Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Jules Van Belle

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ottie

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2020 21:09    Onderwerp: Jules Van Belle Reageer met quote

Beste allemaal,

Deze namiddag heb ik heel toevallig een kader gekregen, een opmerkelijk stuk. Kader vertelt het verhaal van Jules Van Belle die net voor het uitbreken van WO I uitgeweken was naar Canada. Hij keerde vrijwillig terug om dienst te nemen bij het leger en werd heel zwaar gekwetst door oa het verlies van een oog en 135 stukken shrapnel in zijn lichaam.

Hij overleefde de oorlog en trok terug naar Canada...

In het "Guldenboek der Vuurkaart" uitgave 1934/35 op bladzijde 405 vind ik een Jules van Belle terug uit Zwevegem, vereerd met het Kruis van Ridder Leopold II met Palm wegens kwetsuren alsook het Oorlogskruis met Palm, Medaille Oorlogsvrijwilliger, Herinnerings- en Overwinningsmedaille. Er wordt tevens melding gemaakt van 4 frontstrepen en ťťn kwetsuurstreep.

Hij staat geregistreerd onder de 3į Jagers te Voet doch op de foto merk ik op de kraagspiegels de helm van de Genie, op de riemgesp een gekruiste bijl en zwaard.

Alles muv de eenheid klopt, misschien betreft dit onze man doch ik wil graag zekerheid hebben, hopelijk heeft iemand meer info...

Mvg,
Nick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: