Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Nederlands afweergeschut actief versus Zeppelins?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schiptje

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2009 17:25    Onderwerp: Nederlands afweergeschut actief versus Zeppelins? Reageer met quote

In Shrapnel 4de kwartaal 2009, las ik iets dat me enorm verbaasde.
Ik dacht steeds dat Nederland geen concrete gevechtshandelingen had verricht.
Het artikel The Battle of Britain version 14-18, brengt iets anders aan het licht.

In dit artikel wordt, onder andere, het onthutsende verhaal vertelt van de L-(1)9.
Hier een stukje hieruit:

Na een raid op London:

Op de terugtocht kreeg de L-9 motorproblemen. Het werd door het Nederlandse afweergeschut onder vuur genomen. Het liet zich weer afdrijven naar zee en kwam in het water terecht in de omgeving van Ameland. Een Brits schip dat langs voer wilde de bemanning niet aan boord nemen omdat men hen als terroristen beschouwde.

Er staat een afbeelding van een schilderij van dit dramatische gebeuren . De bemanning staat bovenop de Zeppelin. De scheepsbemanning weigerde dus hulp waardoor de zeppelinbemanning verdronk.

Is over de activiteiten van het Nederlandse afweergeschut meer geweten?

Ik denk echter dat er een drukfout is gemaakt en dat het over de L19 gaat? Zie andere bijdragen op FEW. Onder andere:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=7898&highlight=l19
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=3483&highlight=l19

Bron: Shrapnel 4de kwartaal 2009 WFA België en http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_zeppelins
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlim

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2009 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Was inderdaad de L19.

De bemanning van de Britse vissersboot is nog opgebracht naar Duitsland en ze zijn daar als krijgsgevangenen geďnterneerd.

En Nederland heeft naar aanleiding van dit incident haar protocollen wat bijgesteld. Een luchtschip in nood beschieten vond men toch inderdaad wat te ver gaan.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2009 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Dank Vlim.

Ik las inderdaad dat de Nederlandse protocollen bijgesteld werden.

Kan dit incident dan bestempeld worden als de enige oorlogsdaad van Nederland tegenover Duitsland?

Van het Engelse schip dacht ik dat ze terug naar Engeland voeren. Of zijn ze later dan opgepakt geweest?
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2009 23:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ze zijn inderdaad later opgepakt.
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2009 0:20    Onderwerp: Reageer met quote

Hmmm, ik heb dit al eens eerder gehoord en gelezen over de LZ 54 zeppelin nummer L-19. Ik weet niet wat ik ervan zou moeten van denken. Wellicht was het toen bedreigend zodat de Nederlanders erop schoot? En dit was toen niet de enige keer dat men het deed. Gelijk welk voertuig of vliegtuig dat op of boven Nederlands grondgebied kwam werd meestal onder vuur genomen. Maar een luchtschip dat een tijdje blijft hanger zou het natuurlijk duidelijker maken dat er iets loos is.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Wattman

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2009 15:53    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 26 Nov 2009 22:17 schreef:
de enige oorlogsdaad van Nederland tegenover Duitsland?

Ik kan mij vergissen, maar dit volgens mij is geen oorlogsdaad, maar het handhaven van de neutraliteit. Zo werd ook tussen 1939 en 1940 jacht gemaakt op zowel Engelse als Duitse toestellen die het NL luchtruim schonden. Ik weet niet zo uit mijn hoofd (en kan het even niet nazoeken in mijn bibliotheek) of er tijdens WO I vaker is geschoten op (al dan niet opzettelijk) verdwaalde toestellen. Wel weet ik dat de Nederlandse luchtmacht gebruik heeft gemaakt van diverse Duitse toestellen die in '14-'18 op NL grondgebied noodlandingen hebben gemaakt, waarbij de bemanning geinterneerd werd.
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2009 12:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hi!

Het gaatbidd om de L19 die op 02/02/1916 na een raid op Engeland door AA geschut beschadigd was geraakt en boven Nederland terechtkwam op de terugweg naar zijn basis van Töndern.
Boven nederland wellicht ook nog eens onder vuur werd genomen.
Is in zee terechtgekomen door het vele gasverlies.

Er was een britse trawler (vissersboot) in die buurt , de King Stephan (Stephen) en de kapitein daarvan durfde de bemanning van de zeppelin niet aan boord nemen , zelf was de boot bemand met 7 bemanningsleden.
Volgens zijn eigen verklaringen zou hij gevreesd hebben dat de bewapende Duitsers zijnj boot zouden gekaapt hebben om zo Duitsland te bereiken...Nederland betekende "ineternering"!

Bovendien zou hij wel gemeld hebben in Engeland dat er een zeppelin was neergekomen op zee, maar omdat hijzelf de Engelse wet had overtreden had hij een andere positie opgegeven !
Hij bevond zich in "verboden gebied"!

De kapitein van de zeppelin heeft een afscheidsbreif door zijn bemanning laten ondertekenen voordat zij uiteindelijk verdronken en die per "flessenpost" aan de zee toevertrouwd...deze "flessenpost" is uiteindelijk ergens aangespoeld, zodat de Duitse versie van de feiten de pers haalde!

De Duitsers waren woedend over "zoveel lafheid" van die kapitein van de "King Stephan"! Mensen in stervensnood (vriend of vijand ten spijt) dien je hoe dan ook te helpen.

De zaak heeft destijds zowel in Duitsland als in Engeland héél wat ophef veroorzaakt. De kapitein werd in Engeland door een onderzoekscommissie en voor een rechtbank behamdeld!

In Duitsland werd zelfs een gedenkpenning uitgebracht om dit feit onder de publieke belangstelling te brengen en die "wandaad" an de schandpaal te nagelen!

Aan de andere kant werden de "zeppelins" en vooral hun bemanniong in de ogen van de Engelsen , als "moordenaar" beschouwd.Hun nachtelijke raids , hun zowat willekeurig afgeworpen bommen en brandbommen veroorzaakten vele onschuldige "burgerslachtoffers" ,waaronder vrouwen en kinderen !

Feitelijk diende een zeppelinbemanning vanwege de Engelsen op niet veel begrip te rekenen!

Bovendien zijn er ook boven Nedrland, nachtelijke bombardementen gewest (cfr Zierikzee) ,wellicht vanwege Duitse toestellen die door pech of AAschade probeerden Duits gebied te bereiken, of zelfs in Nederland moesten noodlanden, en zich om die reden van hun bommenlast zomaar ontdeden!

Nederland behield zich het recht voor om vijandelijke toestellen neer te halen...of te verdrijven...of dit nu Duitse of Entente toestellen waren!

Nederland betaalde trouwens normaal een bedrag voor elk "in beslag genomen" vliegtuig! Dreef o.a handel met de Duitsers !
Betaalden o.a voor "geďnteerneerde Duitse vliegtuigen" met levering van o.a "paarden"

De beschadigde en in problemen verkerende L19 probeerde enkel door de kortere weg over Nederland Duits grondgebeid te bereiken!
Bovendien had het wellicht stuurproblemen, "de windsterkte en windrichting " speelde een enorme rol, vaak werden zeppelins hierdoor zwaar uit hun koers geslagen!

mvr

Jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
schiptje

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2009 13:58    Onderwerp: Reageer met quote

In een tijd waar iedereen, iedereen de oorlog verklaarde, was de economie dus wel degelijk een doorslaggevende factor...

Of zie ik het verkeerd?
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2009 14:24    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook hier: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/De_ondergang_van_luchtschip_L_19

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2009 16:04    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad Lingekopf, en reeds aangehaald in mijn openingspost.
Maar het gaat me eigenlijk vooral over de relaties/schermutselingen tussen Nederland-Duistland.
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2009 18:26    Onderwerp: Reageer met quote

Voor wie daar belangstelling voor heeft:

met google zocht ik even met "L 19 zeppelin medal"...

Heritage gallery heeft momenteel een aanbod van een reeks met een
8-tal dergelijke herdenkings medailles te koop in veiling!
deadline over 2 dagen!

Daaronder één i.v.m.die L-19 medaille welke ik vermeldde , één andere i.v.m. de landing van de zeppelin (april 1913) te Luneville-Frankrijk, en nog enkele andere waaronder én uit 1909!

Wie eens gaat kijken ziet die ene zijde van de penning met de zinkende
L-19 met de bemanning er bovenop...!

Ook nog wat websites met die geschiedenis!
mvr

Jempie.
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2009 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Schiptje !

De Nederlanders dreven handel met de Duitsers...pricipieel werden conflicten vermeden!

Wel hebben zij een Nederlands passagiersschip getorpedeerd, dat verlicht voor anker lag ter hoogte van de Nederlandse-belgische kust, met bestemming Engeland, de naam ontsnapt mij nu, die boeken heb ik niet thuis liggen. Een u-boot (ik dacht uit Zeebrugge) torpedeerde het, werd tijdens WOI ontkend door de Duitsers, maar na WOI kreeg men een schadevergoeding ervoor!

Het verhaal is dat er een schat aan boord was, afkomstig van de Duitse Keizer, en dat de militaire overheid wou verhinderen dat die ter bestemming kwam! Onder mom van het onderzoek zijn er Duitse duikers naar het wrak gedoken en tot enkele jaren geleden werd er nog duchtiog naar gedoken door schattenjagers die het zelfs olledig gedynamiteerd hebben om bij de schat te geraken! Er werd over goud gesproken, diamanten verborgen in kaasbollen, enz
oordat het werd gedynamiteerd door oa die schattenjagers was het een uiuterst gevaarlijk wrak geworden..Er doen verhalen de ronde over oorlogen die tussen rivaliserende schattenjagers werden gevoerd oa

Van één schattenjager wordt vermeld dat hij beweerde dat hij niets had gevonden, maar daarna blijkbaar over behoorlijk wat geld beschikte!

De Nederlandse kapitein van het schip had een (deel,) van een ontstekings mechanisme voor een torpedo in een reddingsboot gevonden waarop een serienummer stond, waardoor bewezen werd dat het schip miet op een mijn was gelopen..de Duisters bleven, ontkennen en beweerden oa dat die torpedo een voordien verloren gegane blindganger was geweest...en als dusdanig bij de Duitse Marine geregistreerd stond!

Dat is één van de weinige incidenten (met diplomatieke gevolgen) die mij bekend zijn tussen Nederland en Duitsland uit WOI !

orige week of de week ervoor zag ik op een Nederlandse zender een uitzneding van De auw & Witteman, een schrijfster die een onderzoek had gedaan van de betrokkenheid van een farmaceutisch bekend bedrijf in Nederland , zij on,tdekte dat die firma tijdens WOI grote heoveelheden DRUGS leverde aan de Duitsers tijdens oa WOI !

Die werden oa aan het front ingezet, gedeeltelijk in hospitalen (voor verdoving bv opium, marihuana maar het drugsgebruik door de soldaten aan het front zou toen ook al welig getierd hebben!

mvr

JPL
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2009 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Jempie.
Het eerste deel van Uw post kende ik ook niet.
Dat is blijkbaar toch ook een serieus diplomatiek incident geweest en was dit met de L19 niet het enige?

Over het tweede deel van Uw post, (een roman over een handelsreiziger tijdens de oorlog) werd gediscussieerd hierin: http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=20210&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=cocaine
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2009 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hi!

Ik volg de laatste tijjd (door privé problemen) ook niet alles op dit forum!
Sorry!

Trouwens zocht het via google eens op, de naam van dat passagiersschip was de 'TUBANTIA" !(getorpedeerd in 1916)

Daar is trouwens op het forum in het verleden ook al over geschreven geweest! (Vermoedlijk rubriek "zeeoorlog")

Maar over "incidenten" daarbuiten heb ik weinig weet van...
Wezl werden 600 paarden geleverd o.a voor vliegtuigen, werden de Duiters bevoorraad (via doorgangen van dat "ijzeren gordijn" ) met brood en dgl...

Jempie
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2009 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

Merci Jempie!
En je hoeft je zeker niet te excuseren! Ik heb dat zeker zo niet bedoeld.Ik moet me excuseren als mijn post zo bij jou overkwam.
Naar boven
Amelander historie

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2016 13:25    Onderwerp: Artikel over zeppelin L19 Reageer met quote

Onlangs stond in het Vind Magazine een artikel over de zeppelin L19. Wij hebben toestemming van de auteur en de redactie gekregen om dit artikel op onze website te plaatsen. Zie: www.amelanderhistorie.nl/news/de-zinkende-zeppelin-van-1916-hoe-luchtschip-l19-in-zee-belandde/

We hebben onderaan het artikel een oproep geplaatst. Daarmee hoopten we van Amelanders reacties binnen te krijgen of zij binnen hun familie ook verhalen over de brandende zeppelin gehoord hadden. Een dergelijke gebeurtenis zou in die tijd zeker de nodige aandacht hebben getrokken. Tot op heden hebben we van een oudere vrouw een reactie gekregen. Zij schreef dat haar moeder er wel over verteld had en de zeppelin vanaf Ameland net een gloeiende sigaar leek.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: