Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

"Het effect is tot vandaag merkbaar"

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2006 8:54    Onderwerp: "Het effect is tot vandaag merkbaar" Reageer met quote

Deze woorden kom ik met regelmaat tegen in boeken en websites.
Het gaat dan over de gevolgen van WO1, en dan met name over dorpen en steden waar de halve of hele mannelijke bevolking weggevaagd werd.
En over die woorden ga je dan denken, want ze geven geen verdere uitleg.
Maar kloppen deze woorden wel, of is iedereen elkaar aan het napraten?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2006 10:48    Onderwerp: Reageer met quote

Bedoelen de betreffende auteurs dan dat er in de betreffende dorpen en steden nog steeds demografische scheefheden spelen (i.e. een vrouwenoverschot en/of buitensporig laag geboortecijfer) die terug te voeren zijn op WO1? Ik acht zoiets wel mogelijk op zich Smile

Of gaat het om bijvoorbeeld het ontbreken van zaken als autowerkplaatsen (mannelijke beroepen zeg maar) en het in overvloed aanwezig zijn van, nou ja, traditioneel vrouwelijk ingevulde arbeidsplaatsen (onderwijs, verpleging)?

Leuk onderwerp om eens lekker over te freewheelen, dat wel Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bert

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2006 10:59    Onderwerp: Reageer met quote

Newfoundland slaagde er in de tweede wereldoorlog niet in om een nieuw regiment bij elkaar te krijgen, om wille van het groot aantal mannen dat tijdens de Eerste Wereldoorlog was gesneuveld. Ik denk dat, als je echt een diepgaande demografische en sociale studie gaat doen, dat je misschien in sommige dorpen of streken sommige schommelingen nog wel op de Eerste Wereldoorlog kan terugvoeren.
Ik ben er echter van overtuigd dat dit minimaal is, en dat het voor de gewone observator niet merkbaar is. Demografische verschillen vullen immers zichzelf aan, vb. een tekort aan mannen in een bepaalde regio zou op 90 jaar tijd al lang moeten ingevuld zijn. We leven tenslotte in de 21e eeuw, en de laatste 50 jaar is de mobiliteit van mensen zo sterk verbeterd...
Dat de gevolgen van WO1 vandaag nog voelbaar zijn, is voor mij dan ook grotendeels een mythe. Het klinkt gewoon goed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2006 10:09    Onderwerp: Reageer met quote

Zoiets dacht ik ook Bert, een beetje de afgelopen 90 jaar bekijkend, de mobiliteit, ik heb nog nergens echt harde feiten kunnen vinden die deze uitspraken staven namelijk.

Er zijn nog wel meer vage uitspraken, dat er veel jongetjes geboren worden in een periode dat er een oorlog uitbreekt, maar ook dat zal vast niet met keiharde cijfers te staven zijn.
Maar het bekt wel lekker!

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Robert

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2006 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

Wat in Sint-Juliaan opvallend was in de periode 1980-1990: heel wat boerderijen in het dorp gingen over naar de derde generatie landbouwers sedert WOI...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2006 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Robert @ 11 Feb 2006 20:40 schreef:
Wat in Sint-Juliaan opvallend was in de periode 1980-1990: heel wat boerderijen in het dorp gingen over naar de derde generatie landbouwers sedert WOI...
Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2006 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

gaat iets mis hier Neutral
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2006 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij is dit gewoon iets wat steeds wordt overgenomen uit eerdere werken, zonder erbij stil te staan dat de tijd intussen verder gaat.
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2006 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het er niet helemaal mee eens. Natuurlijk is het niet zo dat je nu alleen maar oude vrouwtjes ziet rondlopen in de eens oorlogvoerende landen, maar de demografische opbouw heeft wel degelijk fors "geleden" onder de oorlog(en). In een Duitse publicatie (W.Voges, Soziologie des hoheren Lebensalter, Augsburg Mario Verlag) is heel duidelijk een gigantisch vrouwenoverschot vanaf 60 jaar te zien die bij een statistisch juiste prognose tot in 2050 merkbaar is. Ze vervlakken wel maar blijven zichtbaar. De grote dips aan de mannelijke zijde tijdens de oorlog mogen duidelijk zijn.
In de bevolkingspyramide (ik heb alleen Duitsland gezien) zitten drie enorme deuken (WOI, WOII en de economische crisis rond 1930, waarbij juist ook bij de laatste twee significante verschuivingen aan de vrouwelijke zijde zich bevinden).

Het is een beetje een klassiek probleem met statistiek; het strookt niet altijd met je individuele observaties. Bijvoorbeeld: roken is aantoonbaar slecht voor je gezondheid, maar mijn opa rookte als een ketter en werd toch 95.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: