Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Schokbuisontsteking veilig?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Duhjeroen

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2014 19:26    Onderwerp: Schokbuisontsteking veilig? Reageer met quote

Afgelopen hemelvaartweekend heb ik in de Argonne een aantal schokbuis ontstekingen gevonden. De ontsteking op de eerste foto (75mm?) heb ik, nadat ik het eerst voorzichtig in de berm naast een gemarkeerde 75mm blindganger heb gelegd, vanzelfsprekend niet mee naar huis genomen. Een aantal anderen (tweede en derde foto) heb ik wel meegenomen. Kan iemand mij vertellen of een en ander veilig is? Het 'koper geprut' onderaan doet vermoeden van wel maar ik ben na een (klein gelukkig) ongelukje erg voorzichtig geworden en wil graag een beetje feedback. Overigens, het andere object op de tweede en derde foto staat in principe niet ter discussie, het betreft een onderdeel van een elektriciteitsgenerator. Excuses voor de groot uitgevallen foto's overigens...

[/img]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2014 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
je eerste foto wijst op een Franse ontstekingsbuis "fusee detonateur de 24/31 mm model 1916 type B systeme Schneider".
hieronder een tekening ervan...

In het bovenste gedeelte zit de "amorce percutante" of slaghoedje,deze bestaat uit een zeer gevoelige springstof die na impact op het doel ontploft en daardoor de" amorce detonateur "doet ontploffen en deze doet de hoofdlading van de obus exploderen.
Uit de foto blijkt dat deze beide nog intact zijn !!
het "koperen buisje" onderaan bevat dus nog een gevoelige springstof die bij hitte of een schok door bv het te laten vallen kan exploderen !!
Onderschat de kracht hiervan niet....als dit in je hand ontploft dan kan je dag zeggen tegen je handje !!!
Dus als ex Explosieven Opruimings- Dienst technieker in het Belgisch leger kan ik je maar één raad geven,meld het aan de politie en laat mijn gewaardeerde collega's van de Nederlandse EOD dit spul weghalen,dit wil je niet laten rondslingeren in je huis !
De rest ziet er uit alsof ze gewerkt hebben en dus geen gevaar vormen,maar laat de EOD daar maar over beslissen.
Nog een goede raad,als je oorlogsspul vind en niet weet wat het is...blijf eraf en waarschuw de bevoegde instanties,het kan je wat ledematen of zelf je leven redden Yvonne blik
Grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Duhjeroen

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2014 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je madmaxmartin, hier ben ik behoorlijk mee geholpen. De intacte ontsteking ligt overigens nog steeds in Frankrijk. Ik had al het sterke vermoeden dat deze niet veilig was. Cool
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2014 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
sry had je post wat te snel gelezen maar blijkbaar heb je de eerste ontsteker ter plaatse gelaten, wat heel verstandig was !
grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2014 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

hoi Jeroen,
als je nog" oorlogsvondsten " vindt, blijf eraf maar plaatst gerust foto's ervan op het forum.
Ik geef je dan graag info erover Wink
grtz,MMM poppy
Naar boven
Duhjeroen

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2014 16:05    Onderwerp: Reageer met quote

Dag MMM,

Dank je. Ik waardeer het zeer tips van je te ontvangen, zeker gezien jouw achtergrond! Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik inmiddels al een behoorlijke collectie bodemvondsten uit en rond de Argonne thuis heb liggen, verzameld over een tijdsspanne van rond de 30 jaar (ik ben 37 dus reken maar uit hoe oud ik was toen het begon). Normaliter blijf ik echter wel af van explosievenwerk en dergelijke en beperk ik mij tot persoonlijke zaken zoals glaswerk (met name), knopen, gespen etc. Incidenteel een granaatscherf, dat wel. Ik ga regelmatig naar de Argonne om te zoeken en monumenten te bekijken. Als ik wederom wat vind waarvan ik niet zeker ben zal ik er een foto van posten. Ik zal het vanzelfsprekend laten liggen als het mij niet bekend is dus ik hoop dat jij er dan wel wat mee kan.

Grt.
Jeroen
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 17 Jun 2014 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Jeroen.
doe maar rustig verder met je verzameling gezien je op "safe" speelt.
Very Happy
Ik wil gerust info geven over je oorlogsvondsten , ik doe dit enkel omdat men er uit nieuwsgierigheid er niet begint aan te prutsen Rolling Eyes
grtz,MMM poppy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: