Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Kapitein Clement Robertson herdacht

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2017 19:49    Onderwerp: Kapitein Clement Robertson herdacht Reageer met quote

Kapitein Clement Robertson herdacht met dezelfde tankroute als 100 jaar geleden

In Beselare werd vandaag een naambord onthuld ter nagedachtenis van kapitein Clement Robertson.

Robertson was aanvankelijk een tankcommandant en tegen juni 1917 was hij bij Sectie nr. 12, van compagnie nr. 3, Bataljon A. Tijdens de slag om Mesen ontsnapte Robertson ternauwernood aan de dood . Zijn ‘vrouwelijke’ tank, A 56, werd getroffen door een granaat van het kaliber 5.9.
De voorbereidingen die kapitein Robertson trof voor de aanval over de oostrand van het Geluveld-plateau op 4 oktober 1917 waren nauwgezet en gevaarlijk. Tussen 30 september en zero hour op 4 oktober, werkte de toen 26-jarige sectiebevelhebber zich uit de naad om, vaak onder hevig granaatvuur, fluorescerende tape aan te brengen langs de route die zijn tanks zouden moeten volgen over de omgewoelde wildernis in de richting van het front bij Polygoonbos.
Robertson was vanaf de 30ste september onophoudelijk in de weer geweest en nam enkele uren rust, maar om 6.00 u. stond hij alweer klaar om zijn team naar de startpositie te loodsen voor de eigenlijke aanval. Gezien alle toegangswegen tot Polygoonwood voortdurend onder Duits granaatvuur lagen was dat al geen sinecure. Niet alleen moest hij het Duits bombardement proberen te vermijden, hij moest er ook voor zorgen dat zijn ‘logge machines’ op het juiste traject bleven. Daarom besloot hij hen te voet te volgen. Een beslissing die zonder meer vermetel was.

Erg genoeg voor de oprukkende infanterie, maar Robertson zou vlak voor zijn ‘ijzeren monsters’ wel erg in de kijker lopen, zeker bij het eerste ochtendgloren, ook al werd het zicht voor een gedeelte belemmerd door rook, stof en opspattend modder. Het leek verdacht veel op een zelfmoordactie. Maar Robertson had geen keuze. Zijn tankbemanning met hun beperkt gezichtsveld, zou in het schemerduister nooit op de al zwaar gehavende weg, het juiste spoor hebben kunnen houden. Cruciaal was het vermijden van de 800 meter lange strook moerasgrond rond de Polygoon -en Reutelbeek. In dit gebied van zuigende modder met onzekere diepte, was er maar weinig manoeuvreerruimte . De tanks moesten de vastere grond op de weg naar de Reutel tussen Cameron House en Joist Farm volgen en via een brug ,die merkwaardig genoeg het granaatvuur had overleefd, de zompige beek vermijden. Ondanks het feit dat Robertson met zekerheid moet hebben geweten dat de traag voorttrekkende colonne vijandelijk vuur zou aantrekken, besliste hij het tankteam te voet over de brug te loodsen.

Kapitein Robertson liep voor de tank van Foxwell uit toen ze de brug over gingen. Foxwell rapporteerde later : ‘Kapitein Robertson loodste mij over het pad langsheen Polygoon Wood tot ik de versterkte weg naar de Reutel duidelijk voor me kon zien liggen.’ Het lijkt ernaar dat Robertsons geluk na het overschrijden van de brug op was. Volgens de bevelhebber van de compagnie nr. 3, Majoor M.L. Lakin DSO, werd Robertson in het hoofd geraakt door machinegeweervuur, terwijl hij de infanteristen van de eerste aanvalsgolf begeleidde.

Victoria Cross

Voor deze actie ontving kapitein Robertson postuum het Victoria Cross. Clement Robertson ligt begraven op Oxford Road Cemetery in Ieper.

Vandaag reed een tank alvast exact dezelfde route gereden als zijn vier Ierse tanks precies honderd jaar geleden. Als eerbetoon is de plek waar hij sneuvelde, toen een brug, naar hem genoemd.

http://www.grensnieuws.be/2017/10/04/51506

Filmpjes:
http://www.focus-wtv.be/nieuws/beselare-eert-oorlogsheld-clement-robertson
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171004_03111908
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2017 8:56    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi artikel.

Maar ik vraag me af waar dit bord juist staat.
Tijdens mijn rondzwervingen vind ik geregeld infoborden die ik dan ook fotografeer om later de inlichtingen te lezen en info terug te vinden.

Is er ergens een lijst, site of andere bron waar ik die kan terugvinden?

Ook zou ik graag willen weten waar de infoborden van Ploegsteert terug te vinden zijn alsook de palen in het Ieperse waar je geluidsfragmenten kan horen. Zoals Langemark e.a.
AOK4

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2017 10:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vrees dat dat bord staat waar de Oude Kortrijkstraat de Polygonebeek kruist. Indien zo, dan staat het heel erg gevaarlijk, want geen mogelijkheid om daar te parkeren en een heel gevaarlijke plaats met de bochten en de afdalingen, waardoor er nogal snel gereden wordt daar door zowel fietsers als auto's.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
AOK4

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2017 10:46    Onderwerp: Reageer met quote

Trouwens: de beek is wel degelijk de Polygonebeek en niet de Reutelbeek! Zie o.m. mijn boek "Halfweg Menin Road en Ypernstrasse" p. 184.
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2017 15:51    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is de exacte locatie van dat bord? Dan ga ik het in november maar eens een bezoekje brengen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2017 9:21    Onderwerp: Reageer met quote

In het filmpje wat Tandorini in de opening post ook aanhaalt, zie je bij minuut 1.06 waar het bord staat.
Onder het straatnaambord, met rechts in het weiland een bunker.

http://www.focus-wtv.be/nieuws/beselare-eert-oorlogsheld-clement-robertson

http://ww1relics.com/
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

Denk dat ik locatie gevonden heb. Bunker is Duits en staat vlakbij Restaurant Merlijn.
Kortom, ik ga dat bezoeken in november.
Bedankt voor de aanwijzingen allen.
Misschien zie ik wel iemand van jullie in november daar of elders in omgeving Ieper.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017 16:13    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 14 Okt 2017 12:41 schreef:
Denk dat ik locatie gevonden heb. Bunker is Duits en staat vlakbij Restaurant Merlijn.
Kortom, ik ga dat bezoeken in november.
Bedankt voor de aanwijzingen allen.
Misschien zie ik wel iemand van jullie in november daar of elders in omgeving Ieper.

I'll be there Cool
lidou

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017 16:40    Onderwerp: Reageer met quote

Er stond daar toch al een bord, of is er nog een nieuw bijgekomen?
Deze foto's zijn een paar jaar geleden terug genomen. Als ik mij goed herinner, was dit tegen de gevel van een restaurant, en aan de andere kant van het kruispunt is er een café.

grtjn
nick
AOK4

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wist dat niet, passeer nochtans geregeld daar. Feit blijft dat de brug niet over de Reutelbeek, maar over de Polygonebeek ligt.

Jan
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2017 12:39    Onderwerp: Reageer met quote

Graag een juiste locaties, (straatnamen of coördinaten)
Ik zou er graag foto's gaan nemen al we drie dagen in de streek zijn. Cool
AOK4

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2017 13:33    Onderwerp: Reageer met quote

De Merlijn is boven op het kruispunt van de Reutelhoek (Reutelstraat en Oude Kortrijkstraat, zo uit het hoofd). Het brugje is beneden in de Oude Kortrijkstraat te vinden in de richting van het Polygonebos.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: