Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

[Spoed] Hulp gevraagd op vrijdag 18 september.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2009 15:26    Onderwerp: [Spoed] Hulp gevraagd op vrijdag 18 september. Reageer met quote

Hulp gevraagd te Den Haag 18 september van 13 uur ( eerst lunch) tot 16 uur in het Nationaal Archief.

Quote:
Dag Yvonne,

Zoals we al eerder bespraken zullen wij in oktober een website rondom WOI lanceren: www.mapit1418.nl
Op deze site vragen wij mensen ons te helpen met het bepalen van de geografische gegevens bij foto's van de Eerste Wereldoorlog. Bij veel foto's weten we namelijk niet waar die ooit genomen zijn, en wellicht kan de internetgemeenschap ons helpen de kennis van deze collecties te verrijken.
Hieronder zie je alvast een screenshot van de website.
Omdat we natuurlijk willen dat de website gebruiksvriendelijk is, zouden we graag de site willen laten testen door de 'community', mensen van het Forum Eerste Wereldoorlog bijvoorbeeld!
Graag zouden we dan ook een vijftal mensen uit jullie community willen uitnodigen voor een gebruikerstest bij het Nationaal Archief in Den Haag. Reiskosten en lunch worden door ons vergoed.

We zouden de test graag willen doen in de week van 14 t/m 18 september. We zullen de site dan aan jullie voorleggen en jullie vragen erdoor heen te navigeren, foto's te georefereren waar mogelijk en ons te laten weten wat wel en wat niet werkt volgens jullie. De test zal ongeveer 2 uur duren, gevolgd of voorafgegaand door lunch.

Wie wil en kan er met me mee op deze vrijdag?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2009 15:50    Onderwerp: Reageer met quote

De site:
http://www.mapit1418.nl/

Persbericht:
PERSBERICHT

MapIt 1914-1918: Samen gemeenschappelijke geschiedenis op de kaart zetten
Tijdens de Week van de Geschiedenis (17 t/m 25 oktober 2009) zal de website www.mapit1418.nl
gelanceerd worden.
Het thema van de Week is ‘Oorlog en Vrede’ en daar sluit deze website goed op aan:
de site geeft toegang tot een bijzondere selectie fotomateriaal uit de Eerste Wereldoorlog van het Nationaal
Archief. Vooral – vaak niet eerder getoonde – foto’s uit Nederland in de oorlogsperiode krijgen op deze site
speciale aandacht.

Op de website stelt het Nationaal Archief bezoekers in staat de bijzondere fotocollectie te bekijken;
daarnaast roept het Nationaal Archief via deze site de hulp in van bezoekers door ze te vragen onbekende
locaties bij foto’s te achterhalen en deze vervolgens op een kaart te plaatsen. Ook kunnen mensen beelden
van dezelfde locaties anno nu toevoegen: daarmee ontstaat een interessante vergelijking tussen twee
tijdperken!

Tijdens de Week van de Geschiedenis vindt een aantal
speciale activiteiten plaats in het kader van MapIt1418. Op 17
oktober organiseert het Nationaal Archief een speciale
rondleiding langs interessante archiefstukken van de Eerste
Wereldoorlog. De publieke lancering van de website vindt
plaats tijdens de Nacht van de Geschiedenis, de feestelijke
afsluiting van de Week in hotel Krasnapolsky in Amsterdam.
De website www.mapit1418.nl is een initiatief van Nationaal
Archief en Kennisland en wordt ontwikkeld in het kader van het
landelijke project Beelden voor de Toekomst
(www.beeldenvoordetoekomst.nl).

MapIt1418: Foto’s van weleer met technologie van nu.
Het Nationaal Archief wil de kennis van zijn fotocollecties uit de Eerste Wereldoorlog verrijken. Het gaat dan
vooral om kennis over de locaties waar bepaalde foto’s genomen zijn..Ervaringen met het plaatsen van
foto’s op Flickr leren dat een breed publiek vaak verrassend veel relevante kennis over de foto’s bezit.
Mapit1418 stelt het publiek op een interactieve manier in staat om bij te dragen aan onze collectieve kennis
over de Eerste Wereldoorlog.
Kijk voor meer informatie op de tijdelijke website www.mapit1418.nl.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2009 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

Niemand die van dit unieke aanbod gebruik wil maken?

Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2009 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is er uniek aan het aanbod zonder betaling andermans werk te mogen doen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2009 11:33    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 15 Sep 2009 12:25 schreef:
Wat is er uniek aan het aanbod zonder betaling andermans werk te mogen doen?

Is er eigenlijk op FEW wel íets te vinden dat jouw goedkeuring kan wegdragen Confused

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2009 11:34    Onderwerp: Reageer met quote

Of überhaupt in het WO1-vakwereldje?

Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2009 11:43    Onderwerp: Reageer met quote

Wel, Richard, sommige mensen geloven misschien nog in het ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek en willen daar dan zelf ook iets voor doen... puur voor de wetenschap, zonder geldelijk gewin. Gelukkig bestaan ze nog...

Er zijn trouwens al heel wat van die projecten lopende, dank zij het internet. Gaande van niet gebruikte processor-tijd afstaan ten behoeve van onderzoek (SETI at home, GIMPS en berekenen van moleculen ten behoeve van kankeronderzoek en dergelijke) tot projecten die actieve inbreng vragen van de gebruiker. Het zeer succesvolle Galaxy Zoo is zo'n project waar je in je dooie momenten op je computer, op astronomische foto's de zichtbare melkwegstelsels klasseert.

Dus zo uitzonderlijk zijn ze niet. Al die projecten hebben gemeen dat ze op een relatief korte termijn de verwerking van grote hoeveelheden data mogelijk maken. En als dat dan ineens domeinen zijn waar de budgetten nu eenmaal niet voor uit de pan swingen...

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2009 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Wienne @ 15 Sep 2009 12:43 schreef:
Wel, Richard, sommige mensen geloven misschien nog in het ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek en willen daar dan zelf ook iets voor doen... puur voor de wetenschap, zonder geldelijk gewin. Gelukkig bestaan ze nog...

Dus het kijken of een site gebruikersvriendelijk is, is 'het ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek...' Mij best Wienne. Jij veel plezier vrijdag. En vergeet je retourtje Waarschoot-Den Haag niet terug te vragen.
Naar boven
Piron

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2009 12:07    Onderwerp: Reageer met quote

Heel graag Yvonne, alleen:
- Is het wel op een heel korte termijn, mijn dag zit al vol afspraken.
- Zal ik inderdaad een dag verlof moeten nemen.

(Dat is hetzelfde als Richard zegt, maar iets subtieler gebracht)

Maar kunnen we geen online test van deze applicatie organiseren? Deel een paswoord uit aan enkele kandidaten, creëer een subforum met paswoord om bugreports te rapporteren,... Ik heb jaren op deze manier games getest met een groep van over heel de wereld en dat werkt prima. Zo heb je meteen het voordeel dat de applicatie op een veelvoud van computers, besturingssystemen, webbrowsers,... getest wordt.
Naar boven
Zandhaas

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2009 12:30    Onderwerp: Reageer met quote

In dit geval jammer dat ik niet meer in Den Haag woon anders had ik er wel bij willen zijn
vlim

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2009 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Yvonne,

Een beetje laat, maar ik kreeg vandaag pas duidelijkheid over mijn agenda voor de komende weken.

Mijn redelijk beknopte kennisgebied t.a.v. WO1 zal niet van veel waarde kunnen zijn, maar mijn achtergrond in de kwaliteitsbeheersing en ontwikkeling van software waarschijnlijk wel.

Dus als je vrijdag nog een plek over hebt, maak ik er graag gebruik van. Is er nog een beetje te parkeren bij het nationaal archief?
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2009 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

vlim @ 15 Sep 2009 21:52 schreef:
Is er nog een beetje te parkeren bij het nationaal archief?

Je kan écht veel beter met de trein gaan, Vlim.
Het is 100 meter lopen vanaf Den Haag CS.
Veel plezier!

“I hope you live a life you are proud of. If you find that you are not, l hope you have the strength to start all over again.
- F. Scott Fitzgerald
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2009 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb iets tegen treinen Smile
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2009 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mij is het ook onmogelijk. Vrijdag een afspraak voor medische controle. Neutral

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
vlim

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2009 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hoeveel vrijwilligers hebben we nu?
Naar boven
LeoK

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2009 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Als er nog ruimte is zou ik ook heen willen, er is echter kans dat er last minute wat tussenkomt.
(pb aan yvonne met mijn 'disclaimer' Wink
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2009 6:06    Onderwerp: Reageer met quote

Als LeoK en Vlim echt kunnen, kan er nog 1 geinteresseerde bij.
Bedankt alvast!

Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2009 6:37    Onderwerp: Hoera, hoera, hoera Reageer met quote

Er is toch voldoende geld in Den Haag om een vrijwilligersvergoeding uit te keren. Dat heb ik gisteren op Prinsjesdag nog met eigen ogen kunnen vaststellen.
De Koningin, de Gouden Koets, o glorie en praal. Ontegensprekelijk schitterend was deze derde dinsdag van september toch weer, of zou het aan mijn geslaagde oogoperatie (katarakt) gelegen hebben?
Het bevreemdt mij steeds weer dat Nederland dit spektakel jaarlijks massaal degusteert. Zo'n koninklijk gerecht zou Belgen eerder degouteren. De etalage was wel in schril contrast met hetgeen Beatrix in haar troonrede voor het verzamelde parlement zei, nl. "De gevolgen (van de economische crisis) zullen nog lang gevoeld worden." Het koffertje van de Minister van Financiën blijkt dan toch niet zo goed gevuld te zijn voor Henk, Piet en Jan Modaal. Hoera, hoera, hoera!

--
Met vriendelijke groet,
Luc Klaps
Naar boven
LeoK

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2009 15:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan mee ^^
marc v megroot

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2009 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

Luc,
Onze Wouter had gezegd: "De Nederlandse Burger zal niet meebetalen aan het redden van de banken, hij zal er eerder veel beter van worden".
Maar ja, wie een politieker gelooft graaft zijn eigen graf.
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2009 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 16 Sep 2009 7:06 schreef:
Als LeoK en Vlim echt kunnen, kan er nog 1 geinteresseerde bij.
Bedankt alvast!

Sorry Yvonneke, maar ik kan niet. Vandaag gevraagd of ik uitstel kon krijgen, het is onmogelijk tenzij ik nog enkele maanden wacht.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
vlim

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2009 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne,

Ik ben erbij. Ik zal nog een leuk stukje WO1 geschiedenis meenemen ter lering en vermaak (eh, nee, geen 'hardware' Smile ).
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2009 5:17    Onderwerp: Reageer met quote

Leo en Vlim, bedankt!

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2009 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wilde LeoK, Vlim, manager en de mensen van het Nationaal Archief enorm bedanken voor de enorm leuke dag.

Het was niet droogjes testen uitvoeren, het was heel erg leuk om verbeteringen te kunnen aandragen, kijkjes kunnen nemen in het Archief, en kunnen genieten van de geweldige WO1 collectie die ze hebben!

Wordt vervolgd Smile

Op mijn vraag hoe kwamen jullie nou op FEW terecht Confused
Kreeg ik dit antwoord:
"Dat is niet zo moeilijk, als je iets over WO1 wilt weten kom je op FEW terecht, het is een begrip in de archiefwereld.

En zo maak ik een diepe diepe buiging voor alle FEW users!

Trouwens de opmerkingen 'waarom meewerken aan een gesubsideerde instelling en zonder betaling andermans werk doen":
ze hebben al behoorlijk moeten snijden, binnenkort nog meer.
Dit soort dingen zijn slechts mogelijk dankzij de medewerking van talloze geïnteresseerden. Die opmerking getuigt dus van slecht geïnformeerd zijn en is bij deze rechtgezet.

Naar boven
manager
Site Admin

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2009 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, het was een leuke ervaring! Prima initiatief van ze om dit zo te gaan doen. Hoe maak je optimaal gebruik van aanwezige kennis, die je niet zelf rechstreeks kan adresseren? Inderdaad, via deze manier. Nieuwe vormen van informatie-vergaren, die mogelijk zijn door internet. Dat is het idee van die site.

Maar sites bouwen is niet hun expertise. En mensen binnentrekken die dat wel kunnen kan natuurlijk wel, maar die moeten dan ook snappen wat de bedoeling is, en liefst ook hoe de doelgroep te werk gaat met dit soort zaken. Dus vroegen ze ons om een testfase van hun produkt te komen beoordelen.

We werden door Judith ontvangen met een eenvoudige maar smakelijke lunch. Mocht iemand denken dat een archivaris een saai grijs persoon is: Judith was allesbehalve dat! Daarna vertrokken we naar een werkruimte, waar ieder op een eigen computer met de nieuwe website mocht stoeien.
Aan de hand van een korte uitleg en een bijgeleverde vragenlijst konden we de site gaan ontdekken en beoordelen.

Kritisch als altijd hadden wij de nodige op- en aanmerkingen. Die echter uitsluitend sloegen op functionaliteit en vormgeving, het idee zelf bleef volledig overeind en werd na deze introductie zelfs nog aantrekkelijker.
Judith en haar collega luisterden goed, gingen altijd in op onze punten en schreven dit uitgebreid op. Ze waren blij met onze punten, het was een opbouwende sessie.

De tijd vloog om, en voor we het wisten was de beschikbare tijd voorbij. Nog even negepraat, en we konden weer naar huis, een ervaring rijker Smile

Dat een instituut als het Nationaal Archief de kracht van de nieuwe media begrijpt is fantastisch. Daar kunnen veel instellingen nog een voorbeeld aan nemen! De tijden veranderen: interactie en communicatie worden steeds belangrijker, en gaan een heel serieuze aanvulling vormen op de meer statische en traditiobnele vormen van kennis vergaring.

Ik ben er trots op dat we een rol konden spelen in dit nieuwe project, dat slechts door de medewerking van velen tot stand kan komen.
En wat Yvonne al zei, dit forum kan ook trots wezen op zichzelf: we zijn een dermate bron van verzamelde kennis en informatie geworden, dat we regelmatig geraadpleegd worden. Ook door instanties als het Nationaal Archief. 'In de archief-wereld kan niemand om jullie heen op dit onderwerp, dat is daar algemeen bekend'.

Zwaar gesubsidieerd? Uiteraard, het is een publieke taak. Of moet men zich financieren door archiefstukken te koop aan te gaan bieden? Er is al zwaar bezuinigd en dat zal wel weer herhaald worden ook. Ik hoop dat ze via internet en het kunnen aanbieden van dienstverlening op maat zichzelf enigszins kunnen bedruipen. Want als zij als instelling afhankelijk worden van de bezuiniginsdrift van overheden of van ongefundeerde beoordelingen door en uit de lucht gegrepen veronderstellingen van derden zie ik het somber in.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: