Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Thema 2008/2 Dé perfecte WO1-plek

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monografieën Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2008 18:15    Onderwerp: Thema 2008/2 Dé perfecte WO1-plek Reageer met quote

Dit kwartaal gaan we op zoek naar dé plek van de user, een plek die veel indruk heeft gemaakt, een plek die je met anderen wilt delen.
Deze plek verschilt voor iedereen, voor de een is het een museum, voor de ander een bunker, voor weer een ander een begraafplaats of stuk grond.
Vertel erover, het liefst met een foto erbij.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Eelke

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2008 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk idee voor een topic, hier is mijn bijdrage: een foto van Cryer Farm

Deze ondergrondse verbandplaats bevind zich in de buurt van Clapham Junction nabij Hooge en is ontdekt in 2001. De bunker is in 1916 gebouw en in 1917 door het 7th London Regiment onder aanvoering van de luitenant Cryer.

Toen ik voor de eerste keer de site bezocht had ik het gevoel dat je als het ware teruggeworpen werd in de tijd. De spanning van toendertijd is nog voelbaar. Wat mij betreft drukt de foto dat gevoel goed uit, het is net alsof elk moment iemand om de hoek kan komen.

Naar mijn mening een bijzondere plek die je beetpakt.

Laatst aangepast door Eelke op 31 Mrt 2008 18:47, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2008 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

De perfecte plek, de perfecte dag van 2007
Een dag die diepe indruk heeft gemaakt en die ik zo graag eens over zou doen.
De mooiste plek om te zijn bij een zonopkomst in augustus 2007

Aan het Schotse Monument

Het is bijna niet uit te leggen wat een gevoel die wandeling heeft opgeroepen.
Ook de nazit die ochtend, na de wandeling stond er een Schots ontbijt voor ons klaar en we hadden de grote picknicktafel op Kasteel Zonnebeke in beslag genomen, daar hebben we nog lang nagepraat over de ervaring maar ook kwamen met de groep waarmee we zaten diverse verhalen los, ervaringen, ons leven, van alles.
Heel intens, heel intiem, die ochtend was er een heel speciale band en ik weet zeker dat de mensen die erbij waren deze ook nooit meer zullen vergeten.

Foto's zijn van Patrick uit:

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=10367&start=0

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2008 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb niet zo direct een foto, maar voor mij is het wel de butte de vauqois...ik was er de eerste keer vroeg in de morgen, mistig weer...voledig alleen...ik moet zeggen dat dat wel een ervaring was...het leek net of je al die jaren in de tijd weergekeerd was; als je je verplaatste zag je steeds nieuwe zaken opduiken uit de mist...binnen in de butre ben ik wel nog niet geweest...
pascal
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2008 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Om er één uit te kiezen is het moeilijk, want ik ben de afgelopen jaren op heel wat plekken geweest en er zijn er meedere bijgebleven. Zoals ook die ochtend in augustus.
Maar als ik dan toch moet kiezen, de ochtend van 23 december van 2007. Toen ik wakker werd in de loopgraaf nabij Ploegsteert... (Herdenking Kerstbestand 1914)

Ziehier mijn slaapplaats.
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2008 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik, als re-enactor, heb vershillende plaats, maar meestal dat heeft iets met de tijd te doen.Voorbeeld;
-Den 1 julli 2006, ik was met een tientale duitse, op de "Redan Ridge" (front linie somme 01/07/1916). Toen hoorde wij de klokken van Beaumont-Hamel. Vreemd vrede gevoel.
- de 16/04,om 04h00 's morgen was ik boven Craonne, in een oude trichter. Ook een vreemd vrede gevoel.
- Mijn diepte ervaring was toen, op de 11/11/2006 rijd ik alleen terug van Peronne om naar Belgie.Het was nacht. Ik was nog altijd in mijn duitse uniform met de shulderklap van het 93 RIR. Na Le Sars, stop ik op de voet van de "Warlencourt Butte". Daar boven, ontstekken ik een kaars aan. Zelf ,door de wind, is die blijven licht geven. Na een moment gaan ik terug naar mijn wagen.Toen rijd ik in Bapaume bijna binnen (4Km van die plaats), kijk ik verschillenden keer naar mijn retro. Ik zie nog een kleine licht. Veel mensen zullen, in de donker, in de koude wind, met die desolatie landschap rond die heuvel, niet durven boven gaan. Ik was daar, maar ik erriner mijn niet van het koud gevoel, of de wind. Terug die vreemd vrede gevoel.
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2008 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Nou Ja daar zeg je het .

Daar heb ik die waanzin van de grote oorlog ook begrepen .
Die attaques a outrances - het Je les grignottes van Joffre .
De rillingen kwamen me over het lijf toen ik op die velden liep .
Wat een troosteloze streek om er te sterven .

Zie topic
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=130337#130337

@+
Patrick
Naar boven
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2008 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Fort Loncin.

Hoe men na dagen van zware beschietingen nog weerstand kan bieden en in onmenselijke toestand kan overleven.

Ge voelt daar iets...

Vooral die "voetjes" en de crypte.

arneken

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2008 15:22    Onderwerp: Reageer met quote

Canada Meet. 'S avonds. Ik was als enige forummer nog op het plein. mijn ouders gingen pas over 20 minuten aankomen. Het was pikkedonker en ik keek vanuit de kerk naar het memorial waar we vandaan kwamen. De eerste rilling liep al over mijn rug. Uit die richting kwam 90 jaar geleden horden Canadezen recht op me af. Ik ben oud genoeg en kon wel eens een Duits soldaat geweest zijn met een machinegeweer in mijn handen. Wachtend ... Mikkend ... schietend ... op die arme mannen.

Hetzelfde gevoel had ik toen ik vanuit de andere kant keek. Ik had naar het memorial gelopen en stond nu naar de kerk te kijken. Ze baadde in het licht. Nu was ik die arme Canadees die naar de Duitsers toestrompelde.

Toen maakte ik deze foto's van het monument met de kaarsen en de foto's. Voor mij nu nog steeds een moment die me diep onder de indruk stelt.

groet Arneken
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2008 16:24    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn favoriete plek ligt diep in de Vogezen, op meer dan 1100 meter hoogte:

Midden in grote naaldbossen, die na 1918 weer hoog en dicht geworden zijn, en vlak bij de top van de Tęte des Faux of Buchenkopf, bevindt zich dit kleine, met mos overgroeide, Franse soldatenkerkhof dan Duchesne. Er hangt een bijna onwerkelijke sfeer van stilte, rust en vrede, die je doet nadenken over de gruwelijke gevechten die er vier jaar lang vlakbij hebben plaatsgevonden.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Reiné

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2008 16:45    Onderwerp: Reageer met quote

Veel plaatsen/plekjes hebben grote indruk gemaakt.
Maar: Serre op een frisse, zonnige oktober ochtend (de mist is bijna weg...) bij het Sheffield Memorial Park via Serre Road 3, Queens en Luke Copse Cemetery's de oude frontlijn kunnen zien en het nog lege niemandsland terwijl een gepassioneerde Koen Koch vertelt over de precieze gang van zaken daar tijdens de 1e juli 1916, is iets waar ik nog steeds met heel veel plezier aan terugdenk.............. Aanstaande juli/ augustus gaan we er (weer) naartoe..... Ik kan haast niet wachten.....

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
janh

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2008 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

In al de jaren dat ik de oude frontlijnen frekwenteer heb ik veel indrukwekkende plaatsen mogen bezoeken. Enkele plaatsen steken er -wellicht omdat ze vandaag de dag nauwelijks nog bezocht worden - met kop en schouders bovenuit: het Bois d' Ailly op een kille, mistdoordrongen herfstdag. Dwalend in de slijkerige restanten van de loopgraven achter de beruchte Tranchée de la Soif wordt je onwillekeurig teruggeslingerd in de tijd. Of het Bois le Pretre -de uiterste zuidoosthoek van de Saillant de St. Mihiel, waar de kampende partijen soms maar op een tiental meter van elkaar lagen. Het meeste indruk blijft echter het oude front in de Alpen, meer bepaald in Süd-Tirol maken. Ik heb hier vaak rondgetrokken en ben wellicht op plaatsen geweest waar jarenlang niemand nog een voet gezet heeft. Pas wanneer je -na vaak urenlang klimmen, in moeilijke omstandigheden - eenzaam op een oude vuurstelling op bv. de Monte Piano, de Sextner Rotwand, de Col di Lana of de eeuwige ijsvelden van de Marmolata-gletsjer staat, begrijp je de totale waanzin van de eerste wereldoorlog...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monografieën Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: