Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Scriptie: ontstaan van de Eerste Wereldoorlog in lesboeken

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Aanloop en nasleep van de Eerste Wereldoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RJ

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2009 15:54    Onderwerp: Scriptie: ontstaan van de Eerste Wereldoorlog in lesboeken Reageer met quote

Beste FEW'ers,

Met enige trots schrijf ik dit bericht.
Mijn afstudeerscriptie voor de Hogeschool Rotterdam (2e graads lerarenopleiding geschiedenis) is gepuliceerd door dhr. Andriessen op zijn site www.ssew.nl. Het is natuurlijk een mooi compliment als zoiets gedaan wordt.

Hierbij de link: http://www.ssew.nl/ontstaan-eerste-wereldoorlog-1870-1914

Veel leesplezier. Reacties zijn uiteraard welkom.

Groetjes,

Robbert-Jan
Smile, boys, that’s the style.”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
RJ

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2009 15:55    Onderwerp: Reageer met quote

Het ontstaan van de Eerste Wereldoorlog 1870 – 1914
Een onderzoek naar de volledigheid van schoolboeken aan de hand van hedendaagse literatuur.

door R.J.Poortvliet.

Met plezier publiceren wij hier de afstudeerscriptie Lerarenopleiding Geschiedenis Hogeschool Rotterdam/2009.

De scriptie vergelijkt een aantal studies over het ontstaan van de eerste wereldoorlog van de hand van een aantal historici w.o David Fromkin, John Keegan, Hew Strachan, Ruth Henig, Henk Wesseling, Jan van Oudheusden, Maarten van Rossum en Hans Andriessen in relatie tot enkele schoolboeken w.o de methodes Sporen (1999), Sfinx (2004), Bronnen (2007), Fenix (2008) en Bronwijzer (2008) en komt daarbij tot interessante conclusies.

Juist gezien in het licht van de eerder op deze website gevoerde discussie over dit onderwerp achten wij Poortvliets studie belangwekkend genoeg om (met uitzondering van de foto’s ivm de rechten) tot publicatie over te gaan. Ook hebben wij hier en daar een opmerking toegevoegd.

De conclusies uit de scriptie komen voor verantwoording van de schrijver.

Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2009 16:25    Onderwerp: Reageer met quote

Zopas ook nog wat gelezen hierover; "Karl Kautsky en de Eerste Wereldoorlog" reactie op de inleiding door Prof.Dr. Bart Tromp in het gelijknamige boek over Karl Kautsky, door J.H.J. Andriessen.
Ik ga zeker eens kijken op www.ssew.nl.

mvg. mercatus Wink
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2009 7:36    Onderwerp: Reageer met quote

Een snelle blik op de website:

...
Hans Andriessen (1937) is een controversiële, Nederlandse kenner van de Eerste Wereldoorlog. In zijn boek De andere waarheid (1998) behandeld hij een nieuwe visie op het ontstaan van de Eerste Wereldoorlog.
...

In mijn ogen geen promotie (voor dit werk).
Dan stop ik al met lezen.

---
Met vriendelijke groet,
Luc Klaps
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2009 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

Luc Klaps @ 12 Aug 2009 8:36 schreef:
Een snelle blik op de website:
..
Hans Andriessen (1937) is een controversiële, Nederlandse kenner van de Eerste Wereldoorlog. In zijn boek De andere waarheid (1998) behandeld hij een nieuwe visie op het ontstaan van de Eerste Wereldoorlog.
...
In mijn ogen geen promotie (voor dit werk).
Dan stop ik al met lezen.

Inderdaad. Dat soort slordigheden (ook namen als Bismark, Bulow, Bethmann-Hollweg zijn verkeerd gespeld) geven weinig vertrouwen in de kwaliteit van het vertoog zelf, waarvan ik de structuur overigens weinig helder vind: het accent ligt meer op de geraadpleegde literatuur (die Maarten van Rossem lijkt me trouwens niet direct een objectieve bron) dan op de gewraakte schoolboekjes. Misschien is het nog een concept?

mvg, Wim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2009 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Bismarck wordt in ieder geval correct geschreven.

Ik zie dat Andriessen van de gelegenheid gebruikt maakt om het stuk van opmerkingen te voorzien, maar mis het commentaar van David Fromkin, John Keegan, Hew Strachan, Ruth Henig, Henk Wesseling, Jan van Oudheusden en Maarten van Rossum.
Naar boven
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2009 18:49    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 12 Aug 2009 19:37 schreef:
Bismarck wordt in ieder geval correct geschreven.

"Het aftreden van Bismark markeerde dan ook ..." t.a.p. onder "Bismarcks Herverzekeringsverdrag".

Van Keegan (familie van Kevin?) en Strachan weet ik toevallig dat ze vanavond naar Nederland-Engeland moeten kijken en v. Rossem zal wel weer een schnabbel hebben.

mvg, Wim
Naar boven
Reiné

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2009 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Als 1e bedankt voor het plaatsen van jouw werk RJ.
Inmiddels doorgelezen en geprobeerd als leek te "proeven" of e.e.a. overkomt. En dat lukt m.i. wel, complimenten.
En inhoudelijke reacties zal ik ook zeker met belangstelling volgen.
En inderdaad: niet verder lezen bij een spelfout.............. brrr............. zegt genoeg over zo'n iemand.......... Neutral
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2009 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik mis in de scriptie de conclusie dat Van Rossem een door de media over het paard getilde zwetser is, die bij voorkeur gekleed gaat in een gore trui.
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2009 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

Eerlijk gezegd heb ik je werkstuk nog niet gelezen, RJ... Maar in elk geval, ook via FEW, gefeliciteerd met je diploma! En daarbij is het toch wel gaaf dat je schrijfsel op SSEW is gezet! Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
RJ

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 14:37    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de leuke reacties. Heerlijk om te lezen na een weekje Verdun zonder internet. Om een 21-jarige WO-1 gek, die zijn lerarenopleiding net heeft afgerond en zelf trots is op het resultaat, omdat het een nieuwe invalshoek is en zeer gewaardeerd is door zijn docenten en dhr. Andriessen, even met zijn ogen te doen knipperen! Gaan jullie nu echt zeuren over één t en een verkeerd gespelde Duitsche naam? Het zijn inderdaad stomme fouten waarvoor ik me wil excuseren. Daarnaast had ik meer gehoopt op inhoudelijke kritiek waar iedereen wat mee kan. Dank u.

P.S. Het is maar HBO...geen doctorale scriptie voor een titel o.i.d.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand afrekenen op een taalfout is inderdaad wel heel erg kort door de bocht.

Overigens vind ik het een gemiste kans, Robbert-Jan, dat je die scriptie hier niet - vóór inlevering - hebt gepubliceerd. Dan had een discussie op gang kunnen worden gebracht en zou steekhoudende kritiek door je kunnen worden verwerkt.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2009 11:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb me inmiddels door die paar schrijffoutjes 'heengeworsteld' en vond het een lezenswaardig verhaal.
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2009 14:11    Onderwerp: Reageer met quote

Richard, bedankt voor dat compliment.

Ik had er inderdaad voor kunnen kiezen om sommige kwesties hier op het forum te zetten en een discussie op gang te brengen. De scriptie is echter in een relatief drukke periode geschreven (ik werkte daarnaast nog 3,5 dag per week) dat ik daarvoor de tijd niet had. Maar je hebt helemaal gelijk, het had me kunnen behoeden voor slordigheden.

Wat ik overigens geleerd heb van het schrijven van een scriptie is dat goed Nederlands schrijven uiterst moeilijk is. Het ligt soms ook een beetje aan de interpretatie van iemand...
Naar boven
Andriessen

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2009 14:49    Onderwerp: scriptie Reageer met quote

De SSEW heeft en had er natuurlijk niets op tegen als het forum de scriptie in z'n geheel had overgenomen. We hebben dit zelfs aangeboden.
Overigens vraag ik me af of er op het forum inderdaad zoveel reacties zouden zijn binnen gekomen als wel vermoed wordt. Maar je weet natuurlijk maar nooit. Op de SZSEW site wordt de scriptie goed tot zeer goed gelezen vooral door deskundigen uit onderwijskringen.
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2009 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

Beste RJ

Misschien waren mijn woorden net iets te hard geformuleerd en in die mate ook aangekomen, waarvoor mijn excuses, maar het belangrijkste is nog steeds de boodschap die je in dit werk hebt uitgedragen. Ik geef graag toe dat je aardig je best hebt gedaan om een waardevol stuk te publiceren.

--
Met vriendelijke groet,
Luc Klaps
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2009 21:44    Onderwerp: Re: scriptie Reageer met quote

Andriessen @ 21 Aug 2009 15:49 schreef:
Op de SZSEW site wordt de scriptie goed tot zeer goed gelezen vooral door deskundigen uit onderwijskringen.

Uit pure belangstelling: Wie zijn deze deskundigen uit onderwijskringen waarover u het heeft?
Groet,
P.

“I hope you live a life you are proud of. If you find that you are not, l hope you have the strength to start all over again.
- F. Scott Fitzgerald
Naar boven
Andriessen

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2009 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb geen idee!
We kunnen alleen constateren dat er veel wordt ingelogd door docenten en studenten via deze rubriek op onze site. Daar kan natuurlijk altijd wel een kruidenier of garagehouder tussen zitten maar over het algemeen zijn dat mensen uit het onderwijs.
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2009 22:58    Onderwerp: Reageer met quote

Met alle respect, ik denk dat er een enorm verschil is tussen 'docenten en studenten', 'mensen uit het onderwijs' en 'deskundigen uit onderwijskringen'.

'Deskundigen' op welk gebied overigens? Onderwijs? De Eerste Wereldoorlog?

Quote:
We kunnen alleen constateren dat er veel wordt ingelogd door docenten en studenten via deze rubriek op onze site.

Hoe weet en/of controleert u dat? Ik kwam zonder problemen uw site op en ik hoefde geen vragen te beantwoorden over mijn professie.

Ik krijg de indruk dat de kruideniers en garagehouders er in uw visie nogal bekaaid vanaf komen!

“I hope you live a life you are proud of. If you find that you are not, l hope you have the strength to start all over again.
- F. Scott Fitzgerald
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2009 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

Och jee, gaan we weer? Nieuwe rel?
Zoeken naar dingen die er niet zijn?
Houdt het dan nooit op?
Waarom doe ik dit eigenlijk?

Geeft u daar eens antwoord op!

Toch vriendelijke groeten.

A

Old soldiers never die
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2009 23:21    Onderwerp: Reageer met quote

Andriessen, gelieve bovenstaande vragen als niet gesteld te beschouwen.

Mijn excuses.

Sommige mensen krijgen het op hun heupen als er vragen gesteld worden, zelfs als die vragen niet aan hén gericht zijn. En ik wil natuurlijk niemand op de tere tenen trappen, dat begrijpt u hopelijk!

Sorry dat ik niet langer in uw antwoorden geinteresseerd mág zijn.

- F. Scott Fitzgerald
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2009 23:44    Onderwerp: Reageer met quote

Edit: speechless

- F. Scott Fitzgerald
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2009 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Andriessen @ 22 Aug 2009 23:12 schreef:
Ik heb geen idee!
We kunnen alleen constateren dat er veel wordt ingelogd door docenten en studenten via deze rubriek op onze site. Daar kan natuurlijk altijd wel een kruidenier of garagehouder tussen zitten maar over het algemeen zijn dat mensen uit het onderwijs.

Even een kleine correctie Hans.

Dat meelezen/bezoeken geeft alleen aan dat er gekeken wordt met een computer die op die locatie staat.
Een school, universiteit en dergelijke. Het zegt nooit iets over het "wie"er meeleest cq bezoekt.
Je kunt aan de hand van bezoekgegevens nooit zeggen wie er gelezen heeft.
Op FEW zie ik met regelmaat mensen meelezen vanaf het Koninlijk Paleis te Den Haag, dat wil dus niet zeggen dat Koningin Beatrix hier meeleest Smile alleen dat ze FEW bezoeken met een computer die daar staat.

Quote:
Overigens vraag ik me af of er op het forum inderdaad zoveel reacties zouden zijn binnen gekomen als wel vermoed wordt. Maar je weet natuurlijk maar nooit

Of er op FEW net zoveel of meer/minder gekeken zou zijn geworden als op SSEW kunnen we niet meer zeggen.
Wel kun je op FEW direct aan de cijfers zien die bij het topic staan hoevaak het bekeken is, in dit geval Bekeken: 893 wat dus óók wil zeggen dat er via FEW heel wat mensen naar de SSEW zijn gestuurd.
Verder kan iedereen aan de cijfers onderaan via onestat meekijken hoe het forum dagelijks bezocht wordt Smile

Het stuk is door RJ aangeboden aan de SSEW, en het is daar gepubliceerd, en FEW verwijst via dit topic naar de gehele scriptie op de SSEW en attendeert indirect nieuwe bezoekers op de SSEW.
Ik denk dat er zo een prima samenspel is tussen FEW en SSEW

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2009 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

Adriaan van Kammen @ 23 Aug 2009 0:11 schreef:
Och jee, gaan we weer? Nieuwe rel?
Zoeken naar dingen die er niet zijn?
Houdt het dan nooit op?

Toch vriendelijke groeten.

A

Wat jammer dat je een lopende discussie door een suggestieve post als deze als rel bestempelt, waardoor het bijna automatisch een reltopic wordt..

Quote:

Ik zou niet weten waarom je dit doet en moet het antwoord op je vraag schuldig blijven.

Nu ik je toch spreek:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=278785#278785 hadden users nog wat vragen aan je Smile

Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2009 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 23 Aug 2009 19:54 schreef:

Op FEW zie ik met regelmaat mensen meelezen vanaf het Koninlijk Paleis te Den Haag, dat wil dus niet zeggen dat Koningin Beatrix hier meeleest Smile alleen dat ze FEW bezoeken met een computer die daar staat.

Misschien een beetje offtopic, maar Hare Majesteit is wel degelijk een trouw bezoeker van FEW. Vorige week stuurde ze me zelfs nog een PB'tje om me te bedanken voor het prachtige fotoverslag over ons bezoek aan Loos/Vimy/Neuve Chapelle.... Evil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
derwisj

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2009 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Lap, weer een bodyguard ontslagen omdat hij tijdens zijn werk op internet zit, en dan nog op zo een obscure site over de eerste wereldoorlog... Smile
pascal
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2009 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 23 Aug 2009 20:05 schreef:
Lap, weer een bodyguard ontslagen omdat hij tijdens zijn werk op internet zit, en dan nog op zo een obscure site over de eerste wereldoorlog... Smile
pascal

Van jullie Koninklijk Paleis bezoeken ze FEW ook Cool
Nee, maar het kan inderdaad iedereen zijn, het kan ook iemand zijn die inderdaad zaken uitzoekt over WO1.

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2009 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom zou onze (edit: Nederlandse) vorstin zich eigenlijk níet verdiepen in deze oorlog?
Ik heb altijd begrepen dat ze een brede interesse heeft...

- F. Scott Fitzgerald
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2009 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

Percy Toplis @ 23 Aug 2009 20:22 schreef:
Waarom zou onze (edit: Nederlandse) vorstin zich eigenlijk níet verdiepen in deze oorlog?

Dat sowieso, en uiteraard bezoekt ze dan FEW én de SSEW!

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2009 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 23 Aug 2009 20:23 schreef:

Dat staat buiten kijf, Yvonne. De twee sites vullen elkaar mooi aan, vind ik.

En ik vind het ook prettig dat de sites naar elkaar verwijzen. Al was het maar om aan te geven dat men niet elkaar vliegen loopt af te vangen.

- F. Scott Fitzgerald
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2009 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Percy Toplis @ 23 Aug 2009 20:27 schreef:
Yvonne @ 23 Aug 2009 20:23 schreef:

Dat staat buiten kijf, Yvonne. De twee sites vullen elkaar mooi aan, vind ik.

En ik vind het ook prettig dat de sites naar elkaar verwijzen. Al was het maar om aan te geven dat men niet elkaar vliegen loopt af te vangen.
Zo is het maar net, we zijn behoorlijk verschillend maar vullen elkaar mooi aan.
Daarom reageer ik ook ietwat gepikeerd op Adriaans suggestieve post Smile

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2009 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

Blijkbaar heeft AvK er moeite mee dat iemand aan iemand anders vragen stelt. De reden daarvoor ontgaat me, en boeit me ook niet. Mijn vragen waren echt bedoeld om voor mijzelf duidelijkheid te scheppen. Dat iemand anders, nota bene een derde partij, er dan zó op reageert, komt op mij nogal rellerig over, en vandaar ook dat ik het onderwerp heb afgekapt. Als het zó moet, hoeft het voor mij namelijk niet.

Iets later, om 00:44 uur, stelde ik AvK inderdaad een vraag over zijn bericht, maar toen ik de vraag eenmaal geplaatst had, besefte ik dat ik eigenlijk helemaal niet geinteresseerd was (en ben) in zijn beweegredenen en eventuele frustraties. Ik stelde immers (in mijn ogen althans) doodnormale vragen. De vraag is verwijderd (God zij dank voor die optie!). Vandaar mijn
Quote:
Edit: speechless

Vanavond las ik dat AvK me inderdaad nog het een antwoord/reactie schuldig is in topic http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=278785#278785. Helemaal vergeten, joh! Smile Maar goed, ik besefte wel dat AvK iets héél hoog zit aangaande dit forum, en dat ik er dus goed aan gedaan heb er niet op in te gaan, voornamelijk omdat ik ertegen ben dat eventuele frustraties over míjn rug worden geuit, laat staan uitgevochten. Daar pas ik voor. Als AvK iets hoog zit, staat het hem volgens mij vrij zijn eigen topic te openen.

Ik zal over dit tóch boeiende onderwerp nog wel eens een boom opzetten met Andriessen, ditmaal hopelijk niet gestoord door vooringenomenen!

Groet,
P.

- F. Scott Fitzgerald
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2009 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

Overigens, en dat zou ik tot mijn grote schande bijna vergeten, wil ik RJ nog wél een compliment maken voor zijn scriptie! Héél lezenswaardig, RJ! Gefeliciteerd!

- F. Scott Fitzgerald
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Aanloop en nasleep van de Eerste Wereldoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: