Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Thuiskomen na WOI

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Aanloop en nasleep van de Eerste Wereldoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paddy

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2012 17:06    Onderwerp: Thuiskomen na WOI Reageer met quote

Na het einde van de Eerste Wereldoorlog keerden de vele vluchtelingen terug naar hun huis. Meestal vonden ze hun eigendom beschadigd of geplunderd terug.
Hoe werd dit aangepakt? Plaatselijke hulpfondsen, steun van de staat of was het ieder voor zich?
Alle info is hier van harte welkom?

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2012 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Hoe werd dit aangepakt? Plaatselijke hulpfondsen, steun van de staat of was het ieder voor zich?

Vermoedelijk het laatste (ieder voor zich). Hetzelfde gebeurde bij de enkele Jood, die na WO 2 uit het concentratiekamp terugkeerde en zich beklaagde, dat hem geen warm welkom werd geheten. "We hebben het zelf al moeilijk genoeg gehad!" was het argument van de bevolking.
Wat vonden de Belgen eigenlijk zelf van hun verblijf tijdens WO 1 in Nederland? Hadden ze klachten? Waren ze dankbaar? Na afloop van WO 1 in elk geval niet: België wenste Zeeuws-Vlaanderen en Limburg te annexeren! Terwijl Nederland ze ruimhartig had opgevangen en niet meer zeurde over het verraad van 1830. "Zand erover!" zei men. Dat pakte dus heel anders uit. Enfin, de vraag was dus: hoe keek de individuele Belg er zelf op terug?
mvg, Wim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2012 6:05    Onderwerp: Reageer met quote

Nou nou, om het Nederlandse vluchtelingenbeleid in de oorlogsjaren te koppelen aan 'het verraad van 1830' (de term alleen al) vind ik wel erg kort door de bocht. En de Belgische annexatie-eisen na de oorlog moeten er al helemaal los van worden gezien, dat zijn allemaal totaal onvergelijkbare grootheden. Alsof 'de' Belgen die pleitten voor annexatie allemaal dezelfde waren als de vluchtelingen.

Overigens ben ik inderdaad ook wel benieuwd hoe de terugkeer van de vluchtelingen geregeld was, en ook mij zou het niets verbazen als het 'ieder voor zich' was. Maar dat is slechts een vermoeden.
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2012 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Moerasdraak, ik wil niet voor Wim spreken maar tussen de regels door meen ik te lezen dat hij met een soort dik aangezette ironie spreekt vanuit het Nederlandse standpunt van kort na WOI. Zo niet, dan mag Wim dit natuurlijk weerspreken.

Gr P
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 8:32    Onderwerp: Reageer met quote

Hm, van een stevig potje ironie ben ik niet vies maar dan zal in dit geval die ironie mij totaal ontgaan zijn. Enfin, ik ben benieuwd naar Wim's reactie.
Naar boven
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
... om het Nederlandse vluchtelingenbeleid in de oorlogsjaren te koppelen aan 'het verraad van 1830' (de term alleen al) vind ik wel erg kort door de bocht...

Quote:
.. de Belgische annexatie-eisen na de oorlog moeten er al helemaal los van worden gezien, dat zijn allemaal totaal onvergelijkbare grootheden. Alsof 'de' Belgen die pleitten voor annexatie allemaal dezelfde waren als de vluchtelingen.

Behalve koning Willem I, die de herenigde Nederlanden van 1815 als zijn persoonlijk bezit beschouwde, hadden de "Hollanders" in 1830 hun buik vol van het gechicaneer van de Belgen en waren ze hen liever kwijt dan rijk. Zo vertolkte de wijze Nederlandse staatsman Van Hogendorp het algemene gevoelen in het noorden toen hij schreef: "De vereniging van Holland en België heeft de treurigste gevolgen gehad." Beter was volgens hem België geheel aan zichzelf over te laten. En het Algemeen Handelsblad prees (8 september 1830) de bestuurlijke scheiding aan "Want wij raken dan ontslagen, niet alleen van een lastige gemeenschappelijkheid met mensen die ons haten omdat zij ons niet begrijpen, maar ook en vooral van de knellende banden die aan de voorspoed van het noorden zijn opgelegd in het industrieel belang van het zuiden, dat al schreeuwende en scheldende niet weinig in rijkdom toegenomen is gedurende het 15-jarig bestuur van onze welmenende koning."

Zich gesteund wetend door Frankrijk werden de territoriale eisen van België steeds driester, bij het eindverdrag van 1839 evenwel niet alle ingewilligd. Zo moest het een deel van Limburg afstaan en bleef Zeeuws-Vlaanderen (en daarmee de controle over de Schelde) bij Nederland. Dat werd door de Belgen mokkend geaccepteerd, maar ze hadden zich er zeker niet bij neergelegd. En jaren later, na de Eerste Wereldoorlog, zagen ze hun kans schoon hun eisen alsnog gerealiseerd te krijgen. Ze wensten ter compensatie van het doorstane oorlogsleed Nederlands Limburg en Zeeuws-Vlaanderen te annexeren!

In Nederland verwekte dit grote beroering, temeer daar Nederland tijdens de oorlog honderdduizenden Belgische vluchtelingen had opgevangen. Oud zeer vanwege 1830 was daarvoor opzijgezet. "Sans rancune", zei men, terwijl men ook had kunnen zeggen: "Waarom gaat u niet naar uw Franse vrienden?" en de grens gesloten had kunnen houden. Was dit nu de wijze waarop ze hun dank betuigden? Een soloactie van de Belgische regering was het niet; ze vond voor haar plannen wel degelijk steun bij een deel van de Belgische bevolking, en er werden nauwelijks protesten in België zelf gehoord.

Ware dit laatste wel het geval geweest, dan waren de massale manifestaties, die in Nederland tegen de Belgische annexatieplannen plaatshadden, uiteraard niet nodig geweest. Zo was er op 6 februari 1919 in Den Haag een grote demonstratie, waarbij het voltallige kabinet, en ook de koninklijke familie aanwezig waren. De beroemde Maastrichter Staar zong stemmige liederen. Een maand later, op 1 en 5 maart, bezocht de koningin Zuid-Limburg en Zeeuws-Vlaanderen. De bevolking van deze door België begeerde gebieden moest overigens niets van België hebben.

Uiteindelijk liep alles met dezelfde sisser af waarmee het begonnen was. België moest afdruipen, onder meer door slim diplomatiek optreden van de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, Van Karnebeek in Parijs bij het geallieerde vredesberaad aldaar. Maar de relatie met België was voorlopig ernstig verstoord.

mvg, Wim
Naar boven
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Geen ironie dus. Er zullen in het Noorden in 1830 vast stemmen zijn opgegaan om dat lastige Zuiden maar meteen af te stoten, maar je rept met geen enkel woord over de Noord-Nederlanders die het Zuiden wčl wensten te behouden.

Wat ik ook mis in je betoog zijn de (deels terechte) bezwaren die er onder de Zuid-Nederlanders leefden ten opzichte van het Noorden. Ik blijf bezwaar aantekenen tegen termen als 'verraad van 1830' en 'gechicaneer'.

Ik bestrijd niet dat de annexatie-eisen ook leefden onder een groot deel van de Belgische bevolking. Waar het mij om ging was om de teruggekeerde vluchtelingen rechtstreeks te koppelen aan die eisen. Ik dacht trouwens dat de annexatie-eisen ingegeven werden door de woede over de vrije doortocht van het Duitse leger over Nederlands grondgebied? Maar ik kan er naast zitten.

'Oud zeer' vanwege 1830, des te opmerkelijker trouwens dat veel Limburgse gemeenten in dat jaar hun steun betuigden aan de opstandelingen in Brussel!

Hoe was die Nederlands-Belgische relatie in 1914 trouwens? Was er toen nog wel sprake van 'oud zeer'?
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag mij maar een ding af, en dat is: wat heeft bovenstaande polemiek te maken met mijn vraag?
Er kwamen niet alleen mensen terug uit Nederland maar ook uit Groot-Brittannië en Frankrijk. En als ik mij niet vergis hebben deze landen achteraf ook de rekening van hun "gulle gastvrijheid" aangeboden aan de Belgische Staat. Of is dit maar een detail?

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Paddy @ 06 Mrt 2012 21:37 schreef:
Ik vraag mij maar een ding af, en dat is: wat heeft bovenstaande polemiek te maken met mijn vraag?

Helemaal niets Wink

Ik voelde me evengoed geroepen te reageren. Maar je hebt gelijk, terug on topic.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Aanloop en nasleep van de Eerste Wereldoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: