Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Stellungsbauten 1914-1918: sector Zevekote

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2022 18:52    Onderwerp: Stellungsbauten 1914-1918: sector Zevekote Reageer met quote

Eén van de twee observatiebunkers die in deze sector terug te vinden zijn.

De tweede kan ik helaas niet bespreken, de eigenaar daarvan was al stomverbaasd dat wij die toren wisten staan en vroeg expliciet om deze niet te publiceren maar is van opbouw nagenoeg identiek.

Deze eerste toren kan wel bezocht worden, mits toestemming gevraagd word aan de eigenaar (let op, die is een beetje "speciaal".)

Wat ook hier meteen opvalt is dat het zo de voorlopers van de later gebouwde Leitstände kunnen zijn.

1A1 01 -- BFA by Tom Oliviers, on Flickr

1A1 04 -- BFA by Tom Oliviers, on Flickr

1A1 05 -- BFA by Tom Oliviers, on Flickr

Laatst aangepast door Tom Oliviers op 21 Jan 2022 9:56, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2022 18:53    Onderwerp: Reageer met quote

AB -- 20 12 2020 BFA (19) by Tom Oliviers, on Flickr

AB -- 20 12 2020 BFA (20) by Tom Oliviers, on Flickr
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2022 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

het ganse fotoalbum van deze observatiebunker kan je hier terugvinden:

--> https://flic.kr/s/aHBqjzxpG6 <--
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2022 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

En ook een bijhorende kortfilm staat nu online:

https://youtu.be/TDCctgyRPvg
AOK4

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2022 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Tom,

Hindenburglinie is eigenlijk een verkeerde vertaling van het Engelse Hindenburg Line. Strikt genomen wordt deze naam enkel voor de zogenaamde Siegfriedstellung gebruikt in Nord-Frankrijk.

Deze bunker staat in verbinding met de Flandern-I-Stellung die loopt van Zande naar Lombardsijde.

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
AOK4

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2022 20:48    Onderwerp: Re: Hindenburglinie, sector Zevekote Reageer met quote

Tom Oliviers @ 04 Jan 2022 18:52 schreef:

De tweede kan ik helaas niet bespreken, de eigenaar daarvan was al stomverbaasd dat wij die toren wisten staan en vroeg expliciet om deze niet te publiceren maar is van opbouw nagenoeg identiek.

Deze staat toch gewoon o.a. op onroerenderfgoed en zo? Nu, al deze bunkers op privédomein blijven natuurlijk enkel toegankelijk mits toestemming van de eigenaar. Het is niet omdat die bunkers op onroerenderfgoed te vinden zijn (al dan niet officieel beschermd als monument), dat ze ook zomaar bezocht kunnen worden.
Naar boven
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2022 5:41    Onderwerp: Re: Hindenburglinie, sector Zevekote Reageer met quote

AOK4 @ 04 Jan 2022 20:48 schreef:
Tom Oliviers @ 04 Jan 2022 18:52 schreef:

Deze staat toch gewoon o.a. op onroerenderfgoed en zo? Nu, al deze bunkers op privédomein blijven natuurlijk enkel toegankelijk mits toestemming van de eigenaar. Het is niet omdat die bunkers op onroerenderfgoed te vinden zijn (al dan niet officieel beschermd als monument), dat ze ook zomaar bezocht kunnen worden.

Ik kan daar niet aan uit aan die website van erfgoed, heb daar wel eens een paar keer op zitten kijken, per gemeente en dan bunkers één voor één zoeken, nogal omslachtige navigatie vind ik. Zou makkelijker zijn met een kaart waar alles ineens op staat.
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2022 5:44    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 04 Jan 2022 20:43 schreef:
Tom,

Hindenburglinie is eigenlijk een verkeerde vertaling van het Engelse Hindenburg Line. Strikt genomen wordt deze naam enkel voor de zogenaamde Siegfriedstellung gebruikt in Nord-Frankrijk.

Deze bunker staat in verbinding met de Flandern-I-Stellung die loopt van Zande naar Lombardsijde.

Jan

Inderdaad, Hindenburginie is fictief. De reden waarom ik die naam blijf gebruiken is omdat er een Abschnitt Siegfried bestaat binnen de Siegfriedstellung. Wat nogal verwarrend kan zijn
Wattman

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2022 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

Wat zijn zo ongeveer de maten van deze bunker?
Het lijkt inderdaad wel een mini-versie van een S414 uit WW II. Vandaar dat ik erg benieuwd ben hoe hoog deze bunker is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2022 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

Wattman @ 05 Jan 2022 18:23 schreef:
Wat zijn zo ongeveer de maten van deze bunker?
Het lijkt inderdaad wel een mini-versie van een S414 uit WW II. Vandaar dat ik erg benieuwd ben hoe hoog deze bunker is.

Geen idee, ik heb hem niet opgemeten, maar even groot als een S414 is ie al zeker niet... van layout/opstelling heeft die wel wat weg van een feuerleitstand uit wo2
Duiker

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2022 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt zo te zien op het hoogste punt 5 meter hoog.
Naar boven
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2022 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

De volgende bunker die ik ga bespreken in de buurt van Zevekote is deze manschappenbunker met observatiegleuven naar drie windrichtingen, twee vleugelmuren aan de ingang met scharnierpunt voor een MG 08 en een parapet boven de ingang.

AOK 4 (Jan), ik hoorde jou spreken in een vorig topic over een einheitsunterstand, is dit er zo één? We hebben enkele bunkertypes die meervoudig terugkomen langs het front in west vlaanderen, soms hoor ik de typenamen MEBU (Manschaftseisenbetonunterstand) en nu einheitsunterstand vallen. Ik ben zeer geïntereseerd in typologie

Met dank aan kameraad Johan Vanpee om me deze bunker(s) te laten zien!

1A1 2D BFA by Tom Oliviers, on Flickr

Laatst aangepast door Tom Oliviers op 21 Jan 2022 12:13, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2022 12:07    Onderwerp: Reageer met quote

Deze prachtbunkers (het zijn er twee die op zijn hof liggen) hebben we bezocht met toestemming van de (wederom) zeer vriendelijke eigenaar!

GOPR0297 by Tom Oliviers, on Flickr

GOPR0298 by Tom Oliviers, on Flickr

GOPR0299 by Tom Oliviers, on Flickr

Laatst aangepast door Tom Oliviers op 21 Jan 2022 12:09, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2022 12:08    Onderwerp: Reageer met quote

GOPR0277 by Tom Oliviers, on Flickr

GOPR0279 by Tom Oliviers, on Flickr

GOPR0281 by Tom Oliviers, on Flickr

GOPR0280 by Tom Oliviers, on Flickr
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2022 12:11    Onderwerp: Reageer met quote

GOPR0289 by Tom Oliviers, on Flickr

uitsparing in het plafond om met een schaarkijker het front gade te slaan!

GOPR0291 by Tom Oliviers, on Flickr

GOPR0285 by Tom Oliviers, on Flickr
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2022 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

GOPR0287 by Tom Oliviers, on Flickr

GOPR0282 by Tom Oliviers, on Flickr

Nog twee andere observatiesleuven in de flanken van de bunker
AOK4

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2022 16:04    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt erg op een Einheitsunterstand, maar het is toch nog een klein beetje anders (al nam men soms de nodige "vrijheid" om de standaardplannen aan te passen).

Er wordt trouwens heel veel verteld over bunkers, vaak dan nog door mensen die nooit een archiefstuk hebben ingekeken. Dat blijkt ook vaak: ze worden niet gehinderd door enige vorm van onderzoek en doen dus vaak uitspraken die op niets gestoeld zijn (behalve op wat "anderen" voordien verteld hebben).

Ik heb geleerd tijdens mijn onderzoek voor het boek "Bouwen aan het front" dat het verdomd gecompliceerd is allemaal en ik spreek ook altijd met twee woorden. Intussen heb ik alweer bijgeleerd en kan ik al bepaalde zaken uit het boek verbeteren...

Alleen al de specifieke woorden die gebruikt werden en worden. MEBU is een woord dat de Duitsers zelf niet zoveel gebruikten, behalve dan voor bepaalde types in de eigenlijke Siegfriedstellung. De Britten daarentegen gebruikten "MEBU" meer algemeen al tijdens de oorlog.

Eén van de grote problemen (algemeen) met de Eerste Wereldoorlog is dat de kennis van "experten" al te vaak zo goed als uitsluitend gebaseerd is op Brits materiaal. En dat terwijl er schatten aan info te wachten liggen in Duitse archieven, voor wie niet te beroerd is om bij te leren.

Jan
Naar boven
Wattman

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2022 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag mij af wat het doel geweest kan zijn van de openingen in de scherfmuren (ik noem ze maar zo) aan de zijde van de toegangen.
Naar boven
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2022 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

De opening dienden voor de opslag van munitiekisten, je ziet ook die ronde potten in de scherfmuur, hier zat een scharnierend mechanisme in waarop een MG opgesteld kon worden, die lange nissen in de scherfmuur zijn voor reserve lopen van de MG (vermoed ik) In het midden op het parapet zie je nog een verhoogje van één trede, hier zit nog een pivot-pin het dak waarop een MG kon gezet worden, dus men had 3 mogelijkheden waar men een MG kon opstellen (niet dat ze drie MG's per bunker hadden hoor)
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2022 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 21 Jan 2022 16:04 schreef:

Alleen al de specifieke woorden die gebruikt werden en worden. MEBU is een woord dat de Duitsers zelf niet zoveel gebruikten, behalve dan voor bepaalde types in de eigenlijke Siegfriedstellung. De Britten daarentegen gebruikten "MEBU" meer algemeen al tijdens de oorlog.

Beste Jan,

Net tijdens het grasduinen op een zeer goede stellungsbau-facebookgroep deze foto gevonden, let op de typologie van deze: "Panzer-MEBU" !!!

https://scontent.fbru2-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/271930803_108232145088520_2670426988046629354_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=5mvdsV1jEHgAX_FkMVQ&_nc_ht=scontent.fbru2-1.fna&oh=00_AT_VnA2IoYUPh7WfrBU0OSOuHzJQ0AiT0Rh9vaVzo3sPHg&oe=61F3F4F9
AOK4

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2022 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Tom Oliviers @ 25 Jan 2022 11:47 schreef:
AOK4 @ 21 Jan 2022 16:04 schreef:

Beste Jan,

Net tijdens het grasduinen op een zeer goede stellungsbau-facebookgroep deze foto gevonden, let op de typologie van deze: "Panzer-MEBU" !!!

https://scontent.fbru2-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/271930803_108232145088520_2670426988046629354_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=5mvdsV1jEHgAX_FkMVQ&_nc_ht=scontent.fbru2-1.fna&oh=00_AT_VnA2IoYUPh7WfrBU0OSOuHzJQ0AiT0Rh9vaVzo3sPHg&oe=61F3F4F9

Zoals ik zei: de Duitsers gebruikten het woord MEBU wel voor hun bouwwerken in de Siegfried-Stellung, niet (of toch veel minder) in andere sectoren. Dat plan van een Panzer-MEBU is van de Siegfried-Stellung als ik me niet vergis.
Naar boven
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2022 9:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ermee bezig hoor, komt in orde met al die stellungen, wel a hell of a job... Is zoals jij zegt niet één grote linie (HBL) maar verschillende kleine en grote linien en riegels...

Benieuwd hoeveel jaar me dit project weer gaat kosten Laughing

Hier al een stukje van Flandern I (rood), Wilhelmstellung (blauw) (niet de blauwe bunkers, dat zijn de geallieerden, blauwe lijn is de wilhelmstellung) en terrestriegel (oranje). Ik ben alle mogelijke kaarten dat ik te pakken krijg aan het benutten om die stellungsfronten terug te vinden. soms zie je een patroon in de nog aanwezige bunkers, maar da's eerder zeldzaam te noemen, tis daar een zootje amai men botten!

Wel leuk, anders begin ik er niet aan

Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2022 9:43    Onderwerp: Reageer met quote

net een kaartje gevonden, aan poelkapelle, tussen wilhelm en flander I zat nog een derde stellung, de winterstellung... komt wel overeen met nog wat losse bunkers dat ik daar heb liggen....

Update, nog eentje aan poelkapelle, de Jägerstellung... Lijkt op een oude of nieuwe variant van de wilhelm maar knikt dan weer af naar het noorden...

Man man man, 't is daar wat hoor Very Happy
AOK4

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2022 11:34    Onderwerp: Reageer met quote

Veel geluk!

Zoals ik ook al eerder zei, soms veranderden de Stellungen van naam of had je deelnamen van gehelen. En dan had je ook nog wijzigende trajecten (vooral eind 1917 bijvoorbeeld is er nogal wat gesleuteld aan de loop van de Flandern-Stellungen met daarenboven de hernummering).

En zoals ook al gezegd: tussen de bouwwerken van die Stellungen heb je dan nog bunkers die gewoon sectorbouwwerken zijn voor de eenheden. Zij hielden niet altijd rekening met het grotere strategische plaatje.

Maar je moet ook rekening houden met het feit dat de verschillende Flandern-Stellungen niet 1 lijn zijn, maar meerdere lijnen. Op Tyne Cot zie je dat mooi: je hebt een eerste lijn met de twee bunkers beneden en zo naar Hamburg Farm en dan een tweede lijn +/- onder de torentjes van de muur achteraan en onder het Cross of Sacrifice. Dat zijn twee Linies van dezelfde Stellung.

Ik raad je echt aan om dringend het boek 'Bouwen aan het Front' door te nemen.

Jan
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: