Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Service photographique de l'armée Belge en co

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michael-1987

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2014 19:14    Onderwerp: Service photographique de l'armée Belge en co Reageer met quote

Dag iedereen, ik verzamel al een tijdje oude foto's en postkaarten waarvan er een groot deel van de eerste wereldoorlog zijn. Onlangs heb ik de kans gekregen om een aantal foto's te kopen van de Service photograpique de l'armée Belge. Kort nadien heb ik gelijkaardige foto's gekocht van de Engelse en Franse tegenhangers.

Nu zit ik met een aantal vragen. Hoe zat het systeem (maken, beheer een verspreiding van de foto's) van deze diensten in elkaar?

Sommige foto's hebben een officiële stempel met een beschrijving, en een serie nummer. Anderen dragen geen stempel maar zien er wel officieel uit en zijn van hetzelfde formaat. De drie Engelse foto's die ik heb, hebben verschillende stempels, en zijn daarna versterkt met textiel, en dragen een korte beschrijving die me doet denken aan later press photos.

Is het normaal dat deze foto's circuleren op de markt? Zijn deze normaal niet allemaal opgeslagen in archieven (van twee Engelse foto's weet ik dat ze in één of twee archieven zijn, waarschijnlijk zijn die een aantal keren ontwikkeld)? Zijn zulke foto's zeldzaam of komt dit vaker voor?

Ik zal straks van elk type dat ik heb een voorbeeld uploaden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Michael-1987

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2014 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

De eerste foto is er een van de Service photograpique de l'armée Belge. Deze foto's dragen allemaal een officiële stempel, een handgeschreven beschrijving en een nummer. Ze komen blijkbaar allemaal uit een typisch belle epoque foto album (geplakt op dik zwart papier).

Enkel deze specifieke foto heb ik op het internet terug gevonden. Hij is gebruikt om een tranchee aan de Ijzertoren te reconstrueren. Ze hebben hem als achtergrond gebruikt op het info paneel naast het tranchee. Dus blijkbaar is deze foto in omploop geweest (meerdere ontwikkelingen of gepubliceerd in boek) of hebben ze effectief "mijn" foto in handen gehad.

http://www.flickr.com/photos/116190196@N08/12254819205/
http://www.flickr.com/photos/116190196@N08/12255226874/
Naar boven
Michael-1987

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2014 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

De tweede foto is een Engelse. Deze hebben soms meerdere stempels. Een ronde waar er "passed for transmission abroud" op staat. Daarnaast zijn er nog twee die ik kan lezen: reference nr 1122 en canadian war records (?). Later is deze foto versterkt met textiel, en er is een korte beschrijving op een stukje papier op aangebracht. Deze specifieke foto komt ook voor in een online officieel archief, dus waarschijnlijk zijn er meerdere ontwikkelingen.

Links volgen.
Naar boven
Michael-1987

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2014 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.flickr.com/photos/116190196@N08/12255255714/
Naar boven
Michael-1987

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2014 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

Achterkant

http://www.flickr.com/photos/116190196@N08/12255366796/
Naar boven
Michael-1987

BerichtGeplaatst: 02 Feb 2014 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn er mensen die er iets meer over weten? Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: