Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

November 2018 - I

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
froos

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2018 23:32    Onderwerp: November 2018 - I Reageer met quote

Ik ben dit jaar weer een goede week op pad geweest en heb niet alleen de Argonne bezocht, maar ook de streek tussen St Mihiel en Bouxières-sous-Froidmont met een uitstapje naar Badonviller.
Daarbij viel het me op dat men de 100-jarige herdenking van de wapenstilstand heeft aangegrepen om veel monumenten schoon te maken of te restaureren.
Mijn complete verslag laat nog even op zich wachten, maar wat voorbeelden hiervan laat ik al vast zien.

FROIDOS

De grafsteen van Marcel Tuyaret

NORROY-lès-PONT-à-MOUSSON

Monument van een geruimde Duitse begraafplaats

BUXERULLES

Altaar, officieel gerestaureerd. Ziet er mooi uit. Kan weer 100 jaar mee

TUSSEN WOINVILLE EN ST MIHIEL

Mineur Quelle

ST JUVIN

Dit Amerikaanse monument is gevandaliseerd zoals jullie op het bordje kunnen lezen. Er is jaren niets aan gedaan. Nu is er een tijdelijke oplossing gevonden in het plaatsen van een bronzen plaat met de namen van de gevallen soldaten. Binnenkort wordt alles weer als vanouds. Voor hoelang?

BEGRAAFPLAATS ST CHARLES IN FLOING-SEDAN

Duits Monument: Hier werd jaren over gediscissieerd. En nu is het realiteit.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2018 11:21    Onderwerp: Re: November 2018 - I Reageer met quote

froos @ 29 Nov 2018 23:32 schreef:
Dit Amerikaanse monument is gevandaliseerd zoals jullie op het bordje kunnen lezen. Er is jaren niets aan gedaan. Nu is er een tijdelijke oplossing gevonden in het plaatsen van een bronzen plaat met de namen van de gevallen soldaten. Binnenkort wordt alles weer als vanouds. Voor hoelang?

Ik hink voor wat betreft een reactie hierop, op twee gedachten. Enerzijds wil ik roepen dat het een schande is dat het monument wordt gevandaliseerd, anderzijds echter begrijp ik dat 'de instanties' ook niets gedaan hebben om het monument te onderhouden, hetgeen bij (kwaadwillende of onwetende of gewoon oliedomme) monumentenvernielers de indruk zou kunnen wekken dat het betreffende monument eigenlijk níemand interesseert en dat vernielen als gevolg daarvan nog nét niet wordt aangemoedigd.

"I don't aim to offend."
- Billy Connolly
Naar boven
froos

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2018 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik kijk naar alle Amerikaanse begraafplaatsen en monumenten dan worden die over het algemeen goed tot zeer goed onderhouden.
Er is een verschil tussen federaal en privé, maar dat verschil is niet groot.

Dit monument: Big Red1, zag er mooi uit, met zware bronzen platen en kettingen.
Toen er een paar jaar geleden metaalrovers rondtrokken in de Argonne, waarbij ook de deuren van de Duitse begraafplaats van Pi20 geroofd werden, is ook dit monument van alle metaal ontdaan.
Over deze metaalroof staat nog ergens een item op dit forum.

Herstel is kostbaar, dus is er wellicht daarom zo lang geaarzeld om het weer in oude glorie te herstellen.
Laten we hopen dat men dit monument nu met rust laat.

Ik hoorde verder dat men nog maar pas geleden één van de twee deurknoppen van het grote Amerikaanse monument in Montfaucon heeft gestolen ........
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2018 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Dat soort volk begrijpt simpelweg niet de offers die zijn gemaakt zodat zij anno nu in alle vrijheid kunnen roven en plunderen...
Niettemin een leuk verslag, Frans! Blij dat je weer on the road bent! Laughing

Gr P
Barbusse

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2018 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke teaser Frans, ben benieuwd naar je hele reisverslag(en).
Vast weer mooie zaken gezien.
De Mineur quelle is wel mooi opgeknapt vind ik, evenals het altaar bij Buxerulles.
Gr Roy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: