Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Images bekijken ...

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemene feedback Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jan2108

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2020 10:05    Onderwerp: Images bekijken ... Reageer met quote

Hallo,

Ik ben totaal nieuw op dit (schitterend) forum (mijn account werd geactiveerd medio mei).
Ik heb voorlopig één simpel vraagje : ik merk dat heel wat forumgebruikers in hun berichten ook foto's posten.

Kan iemand mij (eenvoudig) uitleggen hoe ik zo een 'image' kan openen (en dus bekijken) ?

Alvast bedankt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
limbo

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2020 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Jan2018, welkom hier....

Als het goed is kan je de foto's gewoon zien, echter bij oude artikelen zijn foto's idd niet langer zichtbaar of verwijderd door degene die ze geplaatst heeft.
Hier is bij mijn weten verder niets aan te doen.
Maar gelukkig verder wel een hoop te zien en te lezen.
Zeker de "reisverslagen & Foto's " rubriek is de moeite waard.
Mijn persoonlijk favoriet Wink
Naar boven
jan2108

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2020 21:11    Onderwerp: Images bekijken ... Reageer met quote

Bedankt Limbo !!!!
Naar boven
Unterhund

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2020 8:56    Onderwerp: Reageer met quote

Een kleine aanvulling: de foto's zijn veelal niet (meer) te zien omdat een tijd geleden een grote hostingsite (website waar je een digitaal exemplaar van je foto's kunt onderbrengen) opeens op de commerciële toer ging. Dat was niet de eerste keer dat een website heel veel afbeeldingen beheerd en opeens geld gaat vragen.

Voor gebruikers hield dat in dat een heleboel van hun foto's in tamelijk korte tijd niet meer beschikbaar waren of dat ze ervoor moesten betalen. En vooral voor de mensen die veelvuldig gebruik maakten van zo'n site was dat een 'ramp'. Als je dit wilde opvangen, moest je een nieuwe site zien te vinden met gratis gebruik (wat hetzelfde risico zou inhouden als men daar ook tol ging heffen), maar ook alles weer daar zien up te loaden en hier weer proberen te linken. Dat was ondoenlijk als je veel foto's zo gelinkt had. Vandaar dat leden ervoor gekozen hebben om foto's weg te halen of te laten zoals het is (bij dat laatste krijg je alleen maar een klein pictogrammetje te zien).

Normaal gezien zou de standaardinstelling van je browser zo moeten zijn dat je afbeeldingen gewoon kunt zien (met name .jpg en .png).

Mocht je zelf iets willen plaatsen, kun je me via een privébericht bereiken en kan ik je uitleg geven.
jan2108

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2020 9:25    Onderwerp: Images bekijken ..... Reageer met quote

Bedankt Unterhund ... voor de waarschuwing.

Maar eigenlijk is dat schandalig misbruik maken door die hostingsite.

Het is niet omdat iemand eigen foto's (= persoonlijk eigendom) plaatst op dergelijke site, dat deze nadien niet meer door de rechtmatige eigenaar kunnen opgevraagd of teruggehaald worden !!!! (tenzij dit ergens tussen de kleine lettertjes van de voorwaarden staat vermeld).

Zelf zou ik - die gemene praktijk nu kennende - eerst een kopie maken van de foto('s) die ik op het forum zou plaatsen, zodat ik zeker ben dat ik steeds over die foto's kan beschikken in mijn fotobestanden.

Vriendelijke groet,

Jan2108
Naar boven
Unterhund

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2020 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

Het was niet meteen mijn bedoeling om te waarschuwen, maar uit te leggen hoe het een en ander werkt. Maar is het wel goed om te beseffen dat de zon niet voor niks opgaat. Die sites hebben een verdienmodel dat niet meteen zichtbaar is.

Ik denk niet dat het gebruik, zoals ik beschreef, echt schandalig is. Het zit namelijk inderdaad in die kleine lettertjes. Maar wie leest alle voorwaarden?
Door afbeeldingen te kopiëren naar zo'n site, geef je wel toestemming aan de website om er eventueel bepaalde dingen mee te doen. Zij kunnen dat ook als beeldmateriaal verkopen. Ik zeg niet dat dat ook gebeurd want niet iedere afbeelding is daar geschikt voor, maar het kan wel. En daar verdienen ze waarschijnlijk aan. Want laten we eerlijk zijn: waarom zou iemand je ontzettend veel ruimte gunnen om foto's te plaatsen en te linken (wat behoorlijk wat kosten met zich mee kan brengen), maar er niks aan willen verdienen? Zo'n aanbod klinkt te goed om waar te zijn en dat is het ook ... maar dat is niks nieuws.

Even een correctie: de foto's zoals die op je computer staan, ben je niet kwijt! Dus een kopie maken voordat je ze upload, is niet nodig. Door ze up te loaden, maak je al kopieën die op hun servers komen te staan. Dus je bent ze niet kwijt.
Maar als je het zekere voor het onzekere wil nemen raad ik je aan om van foto's sowieso een backup te maken. Dan kan door ze op een externe harde schijf te zetten of ze op een cd/dvd te branden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemene feedback Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: