Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

[7-8-9/11/2013] Driedaags Symposium Oorlog & Trauma

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Herdenkingen en Maandagenda Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2013 10:46    Onderwerp: [7-8-9/11/2013] Driedaags Symposium Oorlog & Trauma Reageer met quote

Symposium rond de tijdelijke tentoonstelling 'Oorlog & Trauma'.

7 november: In Flanders Fields Museum - Thema 'Soldaten en Ambulances'

8 november: Museum Dr. Guislain - Thema 'Soldaten en Psychiaters' (Gent)

9 november: Brugge - gebouwen Vives - Thema 'Geneeskunde en WO I'

Voor meer info i.v.m. sprekers, inhoud , timing kan u deze pdf downloaden. Om in te schrijven, gelieve het Word-document in te vullen en door te mailen naar kenniscentrum@ieper.be

De PDF met meer informatie
http://www.inflandersfields.be/images/filelib/symposiumoorlogtrauma_516.pdf

http://www.inflandersfields.be/nl/driedaags-symposium-oorlog--trauma

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
AOK4

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2013 5:20    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de liefhebbers: ik zal er op donderdag 7 november om 11u30 spreken onder mijn pseudoniem Eva Langhals... Grapje, ik ben gevraagd om deze spreker te vervangen.

Ik zal het hebben over de Duitse militaire medische diensten tijdens de Eerste Wereldoorlog.

(Op mijn site www.aok4.be staan al twee kleine teaser-foto's)
Naar boven
lancier

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2013 23:45    Onderwerp: Reageer met quote

en Jan , kom je naar Brugge ook iemand vervangen puh

Gevallen voor Allen door Allen geprezen door 't vallen gerezen Hoog boven allen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
AOK4

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2013 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga op 7/11 proberen om wat aan de beeldvorming doen over die zogenaamde zo goed als onbestaande gewondenzorg in 1914...

In het eerste oorlogsjaar (2/8/14 tot 31/7/15) slaagde Duitsland er toch in om in het operatie- en etappegebied 86,7% van de gewonden en zieken op te lappen en terug in te zetten (in het leger of als arbeider), terwijl iets meer dan 10% van de patiënten overleed (een cijfer dat zou dalen tot ca. 4,5% in het vierde oorlogsjaar (1/8/17-31/7/18).

Al was alles natuurlijk nog niet optimaal in 1914, het was toch ook niet zo dramatisch als soms wordt voorgesteld. Eén en ander is natuurlijk wel sterk gekleurd door bepaalde beeldvorming door bijv. het boek van Maes over Beselare (dat overgenomen is uit Beumelberg, die bezwaarlijk een zakelijke historicus kan genoemd worden) of Remarque, die erg negatief bericht over de hospitalen.

De Duitsers maakten trouwens ook in grote mate gebruik van de aanwezige burgerlijke medische infrastructuur, wat bepaalde tekorten op militair-medisch vlak hielp opvangen (en wat trouwens ook voorzien was in de militair-medische handboeken voor 1914).
Naar boven
lancier

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2013 11:48    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn er mensen die naar Brugge komen ?

Gevallen voor Allen door Allen geprezen door 't vallen gerezen Hoog boven allen.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2013 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

Zo, ik ben terug.

Ik ben alleszins tevreden over mijn bijdrage (en ik denk de aanwezigen ook, volgens de reacties). Toch weer een aantal zaken in perspectief kunnen plaatsen en een "Duitse blik" kunnen geven.
Naar boven
lancier

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2013 11:37    Onderwerp: Reageer met quote

In Brugge ging het over Geneeskunde tijdens WO1. De organisatie was in handen van Montanus vzw (Het Collegium Medico-Historicum Brugense).
Zo'n 300 aanwezigen en ongeveer 20 sprekers.
Wat kon mij boeien : Van vonk tot wereldbrand - Kapitein ter Zee Jan De Vos, goeie lezing over oorzaak, verloop en gevolg .
Brancadiers van het Belgische Leger door Prof Luc Vandeweyer was uitstekend, ook verrassend was de gewezen archivaris Rode Kruis Luc De Munck over de medische vooruitgang in het Hospitaal de L'Océan.
Dokter Patrick Verbeke kwam vertellen over de Marine Kreigslazarette in bezette Brugge (met nieuw fotomateriaal uit privé verzamelingen) en er ging een belletje rinkelen bij mij.
De laatste spreker was zeer uitstekend, Prof Dr. Marc Van Ranst, over de Spaanse griep , de moeder van alle pandemieën (Hong Kong griep - jaren '60, .....)
En allerlaatste spreker was burgemeester Renaat, die een tipje van de sluier ontrafelde . Er komen 3 tentoonstellingen : Een bezette stad in een internationale oorlogsdynamiek (Prof. Sophie De Schaepdrijver) (Dokter Patrick Verbeke zit in de groep , dat was het belletje).
De tijdloze kracht van historische beelden (Carl De Keyzer en David Van Reybrouck) Hedendaagse fotografen rond het thema oorlog (Carl De Keyer) tijdslijn : 14 oktober 2014 - 22 februari 2015.

Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2013 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb mijn presentatie (tekst en een aantal illustraties) online geplaatst op mijn webpagina http://www.aok4.be (onder "English") voor de liefhebbers.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Herdenkingen en Maandagenda Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: