Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Sarajewo

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oostfront Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
eagle

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2005 14:03    Onderwerp: Sarajewo Reageer met quote

Deze foto heb ik gemaakt in Sarajewo in 1978 ofzo. De plaats van de voetstappen van Gavril Princip op het moment van den aanslag stonden toen in het plaveisel. Aan de muur hangt een herdenkingsplakette aan deze held.
Geen idee hoe het er nu uitziet.
Overigens Princip werd veroordeeld tot levenslange eenzame opsluiting in Terezin (kleine Festung), de cel waarin hij zat is nog te bekijken. Deze bevindt zich in wat nu het herdenkingskamp/ museum KZ Terezin is. Hij werd ziek en stierf in het hospitaal in Terezin (grosse Festung, het huidige stadje). Dit gebouw bestaat nog en aan de poort hangt een plakette als herinnering.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
eagle

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2005 13:55    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
I soon realized that although he was a national hero prior to Yugoslavia's early 1990s disintegration into warring factions, he was now considered a criminal terrorist by Bosnia. Even finding the site of the assassination was difficult. But was it possible that the history of Gavrilo Princip and the event that sparked World War I was not lost or destroyed but merely hidden away? In the summer of 1992 when Serb snipers and artillery began pounding Sarajevo, citizens attacked symbols of the former Yugoslavia. First on their list was the old Gavrilo Princip museum. The bulk of the collection was saved, I was told, by a courageous curator named Bajro Gec.

en
Quote:
No longer are bridges, army barracks and elementary schools named after Gavrilo Princip.

uit een verslag van augustus 2000

http://www.smithsonianmag.si.edu/smithsonian/issues00/aug00/princip.html
Naar boven
eagle

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2005 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

mijn zoekwerk tot nu toe maakt me erg verdrietig, de stad die in 1979 voor mij en mijn voruw als een droom overkwam, is heel, heel erg ver weg, een frontstad geweest en nog steeds herstellende...
uit commentaren op Internet lijken de herinneringen aan de held (of tegenwoordig terrorist Gavrilo Princip weggewist). Dus zocht ik de kaart op die we gebruikten toen we daar rondliepen, in 1979.

en kijk goed er staan twee voetstappen, de brug heette toen Principov, het nummer op de kaart is 13 (!)

Overigens ze zochten een heenkomen in de rivier, die was toen wij er waren hoogstens 50 cm. diep.

Verdere informatie die ik tegen kwam is, dat Gavrilo, evenals zijn medestanders al leed aan TBC en in die tijd dus ten dode opgeschreven was. Ze kregen zelfmoordpillen mee. Hij stierf in 1918 aan die ziekte in Terezin.
Naar boven
eagle

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2007 17:58    Onderwerp: Reageer met quote

veel van mijn fotolinks zijn verdampt, doordat de herejezus site verdween (gelukkig heb ik alle fotoos nog wel Laughing )
een vriend van mij maakte kort geleden deze foto van de betreffende plek:
cyrillische letters zijn er niet meer, verwijzing naar Servisch heldendom is ook weg
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2007 18:04    Onderwerp: Re: Sarajewo Reageer met quote

eagle @ 03 Nov 2005 15:03 schreef:

Deze foto heb ik gemaakt in Sarajewo in 1978 ofzo. De plaats van de voetstappen van Gavril Princip op het moment van den aanslag stonden toen in het plaveisel. Aan de muur hangt een herdenkingsplakette aan deze held.
Geen idee hoe het er nu uitziet.
Overigens Princip werd veroordeeld tot levenslange eenzame opsluiting in Terezin (kleine Festung), de cel waarin hij zat is nog te bekijken. Deze bevindt zich in wat nu het herdenkingskamp/ museum KZ Terezin is. Hij werd ziek en stierf in het hospitaal in Terezin (grosse Festung, het huidige stadje). Dit gebouw bestaat nog en aan de poort hangt een plakette als herinnering.

Terezin? Het later beruchte concentratiekamp in Tsjechië? Of een ander Terezin?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
eagle

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2007 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ja hoor Terezin, oftewel Theresienstadt. Deze stad werd gebouwd als oostenrijks-hongaarse vesting volgens de principes van Vauban tegen het noordelijk gelegen Pruissen ("Duitsland"). De vesting bestaat in feite uit twee gedeelten het stadje zelf (=grosse Festung) dat ten tijde van de Duitse bezetting in wo2 een modelkamp voor de joden zou zijn (de Führer schenkt den Juden eine Stadt) en de "kleine Festung". Deze kleine Festung diende al in de tijd van het Oostenrijks-Hongaarse rijk als staatsgevangenis. Gavril Princip kreeg hier eenzame opsluiting. Zijn cel is nog steeds te bezichtigen. Hij stierf uiteindelijk in de grosse Festung, in een groot gebouw dat als cavaleriekazerne gediend heeft en indertijd ziekenhuis was. Hier was een herdenkingsplakette aanwezig, ik weet niet of die er nog is.
De kleine Festung diende ten tijde van de Duitse bezetting als concentratiekamp vooral voor Tjechen. Na de tweede wereldoorlog werden er een tijd Duitsers in opgesloten.
De kleine Festung is nog steeds te bezoeken als museum. De grosse Festung, is wat opgeknapt. Bezoekwaardig zijn het ghettomuseum en de joodse begraafplaats met compleet bewaard crematorium.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oostfront Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: