Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
u790105
Geregistreerd op: 17-12-2008 Berichten: 16
|
Geplaatst: 26 Okt 2011 7:25 Onderwerp: dubbeldekker vliegtuig die kon vuren door de schroef |
|
|
geachte
ik zoek de naam of type van een dubbeldekker vliegtuig die kon vuren door de schroef van het vliegtuig
heeft er iemand foto's van
ik denk dat die gebruikt werd in de eerste wereldoorlog,maar ben er niet zeker van.
heb die dubbeldekker gezien in het legermuseum van brussel.
groeten daniel deltour mesen. |
|
Naar boven |
|
 |
Eric '14-'18

Geregistreerd op: 19-11-2010 Berichten: 2693 Woonplaats: in een oude Hanzestad
|
Geplaatst: 26 Okt 2011 7:47 Onderwerp: |
|
|
Toevallig een foto ervan? Of landelijke (belgisch, engels, duits etc etc) kenmerken?. _________________ In a foreign field he lay. Lonely soldier, unknown grave. On his dying words he prays. Tell the world of Paschendale.
lyrics: Iron Maiden |
|
Naar boven |
|
 |
maxmadmartin
Geregistreerd op: 27-11-2006 Berichten: 2229 Woonplaats: oostende
|
Geplaatst: 26 Okt 2011 8:29 Onderwerp: |
|
|
Hoy,
er waren ,als ik me niet vergis,twee soorten systemen...
DE eerste ,ontworpen door de Fransen,had een stalen bekleding op de schroefbladen zodat de kogels afketsten als ze een schroefblad raakten.
De Duitsers hadden (door A,Fokker ontworpen ?) een "gesynchroniseerd systeem waarbij de mitailleur slechts kon vuren tussen de vrije ruimtes van de schroefbladen.
Grtz,MMM  _________________ People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises. |
|
Naar boven |
|
 |
Cnock
Geregistreerd op: 3-8-2005 Berichten: 1771 Woonplaats: Knokke
|
Geplaatst: 26 Okt 2011 9:50 Onderwerp: |
|
|
Uploaded with ImageShack.us
de eerste vliegtuigen die door de schroefcirkel konden vuren waren ééndekkers, type Fokker (foto)
uiteindelijk volgden ook de tweedekkers (eerst de Duitse)
Cnock |
|
Naar boven |
|
 |
u790105
Geregistreerd op: 17-12-2008 Berichten: 16
|
Geplaatst: 29 Okt 2011 16:50 Onderwerp: dubbeldekker vliegtuig die kon vuren door de schroef |
|
|
dank aan allen voor de goede informatie |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

Geregistreerd op: 28-3-2005 Berichten: 7695 Woonplaats: Land van Maas en Waal
|
Geplaatst: 31 Okt 2011 23:53 Onderwerp: |
|
|
Beste Daniel, je vraag is niet makkelijk te beantwoorden. Er waren, zoals MMM terecht aangaf, twee soorten sytemen om door de schroef te vuren.
De eerst gebruikte en meest primitieve was een systeem met afketsplaten, ontworpen door de gebroeders Morane en Raymond Saulnier. De Zwitser Schneider stond aan de wieg van het modernere onderbrekingssysteem, waarbij de mitrailleur in de intervalperiodes dat de propellerbladen voorbijzwiepten, vuurden. Dit werd geperfectioneerd door Fokker.
Uiteindelijk vuurden verreweg de meeste jachtvliegtuigen op het einde van de oorlog door de schroef, hoewel in sommige gevallen ook een machinegeweer bovenop de bovenste vleugel werd gemonteerd, zoals bv. bij de Nieuport 17. En bij duwschroefvliegtuigen zoals de Vickers F.B.5 Gunbus had men dit probleem uiteraard niet.
Hieronder een link naar de luchtvaartafdeling van het Legermuseum (zo te zien nu een apart museum). De meeste tweedekkers hier afgebeeld schoten door de schroef: http://www.airmuseum.be/aircraftondisplay/#ww1
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
u790105
Geregistreerd op: 17-12-2008 Berichten: 16
|
Geplaatst: 01 Nov 2011 7:56 Onderwerp: dubbeldekker vliegtuig die kon vuren door de schroef |
|
|
ben verleden jaar naar het legermuseum in brussel geweest en daar staat een dubbeldekker die kan vuren door de schroef
weet iemand welk type dat is
ook dank aan iedereen voor de goede informatie die ik van jullie gekregen heb.
vooral veel dank aan de moderator pegoud. |
|
Naar boven |
|
 |
Tandorini

Geregistreerd op: 11-6-2007 Berichten: 7069
|
Geplaatst: 01 Nov 2011 8:27 Onderwerp: |
|
|
Toevallig geen foto, het kan de Hanriot HD.1, Spad XIII of Sopwith Camel zijn.
Is geen apart museum, de luchtvaart- en pantser- en marineafdeling hebben een eigen site waar je je lid kan van maken, ze hebben ook een eigen clubblad. Het museum zelf geeft ook een blad uit. |
|
Naar boven |
|
 |
Cnock
Geregistreerd op: 3-8-2005 Berichten: 1771 Woonplaats: Knokke
|
Geplaatst: 01 Nov 2011 16:36 Onderwerp: |
|
|
voor alle duidelijkheid,
men vuurt niet door de schroef, dat was juist te vermijden,
maar door de schroefcirkel
MVG
cNOCK |
|
Naar boven |
|
 |
Wienne

Geregistreerd op: 25-7-2006 Berichten: 1086 Woonplaats: Waarschoot
|
Geplaatst: 02 Nov 2011 21:22 Onderwerp: |
|
|
Tandorini, het kan ook de Re.8, de Bristol Fighter of de Strutter geweest zijn.
De Re.8 had meestal een zijdelings gemonteerd MG, nu is het mogelijk dat het toestel in het KLM die niet heeft (staat in kleuren van een scholingseskader). De Bristol Fighter had een MG centraal onder de bovenste rompbekleding en vuurde door een buis die uitkwam net boven de radiator.
Bij de Strutter was die meestal centraal boven op de romp gemonteerd.
Om nog een beetje te verduidelijken: grosso modo kan men 2 systemen onderscheiden voor de synchronisatie van de MG met de schroef. Het eerste is een puur mechanisch (Fokker bvb): een nok op de schroefas maakte dat het vuurmechanisme op de MG onderbroken werd. Het andere dat veel aan geallieerde kant gebruikt werd is een hydraulisch systeem. Een klepsysteem op de schroefas regelde via een olieleiding dat het vuurmechanisme onderbroken werd. Het laatste was flexibeler en bedrijfszekerder in gebruik. Niet dat die systemen onfeilbaar waren. Het kwam nog voor dat een piloot zijn eigen schroef kapot schoot.
Het oorspronkelijk Franse systeem met de deflectorplaatjes op de schroeven was het eerste in gebruik en leverde Roland Garros zijn grote successen op voor hij met motorpech moest landen en gevangen genomen werd. (En dus zijn systeem in Duitse handen viel en Fokker op het idee bracht.
Later (jaren 30 en verder) stapte men weer af van door de schroefcirkel vuren van de MG's door ze onder of in de vleugels van het vliegtuig te plaatsen. Hoofdreden was dat men op die manier de volle vuurkracht van de MG's ter beschikking had. Hetgeen wel nodig was indien men met een redelijke kans op succes een bommenwerper wou neerhalen tijdens WO2 (De Britten hadden berekend dat men minstens 8 stuks .303 MG's nodig had). Bij het vuren door de schroefcirkel verliest men toch minstens 10% van de vuurkracht. Neem daar nog eens bij dat men op die manier ook veel meer MG's kon plaatsen (tot 12 stuks bij de eerste Typhoons) om toch het nodige effect te hebben.
Waarom niet eerder in /onder de vleugels: ten eerste waren de vleugels in WO1 nogal teer en vooral te dun, maar ook was de mechaniek van de MG's onvoldoende betrouwbaar: de piloot moest ten allen tijde aan zijn MG's kunnen om eventuele blokkades en dergelijke te corrigeren. Zeker op grote hoogte door de extreme koude was dat een veel voorkomend probleem. Een probleem dat ten tijde vanWO2 voor een groot deel werd opgelost door warme lucht van de motor af te leiden naar de MG's.
Wienne _________________ 'Better the pride that resides in the Citizen of the World,
Than the pride that divides when a colourful rag is unfurled'
Wienne's site |
|
Naar boven |
|
 |
Tandorini

Geregistreerd op: 11-6-2007 Berichten: 7069
|
Geplaatst: 02 Nov 2011 21:31 Onderwerp: |
|
|
Wienne @ 02 Nov 2011 21:22 schreef: | Tandorini, het kan ook de Re.8, de Bristol Fighter of de Strutter geweest zijn. |
Ja, kon er direct niet opkomen welke er nog stonden, maar als u790105, lijkt wel een nr. van een duikboot , een foto heeft van het bewuste vliegtuig weten we direct welke het is.
Als hij op een groene plaid staat, is het de Hanriot HD.1 |
|
Naar boven |
|
 |
Wienne

Geregistreerd op: 25-7-2006 Berichten: 1086 Woonplaats: Waarschoot
|
Geplaatst: 02 Nov 2011 22:52 Onderwerp: |
|
|
Kende ze ook niet van buiten, heb ze afgevinkt in de link van Pegoud :-p
Enige waar ik een beetje over twijfel is de Halberstadt. Dacht niet dat die een voorwaarts vurende MG had, dacht van niet. (natuurlijk in het veld kwam men van alles tegen, net bij het doorpluizen van een hoop foto's die ik ooit eens van het net geplukt heb, mogelijk zelfs hier, foto's gevonden van een Roland C.II waar een Engelse Lewis op stond die boven de propeller vuurde. Als je de C.II een beetje kent, ken je je gerust voorstellen dat er daar een serieuze stelling op stond!) _________________ 'Better the pride that resides in the Citizen of the World,
Than the pride that divides when a colourful rag is unfurled'
Wienne's site |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

Geregistreerd op: 28-3-2005 Berichten: 7695 Woonplaats: Land van Maas en Waal
|
Geplaatst: 02 Nov 2011 23:53 Onderwerp: |
|
|
De bewapening van de Halberstadt C II bestond uit een Parabellum op een beweegbare ring gemonteerd voor de waarnemer en één of twee vooruitvurende gefixeerde Spandau's voor de piloot. Dus ja, ook de Halberstadt vuurde door de schroef, of beter gezegd (aldus Cnock) de schroefcirkel.
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
Wienne

Geregistreerd op: 25-7-2006 Berichten: 1086 Woonplaats: Waarschoot
|
Geplaatst: 03 Nov 2011 14:44 Onderwerp: |
|
|
Bij deze nog maar eens aangetoond dat mijn kennis van Duitse 2-zitters niet echt optimaal is... _________________ 'Better the pride that resides in the Citizen of the World,
Than the pride that divides when a colourful rag is unfurled'
Wienne's site |
|
Naar boven |
|
 |
Dragonder

Geregistreerd op: 20-11-2007 Berichten: 801 Woonplaats: Oedelem
|
Geplaatst: 03 Nov 2011 18:05 Onderwerp: |
|
|
het is je vergeven   _________________ Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal |
|
Naar boven |
|
 |
|