Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Kamerbrief herdenking Eerste Wereldoorlog

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> 2014-2018 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2014 10:27    Onderwerp: Kamerbrief herdenking Eerste Wereldoorlog Reageer met quote

Kamerbrief herdenking Eerste Wereldoorlog

Bij de behandeling van de Cultuurbegroting 2014 heeft uw Kamer ingestemd met een motie van het lid Bergkamp (D66) (kamerstuk 33 750-VIII, nr. 58), waarin uw Kamer mij oproept om samen met Huis Doorn te kijken naar de mogelijkheden om te komen tot een brede herdenking van de Eerste Wereldoorlog (hierna WO I). Ik heb geantwoord dat ik in het eerste kwartaal van 2014 met Huis Doorn hierover in gesprek zou gaan, en dat ik daarbij ook het Nederlands Openluchtmuseum (hierna NOM) zou betrekken.

Op 10 april 2014 heeft de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap mij verzocht (kenmerk 2014D13010) om Uw Kamer te informeren over de uitvoering van bovengenoemde motie. Hierbij informeer ik u over de uitkomsten van het gesprek dat ik heb gevoerd met Huis Doorn en het NOM.

Deze periode is er in Nederland in toenemende mate media-aandacht voor WO I.
Door deze aandacht beseffen steeds meer mensen, in alle lagen van de
samenleving, hoe groot de impact van deze grote oorlog is geweest op de
daaropvolgende gebeurtenissen in de 20e
eeuw, in de hele wereld, en daardoor
ook in Nederland.

Er is sprake van een breed en groeiend draagvlak voor eigentijdse vormen van herdenken van WO I. Een aanzienlijke hoeveelheid Nederlandse culturele,
maatschappelijke en wetenschappelijke organisaties grijpt de komende periode aan om tentoonstellingen, lezingen, debatten, t.v-programma’s, boekpresentaties en symposia te organiseren. Een groot deel van die organiserende instellingen heeft te kennen gegeven dat er behoefte is aan een centraal informatie- en coördinatiepunt dat de verschillende activiteiten met elkaar verbindt en het
grotere verhaal van deze oorlog borgt, bundelt en ontsluit.

Dit heeft geleid tot een voorstel van drie partijen die hun expertise bundelen in een herdenkingsplatform, te weten Huis Doorn, het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies (hierna NIOD) en het NOM. De voornaamste doelstelling van dit platform is, mede door middel van een duurzaam digitaal platform, om alle belangrijke initiatieven in Nederland met betrekking tot
(herdenking van) WO I, te bundelen en te ontsluiten. Het is tevens een
internationaal aanspreekpunt op het gebied van de herdenking van WO I in Nederland. Tot slot, niet onbelangrijk, inventariseert het coördinatiepunt de educatieve behoeften rond het thema WO I in primair en voortgezet onderwijs en stimuleert het initiatieven rond WO I die aansluiten bij de kerndoelen geschiedenis en/of kunstzinnige oriëntatie en die passen binnen de onderwijscurricula.

Samen met mijn collega, de minister van Buitenlandse Zaken, heb ik besloten om het initiatief van Huis Doorn, het NIOD en het NOM financieel mogelijk te maken.
Het gaat om een projectsubsidie met een looptijd van 4 jaar voor een bedrag van in totaal € 300.000.

Behalve deze financiële bijdrage heb ik reeds in een eerder stadium subsidie verleend aan Huis Doorn voor een project om WO I op een toegankelijke en voor het publiek aantrekkelijke manier onder de aandacht te brengen.

de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

dr. Jet Bussemaker

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/04/18/kamerbrief-herdenking-eerste-wereldoorlog.html

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2014 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

Meer over Huis Doorn
a
o.a hier:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=27581&start=50

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2014 17:12    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Landelijk coördinatiepunt Herdenken Eerste Wereldoorlog Nederland 2014-2018

1 mei 2014

Huis Doorn, het Nederlands Openluchtmuseum en het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies lanceren gezamenlijk het landelijke coördinatiepunt Herdenking Eerste Wereldoorlog Nederland 2014-2018.

Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) stelt een projectsubsidie met een looptijd van vier jaar beschikbaar voor het opzetten en onderhouden van dit landelijke coördinatiepunt. Minister Bussemaker (OCW) heeft op 18 april j.l. daarover de Tweede Kamer geďnformeerd.

Aandacht voor de Eerste Wereldoorlog
De laatste maanden is gebleken dat de aandacht voor de Eerste Wereldoorlog in Nederland boven verwachting hoog is. Hoewel Nederland neutraal bleef, heeft de periode 1914-1918 grote invloed gehad op het land. Tijdens de oorlog was een groot aantal Nederlandse mannen gemobiliseerd, verbleven honderdduizenden vluchtelingen uit België in Nederland, was er schaarste en honger en veranderden de sociale verhoudingen onomkeerbaar.

Digitaal platform
Het landelijke coördinatiepunt gaat een digitaal platform opzetten en onderhouden. Hierop wordt ruimte geboden aan activiteiten over de Eerste Wereldoorlog die in Nederland en het buitenland – in het bijzonder Vlaanderen – worden georganiseerd tussen 2014 en 2018. Het platform zal ook de virtuele netwerkplek zijn waar Nederlandse en buitenlandse organisaties, stichtingen en educatieve instellingen kunnen aankloppen om verder op weg geholpen te worden wanneer zij partners zoeken of andere specifieke inhoudelijke en praktische informatie. Daarnaast wordt ruimte geboden aan het toegankelijk maken van betrouwbare basisinformatie voor een groot publiek over deze ingrijpende periode en de gevolgen van de Grote Oorlog.

Officiële start
Het coördinatiepunt wordt op 1 oktober - tegelijkertijd met de start van de Maand van de Geschiedenis waarvan het Nederlands Openluchtmuseum de organisator is – op Huis Doorn gepresenteerd.

http://www.niod.knaw.nl/nl/nieuws/landelijk-co%C3%B6rdinatiepunt-herdenken-eerste-wereldoorlog-nederland-2014-2018#.U2JWrlMq_14.twitter

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> 2014-2018 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: