Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Waldlager "Porta"

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
etoonen

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2005 13:58    Onderwerp: Waldlager "Porta" Reageer met quote

Op dit moment zijn de Fransen in grote mate bezig het Bois de Malaumont en Bois du Fays bij Cunel te "onderhouden". Door deze werkzaamheden gaat een uniek stuk geschiedenis in de Argonnen verloren. Omdat ik al lange tijd onderzoek doe naar het hier gelegen Waldlager, is dit het moment om dit met jullie te delen. Nu zijn er nog sporen te vinden en is het voor sommige mensen de moeite om er nog eens te gaan kijken.
Begin dit jaar was het Bois de Fays nog in bijna oorspronkelijke staat en ook de hoofdweg door het kamp was nog authentiek. Door de ontbossing is het bosperceel nu onherkenbaar veranderd en ook de weg door het voormalige kamp is rechtgetrokken om bomen af te kunnen voeren. Van de beek die eens door het kamp liep is bijna niets meer terug te vinden.

Het Waldlager AII, zoals het officieel heette, werd aangelegd door manschappen van het IR95 in het Bois de Malaumont aan de weg van Brieulles naar Cunel. Rondom Cunel lagen ooit een 6 tal grote kampen, aangelegd tijdens de gevechten rond Cote 304. Het lager AII groeide van een tentenkamp uit tot een groot kamp met houten barakken en blokhutten. Toen het IR95 het kamp overdroeg aan het IR15, bood het plaats aan 4000 man en beschikte over een waterfabriek, een grote bakkerij, een bioscoop, 4 kantines, 5 cafes en een lektuurwinkel met dagelijks de laatste Duitse kranten. Bij het kamp behoorde een boerderij; La ville aux Bois Ferme (nog bestaand) en een groot oefenterrein ten noorden van het kamp. Het kamp lag ver van Cote 304, maar was onbereikbaar voor de Franse artillerie (alleen Fort Marre kon het kamp beschieten) en ook Franse vliegeniers zijn nooit boven het kamp waargenomen.

De meeste onderkomens in AII waren gebouwd als "Doederschen Baracke", de eerste pre-fab gebouwen ter Wereld. Dit waren barakken welke door 5 man in 4 uur tijd als bouwpaket konden worden geplaatst. In het kamp hebben zeker een 100-tal van deze barakken gestaan. De kantines, keuken en overige gebouwen waren als blokhut gebouwd of deels gemetseld van bakstenen. Iedere barak beschikte over 2 houtkachels om voor de nodige warmte te zorgen. Centraal in het kamp was een groot terras met stoelen en tafels, waar de manschappen koffie, thee, bier of wijn konden drinken.
Nadat het IR15 het Waldlager AII overnam, werd de naam gewijzigd in Porta Lager, genoemd naar Porta Westfalica bij Minden (Op de Porta Westfalica staat het grote Wilhelmsdenkmal). De meeste manschappen kwamen uit Minden, Herford en Detmold en de Porta Westfalica was hen allen bekend en de naam gaf hun een gevoel van geborgenheid. Nadat het IR15 het kamp in mei 1917 verliet, is het nog lange tijd gebruikt, maar niet meer verder uitgebouwd. In oktober 1918 kwam het kamp in de frontlijn te liggen en is door de Amerikanen langzamerhand kapotgeschoten. De Amerikanen noemen het kamp ook niet meer in hun regimentsgeschiedenis. Alleen de steengroeve ten noorden van het kamp wordt nog beschreven. Hier lag in oktober 1918 een Amerikaans veldhospitaal.

Bij het kamp behoorde nog de Nussbaum Ferme in Gercourt (nog in gebruik), Rauchstand in het Granat Waldchen, Baerentatze net ten zuiden van de Forges Beek en het ondergrondse hospitaal Fuchsbau op de noordhelling van Cote 304. De regiments en divisiestaf waren ondergebracht in Gercourt, waar ook zondags de kerkdienst werd gehouden.

Op dit moment is links en rechts van de hoofdweg nog duidelijk te zien waar de verschillende barakken hebben gestaan. Wie zoekt vindt nog resten van funderingen en vernielde muren. Ook de voet van een radiomast is nog terug te vinden. De beek die dwars door het kamp liep, werd in oktober 1916 deels onder de weg door buizen geleid. Een deel van deze grote aardewerken buizen is nog terug te vinden. Aan het eind van de hoofdweg komt men op een stuk grasland wat leidt naar de Ville aux Bois Ferme. Dit was een exercitieveld waar men oefende met vlammenwerpers en handgranaten. Het bosperceel ten noorden van het kamp (Emden) leverde hout voor de kachels en werd gebruikt om de aanvallen op Backzahn te oefenen. Wie hier gaat kijken vindt loopgraven die de Franse loopgraven op 304 nabootsen.
De zuidelijkste punt van het Bois du Fays is later gebruikt als verdedigingslinie tegen de oprukkende Amerikanen. Hier liggen ook een 3 tal Duitse bunkers (begin 1918) en een opgeblazen munitiedepot uit de Kriemhilde stelling.

Foto's volgen
etoonen

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2005 14:08    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik jullie niet wil onthouden is het "Portalied"

“Dem 15er im Westen,
Dem geht es hier très bon.
Zum Stürmen und zu Festen,
Da läutet ihm der Gong.

Refrain: Aber immer mit frohem Mut.

Er baut sich feste Schanzen,
Treibt Stollen tief hinab.
Auch hier geht’s nach Instanzen,
Den dicken kriegt der Stab.

Und muß er auch marchieren,
So macht ihm das Pläsier,
Er läuft in einem Atemzug
Von Porta nach 304.

Und soll er auch mal stürmen,
So macht er sich nichts d’raus.
Er zieht dem Franzmann ‘nen Backzahn,
Dann reißen alle aus.

Er kommt niemals zum Osten.
Warum? Fragt Hindenburg!
Wo 15er steh’n Posten,
Da kommt kein Franzmann durch.”

Dit alles op de muziek van “Wir haben zwei Paar Stiefel”
Tom

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2005 17:13    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant artikel Erik,

Ik kijk uit naar de foto's!
Peter

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2005 18:49    Onderwerp: Reageer met quote

Echt super dit etoonen! Als je ooit in dit kamp bent geweest is alles zeer herkenbaar zoals je het beschrijft. O.a. de beek, radiotoren, en funderingen kan ik me nog goed herinneren.

Nooit geweten dat al die (stukken) buis daarvoor dienden!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Der_Feldgraue

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2005 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Danke Erik!
Peter

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2005 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

"Fuchsbau. Oude foto van het ondergrondse hospitaal SU Fuchsbau op de Cote 304."

Waar staat SU voor?
Naar boven
etoonen

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2005 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

Sanitaets Unterstand
Peter

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2005 12:57    Onderwerp: Reageer met quote

etoonen schreef:
Sanitaets Unterstand

Thanks! Weer wat geleerd!
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 16 Aug 2010 10:08    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo etoonen,

Heb je hier nog foto's en/of een kaartje van?

Bvd,

Emiel.
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 16 Aug 2010 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

Emiel @ 16 Aug 2010 11:08 schreef:
Hallo etoonen,

Heb je hier nog foto's en/of een kaartje van?

Bvd,

Emiel.

Ik ben bang dat je geen antwoord zult krijgen, etoonen's laatste bericht was op 13 Sep 2006.

Ik heb wel even een hedendaags kaartje van het bos op gezocht.
Het ziet er niet er groot uit dus een speurtocht zonder wo1 kaart moet te doen zijn.
En met de aanwijzingen in de bovenste tekst kom je denk ik een heel eind.

http://www.ahwk.fr
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 16 Aug 2010 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

In het midden van het bos zie je daar net onder fond de ville au bois een zestal doodlopende wegjes...ik zou daar op gokken, temeer daar er daar een open plek en een beek voor watervoorraad te zien zijn, lijkt mij de meest logische plek...
pascal
Emiel

BerichtGeplaatst: 16 Aug 2010 23:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ha Derwisj en PoG,

Bedankt!

Dan was dit dus toch wat ik dacht, ik twijfelde. JP de Vries verzorgt hier ook wandelingen!

Nogmaals bedankt!

Gr,
emiel
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 17 Aug 2010 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

Emiel @ 17 Aug 2010 0:59 schreef:
Ha Derwisj en PoG,

Bedankt!

Dan was dit dus toch wat ik dacht, ik twijfelde. JP de Vries verzorgt hier ook wandelingen!

Nogmaals bedankt!

Gr,
emiel

Heb jij misschien nog wat meer informatie Emiel, nu je de site toch blijkt te kennen.

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2010 10:17    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo PoG,
Ik heb helaas geen foto's.
Wel weet ik dat er een aantal bunkers zijn,maar dat is hierboven ook aangehaald.
Exacte locatie is echter voor mij ook onbekend.
Naar boven
etoonen

BerichtGeplaatst: 07 Sep 2011 16:02    Onderwerp: Reageer met quote

Heren,
Tijdje niet aktief geweest op het forum, maar Portalager heeft altijd mijn interesse gehad. Op het kaartje zie je twee bospercelen, het Bois de Malaumont en het Bois du Fays. Het Portalager is slechts een deel van het enorme lager (Waldlager AII) wat hier ooit heeft gelegen. Tussen de beide bossen in loopt een weg (ingang aan de oostkant). Het waldlager AII lag grotendeels ten zuiden van deze weg in het Bois de Fays, maar aantal gebouwen in het Bois de Malaumont. Het Portalager lag in het Bois du Fays (ongeveer in het perceel waarin de de du van Bois du Fays) staat vermeld.
Voor geinteresseerden bezit ik vele fotos van het kamp en ook een schets van de indeling.
Belangrijk om te weten is, dat het kamp volledig van de kaart is verdwenen tijdens het Amerikaanse Argonne offensief. De Duitsers hebben van het Bois du Fays een "vuurzak" gemaakt en dagenlang beschoten. Het is ook dit bos wat de Amerikanen de hel van de Argonnen noemden.

Groetjes,
Erik
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 07 Sep 2011 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Erik,

Welkom terug en bedankt voor de uitleg, zeer interessant!
Ik heb dit jaar een keer door het bois de Malaumont gelopen maar er zijn zo op het eerste gezicht geen sporen die er op duiden dat hier zo'n uitgebreid kamp heeft gestaan.

Ik ben in ieder geval zeer geïnteresseerd in de foto's en schets Cool

Annelies

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
etoonen

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2011 10:02    Onderwerp: Reageer met quote

Annelies,

Wanneer je de weg neemt van Cunel naar Brieulles en de auto parkeert direct links in het Bois de Peu de Faux, kun je oversteken en een bospad het Bois de Malaumont inlopen. Dit was vroeger de officieele ingang van het kamp. Ik zal binnenkort de fotos van de poort hier posten.
Je loopt nu door tot je op een zandweg komt, met rechts een weiland. Je staat nu op de hoofdstraat van het kamp. In de jaren 1916/1917 liep de beek hier door een buizensysteem en was dit pad verhard met houten vlonders. Ten noorden van dit pad lagen bakkerij, slagerij, bioscoop, mess etc, ten zuiden 2 barakkenlager, waaronder het Portalager van het Regiment Prinz Friedrich der Niederlande (15e IR, samen met het 13e IR en het 55e IR). Gedurende de zware strijd om Cote 304 verbleven zij hier.

Vele zaken uit het voormalige lager liggen bij Jean Paul in Romagne, ook zaken zoals fotos en de kampvaandel kun je vinden in het Preussenmuseum in Minden (ondergebracht in hun voormalige kazerne).

Door bosbouwwerken is de sfeer van het lager de laatste jaren sterk achteruit gegaan, maar kritisch kijken en je vind nog veel sporen.

De gebeurtenissen in het Boys du Fay en Bois de Malaumont uit 1918, kun je goed lezen in het boek "To Conquer Hell".

Ten Noorden van het lager, in het Bois de Peu de Faux, vind je een oude steengroeve (hier komen alle huizen van Cunel uit). Deze steengroeve was eind oktober een grote verbandplaats van het Amerikaanse leger, nadat de eindelijk het Bois de Malaumont hadden ingenomen. De foto hiervan zal ik ook posten hier.

Erik
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2011 15:46    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Erik,

Eveneens een welkom terug en ik ben erg blij dat dit topic weer een update krijgt, daar dit Lager wel bijzonder tot de verbeelding spreekt. Dank daarvoor! Net als Annelies ben ik dan ook zeer benieuwd naar beelden.
Ik heb het gebied zelf nog niet kunnen verkennen, maar dat zal er nog wel van komen. Jammer dat ook dit gebied vakkundig vernield is voor de bosbouw, maar ja niets blijft daarvoor bespaard lijkt wel. Je boven gegeven aanwijzingen en info zal ik in ieder geval in het achterhoofd houden.

Groet,
Tommy
Naar boven
etoonen

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2011 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal dit weekend proberen alles in te scannen en te posten.

Blijkbaar is er meer interesse in Duitse kampen als ik dacht. Ik heb ooit een zeer uitvoerige studie van dit lager gemaakt en er een 70 tal pagina´s over geschreven. Ik bezit zelfs het kerstmenu van 1916 wat in het kamp werd geserveerd. Ik keep you all posted

Erik
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2011 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de info Erik Smile

Er is zeker wel interesse in de Duitse kampen.
Zelf vind ik het boeiende plaatsen om rond te lopen. Zo hier en daar vind je wel eens een fles, verroeste munitie, stukjes van borden of glaasjes of half vergane schoenen.
Kleine tekenen van het leven dat daar ooit geweest is.

Annelies

Naar boven
etoonen

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2011 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Al eens ten noorden van Verdun in de lagers wezen kijken die ter voorbereiding aan de slag bij Verdun zijn aangelegd? Vooral het Brunnenlager is erg speciaal
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2011 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

Nee die heb ik nooit bezocht. Alleen wat lagers in de Argonne streek en in de buurt van Pont-a-Mousson.

Naar boven
Sjoerd

Woonplaats: Bijna in Fort Vechten (Nieuwe Hollandse Waterlinie)

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2013 9:49    Onderwerp: Reageer met quote

3 weken geleden mijn vakantie in het gebied gehad! Incl bezoek aan JP de Vries. Met hem zijn we naar het Porta Lager geweest. Erg interessant stuk!, Hoop dingen gezien en gevonden. Ik zal eens kijken of ik deze week een mooi reisverslag kan plaatsen.
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2013 13:30    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je nog tijd om een reisverslag te plaatsen Sjoerd?
Ik ben erg benieuwd naar je foto's yummie

Naar boven
Chiel

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2016 16:17    Onderwerp: Waldlager bezocht. Reageer met quote

Het is alweer 3 jaar geleden dat iemand hier iets plaatste.

Nou ben ik behoorlijk nieuw hier, maar een oude rot in het zoek vak.
Ik kom al op deze velden sinds 1978, maar wist nooit van het Waldlager af.

Dus aan de hand van de mooie Forest kaart het bezocht.
Er ligt nog een hoop, en een vuilnisbelt ontdekt langs het bos.

Hier liggen de restanten van hang en sluitwerk, isolatoren, scharnieren en glaswerk.
Tevens een hoop Duitse munitie.

Het ligt aan de weg naar de La Ville-au-Bois boerderij, eerste veld rechts na het La Didette bosje. kan niet missen, er staat een kraaien kooi/val.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: