Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

“Business as usual”

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mercatus

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2020 18:47    Onderwerp: “Business as usual” Reageer met quote

De Duitse staal- en munitiefabrikant Krupp uit Essen had met het Britse Vickers Sons & Co. Ltd. in Scheffield in 1896 een patentovereenkomst afgesloten voor een door de ingenieurs van Krupp uitgevonden tijdontstekking (Zünder). Vickers zou hun granaten voorzien van het patentteken “KPZ” (Krupp Patent Zünder).
De Duitse soldaten aan het front kregen een regen van granaten over zich, met een ontstekingsmechanisme ontworpen door Krupp. Het zichtbare bewijs, een stempel “KPZ 96/04”, stond onderaan op de granaten, “96” stond voor 1896, jaar van de patentovereenkomst en “04” voor 1904 jaar waarin de overeenkomst vernieuwd werd.
Voor iedere afgevuurde granaat van Vickers moesten ze één schilling en drie pence afdragen aan Krupp. Eind april 1915 werd de Britse regering geconfronteerd met deze overeenkomst en hun antwoord was dat zo was geweest maar sinds 16 juli 1914 afgelopen was.
Maar Vickers en Krupp hielden hun boekhouding goed bij en in juli 1921 stuurde Krupp aan Vickers een rekening van £ 260.000, ze gingen ervan uit dat Vickers 4.160.000 granaten hadden afgevuurd. Vickers hield het op slechts 640.000 stuks. Pas in augustus 1926 kwamen ze tot een compromis en Krupp kreeg £ 40.000 op hun rekening betaald.
Volgens Krupp had iedere tweede granaat een soldaat gedood, maar volgens Vickers waren de granaten veel effectiever geweest en koste één afgeschoten granaat aan vier mensen het leven.

Bron: Gerard Aalders, Operatie Safehaven, 2006
AOK4

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2020 7:50    Onderwerp: Reageer met quote

Het verhaal lijkt grotendeels te kloppen, al moet ik zeggen dat ik op geen enkele Britse fuze N° 80 al "KPZ" of "KPZ 96/04" heb zien staan. Ik vermoed dat dat deel van het verhaal niet klopt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: