Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

The Backwash of War by Ellen Newbold La Motte

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boek online Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
eagle

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2009 10:50    Onderwerp: The Backwash of War by Ellen Newbold La Motte Reageer met quote

http://www.gutenberg.org/etext/26884
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
louis

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2013 7:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben nu een ander boekje van haar aan het lezen op de e-reader, "Peking Dust". Dat is eigenlijk een reisverslag naar Peking in 1916/1917 en is dus geschreven in de oorlog. Zeker de moeite van het lezen waard als tijdsbeeld, Newbold heeft een erg prettige schrijfstijl en is een scherp waarnemer.

Dus ik zal "backwash of war" ook maar eens gaan lezen.
Naar boven
louis

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2013 19:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb "Backwash of War" inmiddels ook gelezen. Meer dan 2 of 3 uur hoef je er niet voor uit te trekken, het is een stuk dunner dan "Peking Dust", en dat was al bepaald geen dik boek.

En helaas moet ik concluderen dat het ook minder interessant is. Ik had op een dagboek-achtig boekje gehoopt, maar dit is meer een verhalenbundel. De meeste hoofdstukjes bespreken veelal het lot van 1 persoon (die aan het eind meestal overlijdt). De schrijfster zelf figureert in dit boek überhaupt niet. Een zwaarwichtig boek dat alle gruwelijkheden van de oorlog bespreekt is dit dan ook zeker niet.

De verhalen zijn behoorlijk afstandelijk omschreven, met een lichtelijk cynische ondertoon. Het boekje is erg prettig geschreven, maar de schrijfstijl is wel behoorlijk wijdlopig (literaire ambities schijnen door), dus wie puur naar de inhoud kijkt vindt hier niet veel van zijn gading.

Wie informatie zoekt kan dit boek dan ook beter laten liggen; wie gewoon even tussendoor wat lekker weglezende (naar ik aanneem waargebeurde) verhaaltjes over persoonlijk leed in de eerste wereldoorlog wil lezen, kan hier wel wat plezier aan beleven.

Gelukkig is het gratis, dus voor het geld hoef je het niet te laten zullen we maar denken.
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2013 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben dat niet helemaal met je eens, louis. Gelukkig mag dat op dit forum. Laughing
Ik vind het boek knap geschreven, rauw. En echt bijzonder als je het in het tijdsbeeld plaatst. Tegenwoordig kun je in de westerse wereld alles zeggen maar om als vrouw ten tijde van WOI zo'n kritisch anti-oorlogsdocument(-je) neer te zetten was zonder meer opmerkelijk.

Gr P
louis

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2013 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond het boek helemaal niet kritisch (tegenover de oorlog), maar ik las het dan ook na "Peking Dust", dat veel explicieter kritisch is (over de Europese koloniale machten, waarbij zelfs België expliciet wordt genoemd, en over opium). 'Backwash of war' is m.i. alleen kritisch tegenover de oorlog te noemen als je een stelling als 'er vallen doden en mensen raken gruwelijk gewond' kritisch vindt.
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2013 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Dat op zichzelf is inderdaad kritisch, zeker in het tijdsbeeld. Maar daar blijft het bepaald niet bij. Een paar passages:

Quote:
Much ugliness is churned up in the wake of mighty, moving forces. We are witnessing a phase in the evolution of humanity, a phase called War—and the slow, onward progress stirs up the slime in the shallows, and this is the Backwash of War. It is very ugly.

Quote:
This was the Salle of the Grands Blessés, those most seriously wounded. By expert surgery, by expert nursing, some of these were to be returned to their homes again, réformés, mutilated for life, a burden to themselves and to society; others were to be nursed back to health, to a point at which they could again shoulder eighty pounds of marching kit, and be torn to pieces again on the firing line. It was a pleasure to nurse such as these. It called forth all one’s skill, all one’s humanity.

Quote:
So thou goest to jail, then to the Bataillon d’Afrique, and the wine flows, and thy Mimi—where is she? Only never canst thou receive the Croix de Guerre, my friend—La Patrie Reconnaissante sees to that!”

Quote:
Rochard died slowly. He stopped struggling. He gave up trying to find relief by lying upon the hip that was there, or the hip that was gone. He ceased to cry. His- 56 - brain, in which was lodged a piece of German shell, seemed to reason, to become reasonable, with break of day. The evening before, after his return from the operating room, he had been decorated with the Médaille Militaire, conferred upon him, in extremis, by the General of the region. Upon one side of the medal, which was pinned to the wall at the head of the bed, were the words: Valeur et Discipline. Discipline had triumphed. He was very good and quiet now, very obedient and disciplined, and no longer disturbed the ward with his moanings.

Quote:
War is so clean. Peace is so dirty. There are so many foul diseases in peace times. They drag on over so many years, too. No, war’s clean! I’d rather see a man die in prime of life, in war time, than see him doddering along in peace time, broken hearted,- 117 - broken spirited, life broken, and very weary, having suffered many things,—to die at last, at a good, ripe age! How they have suffered, those who drive up to our city hospitals in limousines, in peace time. What’s been saved them, those who die young, and clean and swiftly, here behind the guns. In the long run it dots up just the same. Only war’s spectacular, that’s all.

Als je het absurde, het sarcasme hier niet in kunt proeven, weet ik het niet meer. En het knappe van dit boek is dat je net zo veel in de regels kunt lezen als ertussen. Het onuitgesprokene tussen de gruwelijke observaties versterkt de boodschap eigenlijk alleen maar.

Gr P
louis

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2013 6:23    Onderwerp: Reageer met quote

Het heeft een licht cynische ondertoon ja, zoals ik al schreef, maar verder lijken de citaten mij dit toch een vrij normaal beeld te beschrijven dat een buitenstaander (want ze is Amerikaans en dit boek speelt in de periode dat Amerika niet bij de oorlog betrokken was) van elke willekeurige oorlog zou hebben. Als je met 'anti-oorlog' bedoelt dat ze kritisch is op oorlogen in het algemeen (in tegenstelling tot deze oorlog specifiek), dan kan ik je wel volgen.

Maar goed, ieder leest het zijne in boeken, wellicht is dat ook juist een van de leuke dingen van boeken (en ook een reden dat boekbesprekingen maar een beperkte waarde hebben, want de waardering van een boek kan van persoon tot persoon verschillen). Ik las dit boek als een WO1 boek.

Maar ik zou zeggen: lees Peking Dust ook eens en zie hoe de schrijfster echt kritisch kan zijn, ook daar trouwens met een cynische ondertoon, maar toch veel directer.
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2013 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

We blijven van mening verschillen over de mate van kritiek en cynisme in "The Backwash.." maar dat is niet erg. Zoals je terecht opmerkt, ieder leest er het zijne in.
Peking Dust lijkt me een aanrader, ik zal er eens naar zoeken.

Gr P
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boek online Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: