Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Lazarett 309 (Torhout)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Red Roses

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2012 10:45    Onderwerp: Lazarett 309 (Torhout) Reageer met quote

In Torhout (Etappengebiet) was het huidige Sint-Jozefsinstituut (indertijd Sint Joseph's gesticht) al vroeg (1915) in gebruik als Kriegslazarett 122.

Maar kan iemand uitsluitsel geven over de exacte ligging van Lazarett 309 in Torhout? Werd waarschijnlijk later (1917?) in gebruik genomen.

Veel verder brengt mijn info me niet.

Dank voor elke bruikbare tip.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2012 17:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

1. Ik betwijfel dat FL 122 in Torhout is geweest. Ten eerste heb ik niet onmiddellijk een FL 122 in mijn lijst van Feldlazarette. Ten tweede meen ik wel dat er mogelijks een Kriegslazarett 122 of Lazarett-Abteilung 122 in Torhout is geweest... Helemaal zeker ben ik wel niet.

2. FL 309 was een divisie-hospitaal en als dusdanig verbonden aan de 40. Infanterie-Division (en verhuisde dus mee met deze divisie). Indien je wil uitzoeken of dit hospitaal in Torhout is geweest, raad ik je aan om het Hauptstaatsarchiv van Sachsen te bezoeken en het Kriegstagebuch te raadplegen (mits je Duits en Kurrent/Sütterlin kent).

Groeten,
Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Red Roses

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2012 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de info over FL 309. Ik probeer ze van hieruit (niet in Sachsen dus) verder na te trekken.

Over KL 122 en de locatie daarvan in Torhout kan ik formeel zijn. Het was idd gevestigd in het 'Sint-Joseph's Gesticht' (nu Sint-Jozefsinstituut, Bruggestraat, even buiten het stadscentrum). Ik beschik over een opnamefiche (gefotokopieerde versie) van een een jonge Duitse soldaat die in KL 122 in "Thourout" voor verpleging opgenomen werd, voorjaar 1915 en er kort nadien stierf.

Over het reiçlen en zeilen van KL 122 zijn ook sporen in boekvorm te vinden, o.m. in een soort dagboek van auteur, toen sanitäter Wieland Herzfelde.

Heeft iemand nadere gegevens over de (kleine) Duitse begraafplaats verbonden met KL 122 die zich op het schooldomein bevond en min of meer verbonden was met het voormalige stedelijke kerkhof van Torhout?

De begraafplaats werd m.i. tijdens het interbellum ontgraven; de Duitse gesneuvelden werden herbegraven in Hooglede.
yannick84

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2014 0:14    Onderwerp: kriegslazarett 122 Reageer met quote

In Geraardsbergen zou ook een Kriegslazarett 122 geweest zijn.

Ik heb alleszins dodenlijsten uit het lokale archief waar er vanaf September 1917 namen vermeld staan.

Tijdens opzoekingswerk vond ik volgende info:

http://www.denkmalprojekt.org/Gedenkbuecher/stuttgart_eb_wk1_w1.htm

Rudolf Weiss is wel degelijk in Geraardsbergen gestorven,
want hij ligt samen met de andere Duitse doden in Vladslo.

Misschien dat het lazarett tijdens het offensief van 1917 verplaatst is?

Waar kan ik dat dagboek vinden?
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2014 5:51    Onderwerp: Reageer met quote

De meeste Kriegslazarette zijn in 1917 inderdaad naar Oost-Vlaanderen verhuisd. Kriegslazarett 122 lijkt toch zeker een tijd in Geraardsbergen te zijn gevestigd.

Het Kriegstagebuch van Kriegslazarett 122 is volgens zover ik weet niet meer bewaard (vernield in bombardementen op Potsdam in WO2).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: