Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

WO I-sites wellicht geen Werelderfgoed......

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2018 8:18    Onderwerp: WO I-sites wellicht geen Werelderfgoed...... Reageer met quote

WO I-sites wellicht geen Werelderfgoed... omdat ze met oorlog te maken hebben

De Menenpoort en de militaire begraafplaatsen in de Westhoek zouden beter niet erkend worden als Unesco-werelderfgoed. Althans, dat vindt het adviesbureau van Unesco. De reden? Ze willen de oorlog niet verheerlijken.

De erkenning van onze WO I-sites als Werelderfgoed gaat minder vlot dan gedacht, gaf minister-president Geert Bourgeois (N-VA) gisteren toe in het Vlaams Parlement. Vorig jaar diende Vlaanderen, samen met Wallonië en Frankrijk een erkenningsdossier in bij Unesco, met daarop 43 Belgische sites waaronder de Menenpoort, de crypte van de IJzertoren en de militaire begraafplaatsen in Langemark, Ieper en Diksmuide. Maar het panel dat Unesco adviseert over de erkenningen gaf begin dit jaar een tussentijds negatief advies. Voornaamste reden: ze willen de oorlog niet verheerlijken.

“Ze kijken te eenzijdig naar de sites”, aldus de minister-president. “Dit is geen dossier over de slagvelden van WO I, oorlog, geweld of triomfalisme. Dit gaat over begraafplaatsen en herdenkingssites van WO I, over vrede, waarden, mensen en verzoening en de principes waarop Unesco gebouwd is. Voor het eerst in de geschiedenis kregen soldaten een individueel graf”, zegt Bourgeois. Hij benadrukt dat daarbij geen onderscheid werd gemaakt tussen nationaliteiten. Zo heeft ook de toenmalige vijand verschillende militaire begraafplaatsen in ons land.

Auschwitz en Hiroshima

Bourgeois begrijpt wel dat het adviesbureau vreest zo een precedent te scheppen en de Werelderfgoedlijst open te stellen voor ander conflictgerelateerd erfgoed. “Maar ook de erkenning van Auschwitz en de ruïnes van Hiroshima zijn opgenomen in de lijst, ondanks het feit dat ze aanvankelijk voor discussie zorgden.”

Er is nu aanvullende informatie bezorgd aan het adviesbureau en ons land zet ook diplomatieke contacten in, om andere landen te informeren over het belang van die sites. Half mei komt er een nieuw advies, al blijft dat hoe dan ook ‘maar’ een advies. “Unesco kan perfect anders beslissen, al zou dat wel een primeur zijn”, aldus Bourgeois. (ARA)

https://www.hln.be/de-krant/wo-i-sites-wellicht-geen-werelderfgoed-omdat-ze-met-oorlog-te-maken-hebben~a43d68cf/
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2018 10:41    Onderwerp: Re: WO I-sites wellicht geen Werelderfgoed...... Reageer met quote

Tandorini @ 20 Apr 2018 8:18 schreef:

De Menenpoort en de militaire begraafplaatsen in de Westhoek zouden beter niet erkend worden als Unesco-werelderfgoed. Althans, dat vindt het adviesbureau van Unesco. De reden? Ze willen de oorlog niet verheerlijken.

(...) Voornaamste reden: ze willen de oorlog niet verheerlijken.

Politieke correctheid... ik kan er zo langzamerhand niet meer tegen...

Ik wil hier heel graag de grote Schotse filosoof Billy Connolly citeren: "Fúck Political Correctness!"

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2018 14:24    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
Het Colosseum in Rome is wel werelderfgoed ? Maar t ja daar moesten enkel gladiatoren elkaar in stukken hakken , werden christenen voor de leeuwen geworpen en soms als levende fakkels gebruikt. Ja politieke correctheid of hypocresie Percy Wink
Grtz MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Unterhund

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2018 9:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal wel tegen een paar schenen schoppen, maar volgens mij heeft dit niks met politieke correctheid te maken. Laat ik eerst even een definitie van werelderfgoed erbij nemen: "Het Werelderfgoedverdrag bestaat sinds 1972 en is bedoeld om cultureel en natuurlijk erfgoed dat van unieke en universele waarde is voor de mensheid, beter te kunnen bewaren voor toekomstige generaties."

Als je dit op de oorlogsbegraafplaatsen in België toepast, dan kun je al snel dingen schrappen. In hoeverre het cultureel is (misschien wel) of natuurlijk (waarschijnlijk niet) is de vraag, maar het is verre van uniek. Want oorlogsbegraafplaatsen mbt WW1 vind je van België tot aan de Balkan.

Het argument dat 'conflict-gerelateerd erfgoed' afgewezen zou moeten worden, vind ik wel flauwekul. Dat zou je inderdaad als politiek correct kunnen zien.
Maar doordat de waardering van deze oorlogsbegraafplaatsen al zo veel verschillende interpretaties kan opleveren (oorlog/geweld versus vrede/verzoening), geeft aan dat het geen eenduidige betekenis heeft voor de wereld.

Ik begrijp dat dit allemaal (en vooral in deze tijd) veel emoties oproept, maar het is wat kort door de bocht om het politiek correct te noemen.
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2018 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Unterhund @ 21 Apr 2018 9:19 schreef:
Ik zal wel tegen een paar schenen schoppen, maar volgens mij heeft dit niks met politieke correctheid te maken. Laat ik eerst even een definitie van werelderfgoed erbij nemen: "Het Werelderfgoedverdrag bestaat sinds 1972 en is bedoeld om cultureel en natuurlijk erfgoed dat van unieke en universele waarde is voor de mensheid, beter te kunnen bewaren voor toekomstige generaties."

Als je dit op de oorlogsbegraafplaatsen in België toepast, dan kun je al snel dingen schrappen. In hoeverre het cultureel is (misschien wel) of natuurlijk (waarschijnlijk niet) is de vraag, maar het is verre van uniek. Want oorlogsbegraafplaatsen mbt WW1 vind je van België tot aan de Balkan.

Het argument dat 'conflict-gerelateerd erfgoed' afgewezen zou moeten worden, vind ik wel flauwekul. Dat zou je inderdaad als politiek correct kunnen zien.
Maar doordat de waardering van deze oorlogsbegraafplaatsen al zo veel verschillende interpretaties kan opleveren (oorlog/geweld versus vrede/verzoening), geeft aan dat het geen eenduidige betekenis heeft voor de wereld.

Ik begrijp dat dit allemaal (en vooral in deze tijd) veel emoties oproept, maar het is wat kort door de bocht om het politiek correct te noemen.

Hoi ,ik voel me niet tegen de schenen getrapt, ik draag al lang scheenlappen Wink . maar laat ons eens de "cultuur" bekijken , je slaat geen pagina in een geschiedenisboek over of er staat een "conflict" in. dus akkoord dat conflicten of oorlog jammer genoeg deel uitmaakt van onze "cultuur" ? alle begraafplaatsen erfgoed maken lijkt misshien "over the edge" (vergeef me de woordspeling ) want tja er zijn sites waar maar 30 gesneuvelden rusten en op andere duizenden. Sommige ervan zijn wel mooie staaltjes van architectuur toch? Moeten we dan ook de pyramides in cheops of de vallei der koningen van de lijst schrappen ? het zijn tenslotte ook maar begraafplaatsen en meestal maar voor 1 persoon.
dus is het toch maar hoe je het "politiek correct " bekijkt ?
nu , dit is mijn mening met respect voor de uwe !
grtz,MMM

poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Unterhund

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2018 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hoewel cultuur gaat over iets is dat door mensen geschapen is, zie ik conflicten en oorlog toch niet als een culturele uiting. Dat bepaalde groepen regels, waarden en normen hebben die kunnen botsen, hoeft niet te betekenen dat oorlog of conflicten een automatisme zijn.
Hoewel onze geschiedenis is doordrenkt met bloed en conflicten, heeft het daarmee geen unieke en universele waarde.

Dat oorlogsbegraafplaatsen, in het verlengde daarvan, als cultureel erfgoed moet worden gezien, lijkt me dan sterk. Dan kun je meerdere conflicten tot Werelderfgoed uitroepen. Waar leg je dan de grens?

Of de architectuur van sommige mausoleums in aanmerking komt ... dat zou kunnen. Maar dan is de insteek totaal anders. Ik denk dat piramides en het Colosseum daarom eerder wel in aanmerking kwamen. Ze zijn niet uiterst uniek, maar hebben schijnbaar wel genoeg universele waarde om als Werelderfgoed aangeduid te kunnen worden.
Ik zou me best kunnen voorstellen dat Douaumont of de Menenpoort op die manier wel tot Werelderfgoed worden uitgeroepen. Maar als zelfs het Belgische Cultureelerfgoeddecreet van 2017 er al moeilijk over doet, heb ik er een hard hoofd in dat het dan opeens wel internationaal zou worden erkent.

Maar laat ik het eens omdraaien: als jij denkt dat Belgische oorlogsbegraafplaatsen mbt WW1 een plaats verdienen, waar baseer je dat dan op?
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2018 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
Het is toch onmogelijk te ontkennen dat oorlogen en conflicten invloed gehad hebben op de hedendaagse culturen ? De exspansiedrang van bv Egypte ,Rome en Griekenland hebben toch menig bezette streken “besmet “ met hun gebruiken , etensgewoonten uitvindingen en wetten en zo hun cultuur veranderd ?In belgie rust het wetsysteem nog grotendeels op de code Napoleon ingevoerd door de Franse bezetters. Dus beweren dat oorlog geen culturele invloed heeft ....?
Ik vind niet dat men alle militaire begraafplaatsen werelderfgoed moet maken maar alle weigeren omdat het oorlogsgeweld verheerlijkt ?
Bloedvergieten en cultuur zijn helaas historisch verbonden en dat kan zelfs geen politiek correcte make up verhullen.
Grtz MMM poppy
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2018 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

Kan wel meegaan in de mening van Unterhund.
Als ik me niet vergis vallen oorlogsgraven al onder bescherming van het land waar het ligt en het land waar de militairen van zijn.
Zoals Sabaton ooit al zong.
"Oh mothers wipe your tears
Your sons will rest a million years"

En het graf waar wij later in gaan............dat word gewoon op een gegeven moment geruimd.

Je zou wel kunnen zeggen dat enkele plekken als unieke slagvelden op de lijst mogen.
Denk aan Waterloo, Normandische Stranden, Verdun, maar ook rondom Ieper of de Somme.

maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2018 17:56    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 27 Apr 2018 13:20 schreef:
Kan wel meegaan in de mening van Unterhund.
Als ik me niet vergis vallen oorlogsgraven al onder bescherming van het land waar het ligt en het land waar de militairen van zijn.
Zoals Sabaton ooit al zong.
"Oh mothers wipe your tears
Your sons will rest a million years"

En het graf waar wij later in gaan............dat word gewoon op een gegeven moment geruimd.

Je zou wel kunnen zeggen dat enkele plekken als unieke slagvelden op de lijst mogen.
Denk aan Waterloo, Normandische Stranden, Verdun, maar ook rondom Ieper of de Somme.

hoi,
ik dacht ( soms denk ik, met mate weliswaar) dat Tandorini struikelde over de reden van deze afwijzijng , niet over het aantal sites dat cultureel erfgoed zou "moeten " worden maar dus wel over de reden waarom .."Ze willen de oorlog niet verheerlijken. " dus beste Eric, waarom dan slagvelden als Waterloo en normandié erfgoed maken ?dat waren toch ook oorlogsslagvelden en verheerlijking van de oorlog?
grtz,MMM poppy
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2018 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie slagvelden niet als verheerlijking maar als geschiedenisles. Denk dat daar het verschil in zit met die jury. Als je slagvelden als verheerlijking ziet, dan zit er als iets fout in je denkwijze. Maar zo denk ik er over en zo zie ik het, gelukkig heeft iedereen een eigen mening hierover.
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2018 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 01 Mei 2018 19:00 schreef:
Ik zie slagvelden niet als verheerlijking maar als geschiedenisles. Denk dat daar het verschil in zit met die jury. Als je slagvelden als verheerlijking ziet, dan zit er als iets fout in je denkwijze. Maar zo denk ik er over en zo zie ik het, gelukkig heeft iedereen een eigen mening hierover.

Hoi, misschien is mijn denkwijze verkeerd in sommlge ogen , maar een slagveld is de plaats waar de slachting gebeurd is, een militair kerkhof wijst op de gevolgen ervan. Dus een slagveld met de nodige verwijzingen over een glorieuze overwinning, zoals de leeuw in waterloo , is geen verheerlijking van oorlogvoeren maar een kerkhof wel ??
Ik kan dus helaas uw denkwijze ook niet echt volgen ....
Maar inderdaad ieder zijn mening.
Grtz,MMM poppy
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2018 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

Slagveld en begraafplaats zie ik beide niet als verheerlijking van oorlog. In mijn ogen zijn het stukken geschiedenis, waar we mee om moeten gaan in goede zin des woords.
Je ziet bij beide het gevolg van iets verschrikkelijks.
Ik zeg het nog maar even voordat iemand mij niet helemaal begreep.

maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2018 22:05    Onderwerp: Reageer met quote

beste Eric.
het gaat in deze topic niet over hoe jij of ik denk over wat cultureel erfgoed is maar over "De Menenpoort en de militaire begraafplaatsen in de Westhoek zouden beter niet erkend worden als Unesco-werelderfgoed. Althans, dat vindt het adviesbureau van Unesco. De reden? Ze willen de oorlog niet verheerlijken. "
dus wat wij hierover denken telt niet mee !! hun visie , niet de onze !
uw woorden "Slagveld en begraafplaats zie ik beide niet als verheerlijking van oorlog..." dat ziet die commisie wel alszo.
als men daarom deze geschiedenis wil naar de achtergrond wil verschuiven dan heb ik daar ook mijn mening over en dat is dat hun mening "politieke correctheid" is, niet meer en niets minder.
ik sluit hier af want blijkbaar zitten we beiden met een verschillende visie op dit topic.
maar bedankt voor uw mening en met alle respect !
grtz,MMM
poppy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: