Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Adolf Duytschaever 7de linie, gesneuveld 5/10/1914 te Lier

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wederik

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2014 22:30    Onderwerp: Adolf Duytschaever 7de linie, gesneuveld 5/10/1914 te Lier Reageer met quote

De oudste broer van mijn grootvader sneuvelde in de eerste maanden van ‘de groote oorlog’. Reeds enkele jaren terug gingen we op zoek naar zijn graf in Lier.
Ik heb drie zonen van 10, 14 en 15 jaar en samen met de oudsten volg ik de serie 'In Vlaamse velden.'
Vrijdag 21 februari ging ik samen met mijn oudste zoon in de raadzaal van het gemeentehuis te Laarne luisteren naar de boeiende uiteenzetting van Patrick Goosens en Lieve Meiresonne over de eerste maanden van WO1 nav hun boek "Vlaanderen niemandsland 1914 - Oorlogsgebeurtenissen in het Land van Dendermonde".

Aan de hand van het persoonlijk verhaal van mijn grootoom en zijn medesoldaten willen we graag te weten komen wat er 100 jaar geleden gebeurde.

We gingen alvast op zoek op het internet.
En vonden al het een en ander :
Wat weinigen weten is dat er tussen het Hof van Ringen en Hof van Lachenen ooit, in oktober 1914, een grote veldslag werd gestreden tussen Belgische en Duitse troepen. Bron:http://nieuwsblad.typepad.com/lier/2009/02/de-eerste-vermelding-van-lier-dateert-van-870-en-toen-werd-het-ledi-genoemd-hier-werd-later-lier-uit-afgeleid-twee-betekeni.html Zou Adolf daar bij geweest zijn ?
Hier vonden we nog meer : Vanuit de stad beschoten Duitse mitrailleurnesten het 7de Linie, opgesteld nabij de samenvloeiďng van de Grote en de Kleine Nete. De grote strijd was nakend.
Daar het 2de Regiment Carabiniers volledig was ingezet, moest kolonel Biebuyck versterking inroepen, die men hem echter niet kon geven. De Duitse exploitatiedruk werd steeds groter en de toestand scheen onhoudbaar. De Duitsers bereikten op 5 oktober het "Hof van Ringen" en het 7de Linie moest wijken.
Bron:http://www.lierinbeeld.com/vroegerennu/wo1/Verwoestingen/Lier%20militair.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2014 23:04    Onderwerp: Reageer met quote

Van harte welkom, wederik. Keurige introductie, je hebt al een hoop zoekwerk naar je oudoom gedaan. Ik hoop dat je je hier zult vermaken en misschien nog wel meer informatie vindt.

Gr P
Niko

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2014 8:21    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Kijk al eens naar dit topic:

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=20297&highlight=linie

Da's een van mijn vroegere dorpsgenoten.

Verder is "Les carnets d'un fantasin de 1914" van Maurice Mareels (7e Linie) een aanrader.

Zowel het Hof van Lachenen als het Hof van Ringelen bestaan nog beiden, ze liggen aan de Nete en bakenen het Lierse deel van het slagveld aan de Nete af. Ze liggen kort bij de huidige militaire begraafplaats.

Ik woon daar niet zo ver af, laat maar iets weten als je een korte rondleiding nodig hebt..... Wink

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Karijn

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2014 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom

groet Karijn
Naar boven
the dugout

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2014 7:51    Onderwerp: Reageer met quote

Welcome and enjoy!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
wederik

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2014 9:29    Onderwerp: Reageer met quote

@Niko en de anderen,

Bij het bezoek aan het militair kerkhof in Lier was het mij al opgevallen dat er meerdere graven waren van soldaten afkomstig uit de regio Dendermonde.
Wat het zo dat bij het mobilisatie de soldaten die ingelijfd werden bij het 7de Linie moesten verzamelen in de kazerne van Dendermonde ? Om vandaar uit rechtstreeks naar de fortengordel rond Antwerpen te vertrekken ?

Is het boekje "Les carnets d'un fantassin de 1914" van Maurice Mareels in een of andere bibliotheek te raadplegen ?

Zijn er nog andere bronnen ? Ik lees in een pdf-bestand op www.lunak.be : Niet voor niets was Lier in 1914 met de zwaarste artillerie bestookt geweest en werden er aan de Nete, zoals het soldatenkerkhof aan de Mechelsesteenweg triest herinnert, rauwe gevechten met de bajonet geleverd.

Zou er in het najaar, bij de 100 jarige 'verjaardag' van de gebeurtenissen op het soldatenkerkhof in Lier geen speciale herdenking georganiseerd worden ? Heeft iemand daar weet van ?
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2014 10:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Het valt wel meer op dat dezelfde streekgenoten in dezelfde regimenten waren ingelijfd, zo zie je veel jagers in de zuidelijke regio van West- en Oost Vlaanderen en zitten er veel Antwerpenaars bij het 5e en 6e Linie.

Blijkbaar kwamen er dus veel soldaten van de streek van Dendermonde in het 7e Linie terecht. Dit was gelegerd te Antwerpen, ik weet niet of Dendermonde een depot van het 7e Linie had, ik denk het eigenlijk niet.

Verder is dit ook een interessante link naar foto's van een soldaat in het 7e Linie:

http://www.liberaalarchief.be/iconografie-oorlogsfotos-jeanpecher.html

En hier is al een overzicht met de initiatieven uit de hele provincie Antwerpen:

http://www.provant.be/binaries/overzicht_herdenkingsprojecten_in_provAntwerpen30.07.2013_tcm7-161575.pdf

De tekst van Lunak refereert naar de nachtelijke aanval van de karabiniers en Jagers te Voet in de velden bij het Hof Van Lachenen, om de Duitsers over de Nete te werpen. De aanval lukte niet volledig, maar dreef de Duitsers voorlopig wel terug tot tegen de Nete.

Ik zie dat je nog een oude foto van de begraafplaats van Lier hebt. Ondertussen zijn de zerken mooi gezandstraald en is de begraafplaats geherwaardeerd.

Wat Mareels betreft, zie PB Wink .

Het 7e/27e Linie is trouwens ook een tijdje in mijn nieuwe thuisgemeente Wommelgem gelegerd geweest in 1914 (na de uitvallen maar voor de Neteslag). In het gemeentelijk archief hebben we een aantal documenten teruggevonden.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

Naar boven
wederik

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2014 11:45    Onderwerp: Reageer met quote

Niko @ 26 Feb 2014 10:18 schreef:
Verder is dit ook een interessante link naar foto's van een soldaat in het 7e Linie:
http://www.liberaalarchief.be/iconografie-oorlogsfotos-jeanpecher.html

Deze foto's geven de tijdsgeest mooi weer. Very Happy

Ik zal proberen, een interessant evenement mee te pikken in de provincie Antwerpen.
Ofwel bezoeken we met het gezin deze zomer de oorlogsbegraafplaats te Lier nog eens, nu alles er zo mooi schijnt bij te liggen Wink

We hebben een grote foto van mijn grootoom in zijn 'gala-uniform' (Dit was toch niet de outfit, waarmee ze dagelijks rondliepen ?).

Laatst aangepast door wederik op 26 Feb 2014 11:48, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2014 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is de petit tenue, ze droegen de gevechtsuniformen zoals in de fotoreeksen.

Laat iets weten als je deze zomer afzakt, dan kan ik je ter plaatse wat uitleg geven.

Naar boven
goofy

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2014 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Zou er in het najaar, bij de 100 jarige 'verjaardag' van de gebeurtenissen op het soldatenkerkhof in Lier geen speciale herdenking georganiseerd worden ? Heeft iemand daar weet van ?[/quote]

Nog even geduld, in juni gaat de speciaal hiervoor ontworpen website online: 2014-18 Lier, kleine stad in de Groote Oorlog.
Daarop zullen allerlei artikels en nieuwsfeiten te zien zijn. Aan de begraafplaats zelf komt er ook een informatiebord te staan, enz...

Van zodra dit concreet is zal ik het posten.
Groetjes, Wim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Niko

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2014 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

goofy @ 26 Feb 2014 13:02 schreef:

Nog even geduld, in juni gaat de speciaal hiervoor ontworpen website online: 2014-18 Lier, kleine stad in de Groote Oorlog.
Daarop zullen allerlei artikels en nieuwsfeiten te zien zijn. Aan de begraafplaats zelf komt er ook een informatiebord te staan, enz...

Groetjes, Wim

Ja, lap! weer iets om naar uit te kijken! yummie yummie yummie

Naar boven
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2014 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom!

Greetz, Margreet Cool poppy
wederik

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2014 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kom hier af en toe eens kijken of er nog nieuws is.

goofy @ 26 Feb 2014 13:02 schreef:

Groetjes, Wim

Bedankt Wim,
http://lier1418.be/ online vanaf 10 juni 2014

Niko @ 26 Feb 2014 11:47 schreef:
Laat iets weten als je deze zomer afzakt, dan kan ik je ter plaatse wat uitleg geven.

Niko,
Bedankt voor je aanbod.

Ondertussen hebben we (gezin met 3 kinderen 15,14 &10jaar) in augustus 3 nachten geboekt in het www.menenpoorthuis.be.

Na dit 'WO1-bad' willen we in het najaar afzakken naar Lier.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2014 17:00    Onderwerp: Reageer met quote

Het topic is onderhand belangrijker door de zoektocht. Daarom is het verplaatst naar "personen".

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
wederik

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2014 16:45    Onderwerp: Reageer met quote

De website http://lier1418.be/ is online.
De gebeurtenissen waarbij mijn grootoom om het leven kwam :
http://lier1418.be/infobord/hof-van-ringen
Naar boven
goofy

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2017 14:00    Onderwerp: Reageer met quote

Was deze post een beetje uit het oog verloren. Adolf Duytschaever lag blijkbaar toch eerst begraven op het gemeentelijk kerkhof op de Mechelsesteenweg. Daarna werd hij overgebracht naar de militaire begraafplaats waar hij eerst achteraan de begraafplaats werd begraven. Later kreeg hij een nieuw graf (zijn huidig graf) toegewezen, een graf waar voorheen een Duits soldaat had gelegen.
Als je ooit deze richting nog eens uitkomt, laat het dan weten, dan kan ik het je in details ter plaatse tonen.
Groetjes, Wim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: