese geschiedenis van de afgelopen honderd jaar moet ik bekennen dat het heerlijk wegdromen is in zijn boeken.
Mijn duikklieren en mijn geschiedenis nieuwsgierigheid werden sterk geprikkeld door zijn rijk geillustreerde boeken.

Eerlijk is Eerlijk!! Smile

Too long a soldier/Pat Benatar
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2008 22:44    Onderwerp: Reageer met quote

Natuurlijk bevatten zijn boeken prachtig foto- en ander materiaal. Ik heb zijn boek over de Bismarck en er staan prachtige dingen in. Maar ik heb ook foto en beeldmateriaal gezien van de latere expeditie naar de Bismarck en de Hood: Die ging meer zoeken van uit een wetenschappelijk historisch standpunt en gingen specifiek gaan zoeken naar mogelijke verklaringen van een aantal controverses/mysteries.

Maar nu gaan we wel off-topic vrees ik, en krijgen we straks de befaamde Yvonne blik ...

Wienne

(Die dus alweer toch niet in zijn bed is geraakt!)

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: