Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Noodlanding bij Kats

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45653

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2006 8:24    Onderwerp: Noodlanding bij Kats Reageer met quote

Op 28 juni 1914 betekende een aanslag op aartshertog Ferdinand van Oostenrijk-Hongarije in Sarajewo het begin van de Eerste Wereldoorlog. De wortels van die oorlog moet men al zoeken in het laatste kwart van de negentiende eeuw.



Rivaliteit tussen de toen heersende machten, zoals Engeland, Frankrijk, Duitsland en Rusland, was er op economisch gebied, in de wedloop naar koloniŽn en in het streven naar militair prestige. Het lukte Nederland om in het conflict neutraal te blijven, maar vooral in Zeeland deed zich de oorlog, die deels ook in BelgiŽ werd gevoerd, horen en voelen. Talloze Belgische ingezetenen weken naar het veilige Zeeland uit. De Duitse bezetter markeerde in Zeeuws-Vlaanderen de grens met een onder stroom staande afscheiding. Het gebulder van kanonnen was hoorbaar en, wat een nieuwigheid in die dagen was, vliegtuigen van de belligerenten schonden het Zeeuwse luchtruim. In de kustwateren zorgden mijnen voor gevaar, waarvan Nederlandse marineschepen en vissersvaartuigen het slachtoffer werden.

Op 3 februari 1915 moest een Frans vliegtuig ongeveer 13.00 uur een noodlanding maken tussen Colijnsplaat en Kats, wat in deze plaatsen tot veel beroering leidde. Als een lopend vuurtje verspreidde dat nieuws zich en de inwoners van beide dorpen spoedden zich naar de plaats, waar het vliegtuig was neergekomen. De redactie van de Goessche Courant kon er nog net melding van maken in de die namiddag verschijnende editie. Den Haag. Naar wij uit betrouwbare bron vernemen, is hedenmiddag op Noord-Beveland een Fransche vliegmachine geland, bemand met 2 officieren en bewapend met een mitrailleuse. Nadere bijzonderheden ontbreken. (Dit zal het vliegtuig geweest zijn, dat ongeveer kwart over twaalf in N. richting, over onze gemeente vloog. Red.)

Het vliegtuig, een Voison LB 4 tweedekker, met registratienummer V 245, moest een noodlanding maken. De vliegers trachtten te landen op een klaverveld nabij Kats, maar bleven uiteindelijk steken in een omgeploegde akker van de landbouwer P. de Bruine. Het toestel was opgestegen in Duinkerke. Het weer was echter niet best boven Frankrijk en BelgiŽ, wat tot gevolg had dat de vliegers verdwaalden en wellicht ook tot hun eigen verrassing boven Zeeland geraakten. Gebrek aan brandstof leidde tot de noodlanding.

Ze waren echter niet van plan om zich te laten interneren. Eťn van de vliegers sprak Nederlands en bood een Noord-Bevelandse boerenknecht een grote som geld aan voor burgerkleding. De jongeman ging er niet op in, wat hem later een schriftelijke dankbetuiging opleverde van de territoriale bevelhebber, in die tijd de hoogste gezagdrager in Zeeland. De vliegmachine, bewapend met een 47 mm snelvuurkanon en een karabijn werd onder bewaking van de politie gesteld en de vliegers werden overgebracht naar hotel De Patrijs in Colijnsplaat.

Inmiddels was een groep Nederlandse soldaten onderweg om de Fransen op te halen en om het vliegtuig te bewaken en te demonteren. Tegen de avond van de 4e februari haalden de Nederlandse militairen hun Franse collegaīs op en brachten hen naar Goes, waar ze heel wat bekijks hadden. Na een kort oponthoud werden ze naar Middelburg overgebracht. Op donderdag 5 februari verhaalden de Nederlanders het vliegtuig van de omgeploegde akker naar het klaverveld, alwaar het werd gedemonteerd onder leiding van de luitenant-vlieger Van Stein, die met zijn legervliegtuig gestationeerd was in Vlissingen. In grote stukken brachten de Hollandse militairen het vliegtuig naar de haven van Colijnsplaat, waar het met de stoomboot ďColijnsplaatĒ verscheept werd naar Middelburg. Het toestel was niet ernstig beschadigd. Slechts een tweetal stangen was gebroken. Het toestel werd overgebracht naar Soesterberg, daar weer in elkaar gezet en als LA 22 in gebruik genomen. Veel geluk was het toestel niet beschoren. Een motorbrand en een mislukte start in 1916 deden het in de hangar belanden. In 1917 werd de Voisin, die de Keukenwagen werd genoemd, definitief afgeschreven.

De totale kosten van de opruiming van het vliegtuig beliepen een bedrag van hfl. 51,20. Het overzetten van soldaten met rijwiel bij Katse Veer, heen en terug, had een bedrag van hfl. 7,70 gekost. Twee dagen inkwartiering van dertien personen vergde hfl. 20,80. De transportkosten voor het vervoer van de Franse officieren beliepen hfl. 3,40. De kosten van vervoer van het gedemonteerde vliegtuig van de landingsplaats naar de boot kwamen op hfl. 15,30 en vier stukken touw vergden een bedrag van hfl. 4,Ė . De kosten voor inkwartiering, de stukken touw, en de transportkosten voor de officieren en de stukken vliegtuig moesten voldaan worden aan de landbouwer P. Zuidweg te Kats. Was dit incident van onschuldige aard, in 1917 moest men in Goes en Zierikzee de oorlog aan den lijve ondervinden. Beide steden werden in dat jaar gebombardeerd, wat tot dodelijke slachtoffers en schade aan huizen leidde.

http://www.goes600.nl/index.php?item=205
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
abn



Geregistreerd op: 11-12-2005
Berichten: 708

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2006 8:41    Onderwerp: Re: Noodlanding bij Kats Reageer met quote

Quote:
De totale kosten van de opruiming van het vliegtuig beliepen een bedrag van hfl. 51,20. Het overzetten van soldaten met rijwiel bij Katse Veer, heen en terug, had een bedrag van hfl. 7,70 gekost. Twee dagen inkwartiering van dertien personen vergde hfl. 20,80. De transportkosten voor het vervoer van de Franse officieren beliepen hfl. 3,40. De kosten van vervoer van het gedemonteerde vliegtuig van de landingsplaats naar de boot kwamen op hfl. 15,30 en vier stukken touw vergden een bedrag van hfl. 4,Ė . De kosten voor inkwartiering, de stukken touw, en de transportkosten voor de officieren en de stukken vliegtuig moesten voldaan worden aan de landbouwer P. Zuidweg te Kats.

Interessant verhaal met typisch Nederlands einde van het artikel Wink

Quote:
Was dit incident van onschuldige aard, in 1917 moest men in Goes en Zierikzee de oorlog aan den lijve ondervinden. Beide steden werden in dat jaar gebombardeerd, wat tot dodelijke slachtoffers en schade aan huizen leidde.

Was dit ook het gevolg van een (geallieerde, vermoed ik) vergissing ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2006 8:58    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=51638#51638
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group