Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Coucy chateau de vernietiging 1917 .

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2019 17:31    Onderwerp: Coucy chateau de vernietiging 1917 . Reageer met quote

Coucy chateau de vernietiging 1917 .

Heb me vandaag wat verdiept in een verloren gegaan stuk Frans Patrimonium ,
zoals er tijdens die grote oorlog zoveel is verloren gegaan .

Maar de vernietiging , het opblazen van de Burcht van Coucy op 27 maart 1917 door het terugtrekkende Duitse Leger (opration Alberich ) is gedurende mijn lange studie van de Grote Oorlog totaal aan me voorbij gegaan, Embarassed Embarassed en pas vandaag sta ik er bij stil .

Verdorie ik ben er vroeger zoveel maal dicht bij aan ..voorbij gereden .
En wat nog meer, De Fransen hebben het niet willen herbouwen.
om het zo als voorbeeld te kunnen gebruiken , van vijandelijke Teutoonse barbaarsheid.

User Ivo poste op 02 Mei 2017 volgende foto van het Kasteel van Coucy-le-Château-Auffrique
topic http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=34700

Tijdens de Eerste Wereldoorlog bezetten Duitse troepen het kasteel en het ernaast liggende stadje, Coucy-le-Château-Auffrique. De donjon van het kasteel was de hoogste van Europa (54 meter). Wanneer het Duitse leger in 1917 terugvalt op de Hindeburglinie, besluit generaal von Ludendorff het kasteel van Coucy te vernietigen. Door de donjon te vullen met 28 ton dynamiet, de torens met elk meer dan 10 ton en de stadspoorten met kleinere ladingen, wilde Ludendorff enerzijds de kracht van dynamiet aantonen, maar anderzijds (en vooral) wraak nemen op zijn vijanden door de vernietiging van een Franse erfgoedschat. Op 27 maart 1917 brengt het Duitse leger de ladingen tot ontploffing, tijdens een simultaan artilleriebombardement op het stadje. De donjon, de vier vestingtorens van het kasteel, de Poort van Laon en die van Soissons en bijna alle gebouwen in het dorp werden met de grond gelijkgemaakt. (Wikipedia)

Franse diepgaande docu
https://www.youtube.com/watch?v=BQ2gDAz4sQk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2019 17:34    Onderwerp: Reageer met quote

Op het net is er heel wat te vinden over deze burcht
Hier enkele uitspringers

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_van_Coucy

Volgende film in de link (in het Frans) bevat oude foto’s en beelden van het Keizerlijk bezoek .

https://france3-regions.francetvinfo.fr/hauts-de-france/picardie/aisne/histoires-14-18-destruction-coucy-chateau-1204849.html

hier een vrije vertaling van de tekst van de pagina link

De oorlog kent geen genade , noch voor mensen, noch voor hun geschiedenis. Toen de Duitsers zich terugtrokken naar de Hindenburg-linie, verwoestten ze de Donjon en de vier torens van het Kasteel van Coucy En veegden zodoende uit het landschap ,een van de meest indrukwekkende gebouwen in Europa. Coucy werd een symbool van vijandelijke barbaarsheid.

Deze ruïnes zijn prachtig, maar honderd jaar geleden waren ze nog mooier. De keizer zelf bezocht Coucy tijdens de bezetting.
Voordat de torens werden opgeblazen, fotograferen de Duitsers ze. Laatste zicht op verdedigingswerken gebouwd in de 13e eeuw. De 54 meter hoge donjon wordt letterlijk met de grond gelijkgemaakt.
De Franse pers, en historici zijn ontroerd wanneer ze de omvang van de schade ontdekken: "Het trotse kasteel van Coucy, wonder van onze feodale architectuur, is niets anders dan een te betreuren ruïne."

Explosion du donjon de Coucy le Château. 28 tonnes de cheddite* furent placées dans le donjon et plus de 10 tonnes dans les tours du château. (Photomontage)
source: https://www.flickr.com/photos/87344283@N03/8653754425

voor en na

Volgende link is een filmpje met de
Reconstitutie van de vernietiging en het opblazen van de Burcht

https://youtu.be/oaKTtiJCyhI

https://www.youtube.com/watch?time_continue=26&v=oaKTtiJCyhI

Nog een stukje uit het Frans vertaald (100 jarige herdenking)

In februari en maart 1917 voerde het Duitse leger zijn terugtrekkingsplan uit op 70 km front, tussen Arras en Soissons, en trok zich terug op de lijn Siegfried (Hindenburg voor de Fransen) om zijn divisies te redden. In het gebied van de terugtocht zijn de burgerbevolking eerder geëvacueerd in het noorden of België. De stad Saint-Quentin, die aan de frontlinie ligt, wordt aldus in twee weken van zijn 45.000 inwoners leeggemaakt. De Duitse recessie wordt gekenmerkt door de implementatie van een "verschroeide aarde" -strategie. Alles is vernietigd. Huizen worden opgeblazen, bruggen worden vernietigd, velden worden ondergelopen, bomen worden gekapt, putten worden ongeschikt gemaakt of gesloten. Het kasteel van Coucy en zijn belangrijke feodale kerker worden op 20 maart 1917 vernietigd. Het Franse opperbevel zag de Duitse manoeuvre niet aankomen en moet zijn aanvalsplannen wijzigen. De Franse troepen die Chauny en Tergnier investeren na het vertrek van de Duitsers ontdekken "afgeplatte landen", van wie het rokende puin zich uitstrekt zover het oog reikt. Generaal Ludendorff pleegde een tactische staatsgreep door zijn front te vullen met verschillende divisies achter de Siegfried-linie en op de hoogten van de Chemin des Dames, vastbesloten om te wachten op het dreigende offensief geprogrammeerd door generaal Nivelle.

Nog enkele postkaarten

nog meer ervan op
http://coucy.cpa.free.fr/php/uk/uk_vu_ouest.php

@+
Patrick
ps
En zeggen dat ze in de USA geen Burchten hebben - Us Bezoekers in Gent
staan Paf van het Gravenkasteel - Maar in Europa hebben we er voldoende van die burchten . Duitsland heeft er meer dan 2000 . Dus misschien was deze van Coucy
er eentje te veel ,te groots , Jammer .
Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2019 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor dit topic en de foto's, Patrick.

Toevallig ben ik het zelf ook pas recent te weten gekomen, door het herlezen van "De waanzinnige 14° eeuw" van Tuchman.
Het boek volgt min of meer het leven van Enguerrand de Coucy, bouwer van het kasteel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2019 23:30    Onderwerp: Reageer met quote

Zelfde reden bij mij Rady , "De waanzinnige 14° eeuw" van Tuchman heb ik in de zomer van1983 gelezen, en Coucy was me niet zo bijgebleven , omdat ik er geen beeltenis van had .(pre- internet tijden).

Het boek van Tuchman recentelijk een paar maal geraadpleegd en stukken herlezen ,deels door de" Bourgondiër"s van Bart van Loo .
Maar pas toen Ik deze week aan de roman "Steen" van B. Roose begon, viel bij mij het doek over Coucy omdat het gaat over de bouwers, de steenkappers, en de metselaars van deze imposante burcht .

@+
Patrick
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2019 15:07    Onderwerp: Reageer met quote

Door je fotos te zien heb ik gisteren het boek van tuchman van de boerkenplank gehaald en een gans stuk gelezen, straks verder...ben ook ooit in coucy geweest...moet enorm mooi geweest zijn voor de ontploffing...
pascal
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2019 16:02    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad het boek van Tuchman begint na de inleiding ,
met een 3blz beschrijving van de Burcht als starter, om dan in gang te schieten over die vreselijke eeuw .
En die beschrijving was ik totaal vergeten Embarassed Embarassed Embarassed

Een diepgaande beschrijving (met tekeningen )van Viollet le duc
http://chateau.coucy.free.fr/viollet.pdf
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2019 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

De locatie van het kanon van Coucy,
of het verhaal van een "valse Bertha"

Blijkbaar zaten de Duitsers daar goed ingegraven,
en waren er Jasta vliegvelden in de buurt en een Lange Max,
verkeerdelijk als Grosse Bertha aanzien

http://chateau.coucy.free.fr/pages2/canon6.htm

http://chateau.coucy.free.fr/pages2/canon.htm

L'emplacement du canon de Coucy, ou l'histoire d'une "fausse Bertha"
Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2019 17:00    Onderwerp: Reageer met quote

Het boek eindigt trouwens ook met een korte historiek van het kasteel, tot aan de verwoesting in 1917. Toen pas viel mijn euro.

De beschrijving van Viollet le duc is (op het eerste gezicht al) zeer interessant !
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2019 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Rady om ons op de laatste paragraaf van Barbara Tuchman’s boek
“A Distant Mirror” te wijzen .. en terecht… wat een einde .

Voor de mensen die het boek niet bezitten,
heb ik hier de laatste paragraaf gescand .

en op de laatste blz 664...

Nu men zo onverstandig was geweest , zijn aandacht op Coucy te vestigen

Naar boven
MaxHansen

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2019 18:34    Onderwerp: Merci Reageer met quote

Zeer interessant topic, bedankt om te bespreken. Ik ben er zelf nog niet geweest maar wel al ettelijke malen in de buurt geweest, shame on me.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: