Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Alle 600.000 doden komen op één lijst

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2011 11:09    Onderwerp: Alle 600.000 doden komen op één lijst Reageer met quote

Alle 600.000 doden komen op één lijst

WEST-VLAANDEREN - Het provinciebestuur laat naar aanleiding van de komende herdenking van honderd jaar Eerste Wereldoorlog (WOI) een quasi volledige namenlijst opmaken van alle gesneuvelden, militairen én burgers. Het project maakt deel uit van 'GoneWest', een groots cultuurprogramma.
'Dit is een uniek project. Nog nooit werd een namenlijst opgemaakt met alle op Belgische bodem gesneuvelde slachtoffers van WOI, zowel burgers als militairen.' Gedeputeerde Gunter Pertry (SP.A) lichtte gisteren samen met zijn collega Guido Decorte (CD&V) een tip van de sluier op over de grootse plannen die het provinciebestuur koestert rond de herdenking van honderd jaar 'Groote Oorlog'.

Eén van de blikvangers is het samenstellen van een dodenregister dat om en bij de 600.000 namen zal tellen en alle namen op de verschillende bestaande lijsten moet samenbrengen. Piet Chielens van het In Flanders Fields Museum in Ieper krijgt de leiding en zal een beroep doen op zoveel mogelijk vijfdejaarsleerlingen uit het middelbaar onderwijs in West-Vlaanderen.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
AOK4

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2011 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben benieuwd wat dit zal worden...

Vooral ook: "alle" ? Ik ben bezig geweest met de burgers van één gemeente (Bissegem) en durf daarvan al niet zeggen dat ik "alle" omgekomen burgers van die gemeente zal kunnen oplijsten. Het gemeentelijke monument is enerzijds onvolledig en anderzijds bevat het dan weer namen waarvan niet echt gezegd kan worden dat het oorlogsslachtoffers zijn.

Om maar te zwijgen van de vele vermiste militairen en uiterst onvolledige lijsten aan Franse en Duitse kant. Bovendien liggen niet alle in België omgekomen militairen in België begraven (ik denk aan overgebrachte Fransen, Duitsers en Amerikanen of aan Duitsers en Britten die in België overleden zijn, maar in Frankrijk begraven liggen).

Ik hoop ook dat alle "exotische" nationaliteiten niet vergeten zullen worden (Serviërs, Roemenen, Italianen, Portugezen (die grotendeels ook naar Frankrijk overgebracht zijn), Russen, alle mogelijke KuK subnationaliteiten enz. enz.).

Een dergelijke opdracht is monumentaal moeilijk, zelfs voor historici, en dit wordt gedaan door vijfdejaars leerlingen?

Laat mij toe om te zeggen: prachtig initiatief, maar in de realiteit uiterst moeilijk uitvoerbaar. Ik ben alleszins benieuwd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2011 11:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben blij dat je het aanroerd, ik heb namelijk nog nooit een 'definitief' aantal gehoord.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
wsegers1

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2011 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

Een nobele gedachte, maar hoe pak je dit praktisch aan?
Ik zie een student van de derde graad middelbaar onderwijs nog geen doorgedreven onderzoek verrichten.
Met afschrijven van één of het ander monument krijg je wel een lijst bij mekaar, maar wat is de waarde ervan?
Een lijst zonder onderzoek van bronmateriaal heeft volgens mij maar een zeer beperkte waarde.
Hoe pak je dan wel aan? Misschien hebben sommige forumbezoekers wel originele oplosssingen.

Mvg Wilem
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2011 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

Weet er iemand al iets meer concrete gegevens over dit project?

Aangezien het midden 2012 moet afgerond zijn, kan ik me voorstellen dat men hier toch al ver gevorderd is momenteel?
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2011 16:43    Onderwerp: Reageer met quote

Hopelijk kan je ze ook per begraafplaats sorteren. Rolling Eyes
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2011 17:38    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi dat men met dit project scholieren benaderd.
Is meteen een geschiedenisles. Ze zoeken naar namen en treffen vast wat feiten aan van één of meerdere personen. Zo krijgt de oorlog een gezicht voor hen.

Of het haalbaar is om alle namen te traceren, daar heb ik geen idee van.
Maar als ik al van de week al een vraagstuk had over Singh (die volgens een boek op de menenpoort staat en toch weer niet), dan denk ik dat zij er veel meer gevallen tegenkomen die of daar niet liggen of gewoon zoek zijn.

In ieder geval, het is een mooi en nobel streven en project.
Ik hoop dat ze heel ver komen en wens hun veel geluk en succes.

AOK4

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2017 8:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou dit topic nog eens een schopje willen geven.

Na mijn aanvankelijke terughoudendheid moet ik zeggen dat de namenlijst ( http://www.inflandersfields.be/nl/namenlijst/zoek ) een uiterst interessant werkinstrument is. De lijst is een "work in progress" waar ik ook af en toe mijn steentje aan bijdraag (vooral . Vooral de extra gegevens over Duitse militairen maken dat deze databank interessanter wordt dan de databank van de Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge.

Jan
Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2017 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 09 Nov 2017 8:09 schreef:
Vooral de extra gegevens over Duitse militairen maken dat deze databank interessanter wordt dan de databank van de Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge.

Jan

Met als resultaat :

"Het aantal slachtoffers van de Derde Slag bij Ieper of Passendale is veel hoger dan tot nu toe wordt aangenomen. Meestal wordt gesproken over zo’n 350 tot 400.000 slachtoffers (doden en gewonden). Maar onderzoek van het In Flanders Fields Museum in Ieper brengt het cijfer op zeker 600.000."

Verder lezen : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/11/11/passendale--nog-moordender-dan-gedacht/
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: