Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Pilkem Ridge wordt openluchtmuseum

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Luk

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2007 7:40    Onderwerp: Pilkem Ridge wordt openluchtmuseum Reageer met quote

Het Laatste Nieuws – 27 augustus 2007 – Dieter Dujardin
Westtoer wil slagveld uitbouwen als pijler van In Flanders Fields Museum
Ieper

Pilkem Ridge, het meest symbolische slagveld van de Eerste Wereldoorlog in Ieper, krijgt een nieuwe bestemming. Het provinciaal toerismebedrijf Westtoer wil een deel van de heuvelrug uitbouwen tot een soort openluchtmuseum, met een bezoekerscentrum, een uitkijktoren en blootgelegde loopgraven. Het slagveld zou een buitenpijler worden van het In Flanders Fields Museum, dat tegen 2012 volledig gerestyled wordt.
Over niks in de Westhoek is de afgelopen jaren zoveel gediscussieerd als over Pilkem Ridge, een heuvelrug tussen Ieper, Boezinge en Langemark die tijdens de Eerste Wereldoorlog een prominente plaats bekleedde in de Ypres Salient. Toen eind de jaren negentig de plannen om de A19 over Pilkem door te trekken concreet begonnen te worden, groeide het slagveld uit tot het onderwerp van parlementaire discussies, protestmarsen en tv-programma's; zelfs de Britten gingen er zich mee bemoeien. Maar hoe veel of hoe weinig soldatenlichamen er momenteel nog in de Pilkemse klei te vinden zijn, iedereen was het er wel over eens dat The Ridge de enige locatie is waar het oorlogslandschap nog zo goed is bewaard. Vandaar dat de Vlaamse regering onder leiding van toenmalig minister-president Yves Leterme in 2005 besliste om de A19 niet door te trekken.
De afgelopen twee jaar bleef het muisstil rond het slagveld. Een deel van het terrein werd wel beschermd en de uitbreiding van de aanpalende industriezone Ieperleekanaal werd in ruimte beperkt, maar verder kwam niemand met plannen naar buiten. In het In Flanders Fields Museum viel zelfs geregeld te horen dat het oorlogslandschap van de Ieperboog niet mocht 'geovermusealiseerd' worden. Uit de strategische beleidsnota van het provinciaal toerismebedrijf Westtoer blijkt nu dat er wel degelijk zal gebouwd worden op de heuvelrug.
wandelcircuits
«Voor de nakende honderdste verjaardag van WOI is een aantal acties van belang, zoals het bewaren van het frontlandschap, de vernieuwing van het In Flanders Fields Museum en de uitbouw van een satellietsite van het museum op Pilkem Ridge. Er wordt daarvoor onder meer gedacht aan het ontsluiten en blootleggen van het loopgravensysteem met als doel een belevingslandschap voor de bezoeker te creëren; de bouw van een klein onthaalcentrum, de ontwikkeling van wandelcircuits, een parking voor minimaal vijf bussen en vijfentwintig wagens én de bouw van een uitkijkplatform op het hoogste punt van het terrein», staat het in de nota.
Wie dat alles zal betalen, is niet duidelijk. Volgens voorzitter Frans Lignel van het In Flanders Fields Museum, bevinden de plannen zich nog in een vroeg stadium. «Het is een voorstel van Westtoer, dat wij zeer genegen zijn, maar waarbij wij toch nog een aantal vragen hebben. Voor zo'n uitkijktoren zijn er misschien betere locaties te vinden, gezien je van in de Kleine Poezelstraat (waar de plannen zich concentreren, red), vooral zal uitkijken op de industriezone. Volgende week zitten we met Westtoer rond de tafel om de plannen uit te werken», aldus Lignel.
Als de plannen uitgevoerd worden, lijkt In Flanders Fields alvast gewapend om de komende jaren opnieuw massa's oorlogstoeristen naar de Westhoek te trekken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2007 7:58    Onderwerp: Reageer met quote

Man man man, en er is daar niets te zien (en eigenlijk ook niet zo veel gebeurd)... Terwijl in het zuiden er wel iets te zien is en nog meer kan zijn. Maar ja, dat is de gemeente Heuvelland en Ieper houdt graag de toeristen voor zichzelf alleen natuurlijk. Een typisch voorbeeld van de intergemeentelijke loopgravenoorlog die woedt in de Westhoek...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
AOK4

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2007 8:01    Onderwerp: Reageer met quote

En nog iets: ze hebben al het zicht grondig verstoord door het industrieterrein in die omgeving, ze gaan er nu nog eens een panoramatoren neerpoten ook? En wellicht hopen beton en asfalt moeten bijgieten ook om de omgeving toegankelijk te maken voor die bussen en auto's...
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2007 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

Begrijp ik het nu goed, dat met het loopgravensysteem dat 3 jaar geleden werd opgegraven opnieuw gaat opgraven? of ben ik fout?

Is er al bekend wie dit zal uitvoeren?

Gr

Kristof J.
KHUKRI

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2007 17:50    Onderwerp: nog iets minder dan 10 jaar te gaan... Reageer met quote

"nog iets minder dan 10 jaar te gaan..."
Juist AOK4:
"voorbeeld van de intergemeentelijke loopgravenoorlog die woedt in de Westhoek"
Moeilijk beter te verwoorden .. !
Het één kan moeilijk los van het ander worden gezien !
Hokjesdenken en enkele mediageile pippo's...
Terugfluiten en op provinciaal niveau sturen, en als het niet anders kan... de geldkraan dicht !!!
Kleutertuin...
Geef het anders maar in handen van de Britten of Anzacs (zij bekijken dit met hééél andere ogen)
Naar boven
patten

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2007 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 24 Aug 2007 8:58 schreef:
Man man man, en er is daar niets te zien (en eigenlijk ook niet zo veel gebeurd)... Terwijl in het zuiden er wel iets te zien is en nog meer kan zijn. Maar ja, dat is de gemeente Heuvelland en Ieper houdt graag de toeristen voor zichzelf alleen natuurlijk. Een typisch voorbeeld van de intergemeentelijke loopgravenoorlog die woedt in de Westhoek...
idd beste jan er zijn veel mooiere plaatsen in het zuiden en eigenlijk loop ik niet al te hoog op met het flanders fields Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Roma

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2007 7:19    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2007 7:23    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Pilkem Ridge, het meest symbolische slagveld...
begrijpe wie kan Confused
Naar boven
A Duck

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2007 7:46    Onderwerp: Reageer met quote

Dan denk ik eerder aan Passchendaele...

Is het een vliegtuig? Is het superman?
Nee, het is A Duck.
"In oorlog wordt geschiedenis geschreven, in vrede wordt deze slechts opgetekend."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2007 8:34    Onderwerp: Reageer met quote

Roma @ 29 Aug 2007 8:23 schreef:
Quote:
Pilkem Ridge, het meest symbolische slagveld...
begrijpe wie kan Confused

Wie je ook sprak afgelopen weekend, men is lichtelijk verbaasd.
Pilkem Ridge waar geen doortrekking van de snelweg mocht komen, maar nu wel een toeristische trekpleister met bezoekerscentrum,en duizenden toeristen.
En na 2014-2018...?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
FRANCIES

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2007 16:20    Onderwerp: Reageer met quote

hai

en wat met de fransen ?
slagvelden met ook doden van allerlei nationaliteiten .
Zij doen NIETS
Mogen we zeggen , in pilkem gebeurt (of zal) nog iets .
alle respect voor vlaanderen en zijn ww1 front (en verleden)
heb zelf een grootoom die gediend heeft bij het 6de linie (belg)
en een andere grootoom bij de cuirrassier a pied
ik vertoef zeerveel in frankrijk , daar is (ook) zeer veel "bloot te leggen
en te tonen"

heeft iemand ervaring met de franse gedachtengang hierover ?
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2007 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 24 Aug 2007 8:58 schreef:

Er is daar juist WEL iets te zien. Daar liggen veel Duitsers en veel Loopgraven. Waarom denk je dat A-19 niet verder aangelegt mag worden? Er ligt daar veel te veel. Ik vindt het op zich een zeer uitstekend iedee, ook a is er daar weinig gebeurdt toch blijf het geschiedenis.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
geluveld

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2007 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

waarom schijnt iedereen te denken dat op die bepaalde plek de grond doortrokken is van het materiaal....

de plek waar het meeste materiaal zit (loopgraven, eventuele stoffelijke resten, ....) zit, is verder weg.

Er zit daar rond die plek waar ze de A19 gingen doortrekken ook wel materiaal,
maar dan zit er onder mijn vloer hetzelfde...

Toen ze de kans hadden om iets unieks te maken in Boezinge heeft het Iepers stadsbestuur die laten liggen.
En nu willen ze, in het kader van dat gruwelijke idee van een vredespark, die site rond Pilkem daarvoor dan maar inpalmen.
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2007 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 20 Sep 2007 17:38 schreef:
Er is daar juist WEL iets te zien. Daar liggen veel Duitsers en veel Loopgraven. Waarom denk je dat A-19 niet verder aangelegt mag worden? Er ligt daar veel te veel. Ik vindt het op zich een zeer uitstekend iedee, ook a is er daar weinig gebeurdt toch blijf het geschiedenis.

Beste,

Met alle respect, maar informeer u eens m.b.t. het A-19 dossier, meerbepaald over de recente motivatie voor de niet - doortrekking, alvoor dergelijke zaken te posten a.u.b. U zult zien dat het wel iets complexer is dan wat u schrijft.
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2007 14:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga hier geen boek schrijven over de aanleg van de A19. Als inwoner van Ieper hoor ik al veel te veel daarover zodat ik hier een hele opgave kan plaatsen maar dit is het onderwerp ook niet. Wat ik heb geplaatst is dat er juist (alweer met caps) WEL iets ligt en daardoor mag de A19 ook niet verder getrokken mocht worden. Er was sprake om een Openluchtmusea te plaatsen daar waar de A19 zou verder aangelegt worden omdat er precies daar ook een Begraafplaats ligt en dit zou heel wat loopwerk sparen voor toeristen. Daarom leggen ze hem niet verder omdat er heel veel ligt in Pilkemridge. We gaan niet beginnen over die autosnelweg maar over Pilkem Ridge waar de A19 (gelukkig) eindigt.

FHSW Wikia
Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2007 14:15    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik ga hier geen boek schrijven over de aanleg van de A19. Als inwoner van Ieper hoor ik al veel te veel daarover zodat ik hier een hele opgave kan plaatsen maar dit is het onderwerp ook niet. Wat ik heb geplaatst is dat er juist (alweer met caps) WEL iets ligt en daardoor mag de A19 ook niet verder getrokken mocht worden. Er was sprake om een Openluchtmusea te plaatsen daar waar de A19 zou verder aangelegt worden omdat er precies daar ook een Begraafplaats ligt en dit zou heel wat loopwerk sparen voor toeristen. Daarom leggen ze hem niet verder omdat er heel veel ligt in Pilkemridge. We gaan niet beginnen over die autosnelweg maar over Pilkem Ridge waar de A19 (gelukkig) eindigt.

zoals ik in mijn post dus al zei:
op die bepaalde plek zit er niet genoeg om daar iets treffelijks mee te doen.
De plek waar de acties meest zijn geweest, is enkele km's verderop.
Wat ze gevonden hebben op de uitloper van de A19 was wel een aanduiding,
maar niet genoeg (in mijn opinie) om daar zomaar een loopgravenpark op te richten....

(en begin niet van de A19, want ik heb daar in mijn familiekring meer dan genoeg over gehoord: mijn peter is voorzitter van JA19, die de autostrade WEL wilde doortrekken).
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2007 14:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ja idd. We zagen eens in school een filmpje van (ik denk) koppen ivm aanleg A-19. Heeft enorme voordelen maar natuurlijk ook nadelen. Er ligt daar dus een Britse begraafplaats en die zouden ze kunnen ontwijken dus ze gingen hem verder aanleggen. Maar mensen ivm oorlog opgravingen hebben gezegt dat er daar veel liggen. Ze hebben eigenlijk loopgraven opgegraven maar zeer weinig en wat jij natuurlijk al vermelde is dat er niet veel meer liggen uitg. stoffelijke resten. Wij zagen op filmpje wel geweren en kledingen maar ook stoffelijke resten en geen andere dingen zoals een "Complete" loopgraaf en nog van die toestanden. Ik zelf vindt dat de plaats bij de A-19 geen openluchtmusea moet worden maar uiteindelijk verder op naar Poelkapelle waar er wel een slag was. Natuurlijk wel uistekend iedee om een openluchtmusea te openen maar toch liever verder op.

(natuurlijk, begin niet over de A-19.)

FHSW Wikia
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2007 17:31    Onderwerp: Reageer met quote

Enkele dagen geleden is een artikel dat ik voor ons historisch-heemkundig dorpsblad De Boezingenaar geschreven had over de Slag van Pilkem op Boezings grondgebied ook on line geplaatst op www.westhoek.be

Een deel ervan, naar het einde toe, handelt over :
"Aantallen gesneuvelden en ... de A19-doortrekking"

Voor wie geïnteresseerd mocht zijn :

http://www.wo1.be/ned/geschiedenis/gastbijdragen/2007/SlagVanPilkem/welkom.htm

(Het is een relatief lang artikel, en om bij de A19 terecht te komen moet je wel een heel stuk naar beneden scrollen, naar nummer 4.)

Aurel
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2007 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik schreef ooit eens een gelijkaardig artikel (wel toen ik nog indertijd politiek actief was) en kreeg daarvoor heel wat kritiek, uit niet nader genoemde hoek, maar wellicht jou wel bekend. Ik hoop dat jij er niet zo veel problemen mee krijgt...
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2007 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 29 Sep 2007 19:30 schreef:
(...) en kreeg daarvoor heel wat kritiek, uit niet nader genoemde hoek, maar wellicht jou wel bekend. Ik hoop dat jij er niet zo veel problemen mee krijgt...

Ach, Jan, kritiek... Dat is tenslotte toch maar de mening van een ander (op een mening van mij), en daar zou ik me wel niet veel van aantrekken. Als er maar niet te grof gescholden wordt. Trouwens, de commotie van toen is allang geluwd.
Maar ik begrijp wel welke hoek je bedoelt ... Smile

Aurel
Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2007 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

prima artikel,

en goed doordacht...

Mijn peter was de grote voortrekker van JA19, en heeft zich hevig geëngageerd hiervoor.
Groot was zijn ontgoocheling dat al zijn werk in het water viel...

En Aurel, je slaat de nagel op de kop...

Zoals ik al eerder vermeldde in dit topic, het leeuwendeel van de acties, en van de vermisten ligt verderop, waar er GEEN proefgravingen waren....

...
Naar boven
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2007 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

De zaak wordt hier m.i. op een bedekte manier overdreven simpel voorgesteld. De discussie terugbrengen tot een meningsverschil over het aantal oorlogsslachtoffers dat eventueel onder het beton zou bedolven worden is de zaak ridiculiseren.

De redenen waarom de aanleg van de A19 niet verantwoord was zijn meervoudig.

De voorstanders van dergelijke projecten gaan nogal gemakkelijk voorbij aan het belang van de context waarin bepaalde historische getuigenissen gesitueerd zijn. Ik noem ze gemakkelijkheidshalve de Yorkshire trench-adepten: niet het totaalbeeld is belangrijk maar wel wat er op of in dat eigenste stukje grond aangetroffen wordt. Volgens die filosofie kan je gerust een appartementsblok bouwen voor Tyne Cot als je maar geen grassprietje veranderd op de begraafplaats zelf. Wie dit een enigszins overtrokken voorbeeld vindt moet maar eens natellen ooit vrijliggende begraafplaatsen in het Ieperse al volledig ingekapseld zijn door bebouwing.
Vanzelfsprekend kan Pilkem Ridge de vergelijking niet doorstaan met het slagveld rond Passendale maar het gebied is toch belangrijk genoeg om het zo ongeschonden mogelijk te bewaren. Iedereen weet dat het geplande A19- traject het gebied van de Tweede Slag netjes zou doorsnijden. Daarbij zou dergelijke ontwikkeling ook de linkervleugel van de eerste periode in fameuze "Passchendaele 1917- campagne" onherroepelijke schade toebrengen. Het argument dat dit al eerder gebeurde met het bestaande traject is ongemeen zwak. Onder deze voorwendsels kan men ook de afschaffing van de doodstraf of het invoeren van algemeen stemrecht gaan bestrijden. Fouten zijn er om uit te leren, niet om met de ogen dicht te herhalen.

Naast het historisch aspect zijn er trouwens ook sterke argumenten tegen de doortrekking die zich eerder situeren op het vlak van ruimtelijke ordening. Vlaanderen is al overmatig versnipperd en heeft een ontstellend gebrek aan open ruimte. Al dertig jaar beloven de beleidsmakers beterschap, al even lang blijven het holle woorden.
Helaas zijn er nog altijd mensen die menen dat vooruitgang betekent dat je een viervaksbaan tot aan je eigenste WC willen hebben.
Dat Jan in zijn politiek verleden een pleidooi voor de A19 zou geschreven hebben kan me niet verbazen. Al zou ik dat hier niet aangehaald hebben.

Groeten

Erwin
Ter herinnering aan Majoor "Willie " Redmond, parlementslid. Iers nationalist, militair en visionair politicus. Gestorven aan zijn verwondingen op 7 juni 1917 bij Wijtschate. Begraven te Loker in een eenzaam graf.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2007 5:17    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 29 Sep 2007 18:31 schreef:
Voor wie geïnteresseerd mocht zijn : http://www.wo1.be/ned/geschiedenis/gastbijdragen/2007/SlagVanPilkem/welkom.htm Aurel

Je schrijft dat in Hong Kong een Pilkem Street is en dat je met 99% zekerheid kunt zeggen dat het naar Pilkem Ridge is genoemd. Hoe je aan deze aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid komt wordt allerminst duidelijk, zelfs de Hongkongse historici weten het volgens eigen zeggen niet. Zou er bij die Chinezen ook maar een greintje belangstelling voor de Westhoek zijn?

Zo vroeg ik me ook af of er ook ergens in Groot-Brittannië een Pilkem Street, -Road, -Lane of bijvoorbeeld -Square is. Google leverde geen hits op. Of is de belangstelling in GB voor de geschiedenis van Pilkem alleen van de laatste tijd en eigenlijk van voorbijgaande aard als het niet vanuit België gevoed wordt? Schreeuw(d)en ze daar moord en brand omdat ze vonden dat het zo hoort? Je zou toch verwachten dat als Pilkem Ridge een onuitwisbare indruk op de Britse cultuurhistorie heeft achtergelaten dat weerspiegeld wordt in naamgeving van straten. Tot nu toe heb ik weinig bewijs gevonden dat Pilkem Ridge is opgenomen in het Britse collectieve geheugen.
Als mijn vermoeden juist is, zou het plotselinge sentiment vanuit Engeland wat mij betreft geen argumentatie mogen zijn in de discussie die intern in Vlaanderen dient te worden gevoerd. Dan zou het terug kunnen worden gebracht in waar het in feite om gaat, de zuivere belangenafweging: historisch belang - dat misschien uitmondt in een openluchtmuseum - contra ontsluiting van een gebied. Als Nederlander, de slepende discussie een beetje volgend en zonder pro of contra een standpunt te willen innemen of zelfs maar te hebben, krijg ik de indruk dat de voor- en tegenstanders van doortrekking van de A19 al jarenlang de hakken zó stevig in de Vlaamse klei hebben gezet dat een compromis amper nog mogelijk was omdat emotie een belangrijke rol is gaan spelen.

Waarom breng je in je betoog eigenlijk Bellewaerde ter sprake? Ik geef toe: zijdelings, maar je doet het toch maar mooi. Alsof het bestaansrecht van dat pretpark nu nog een argument zou kunnen zijn in de huidige discussie. Dat park werd meer dan vijftig jaar geleden, in 1954 en dat was een heel andere tijd, als ornithologisch park voor volwassenen geopend terwijl de kinderen zich konden uitleven in Kabouterland met zijn mechanische poppen.
Is de huidige rotonde die op de voormalige Hellfire Corner staat, toch een historische plek bij uitstek, eigenlijk wel verantwoord of is het bestaansrecht van de rotonde naar jouw mening ook een mogelijk argument in de argumentatie rond Pilkem?

Trouwens, en dat is een vraag aan de tegenstanders van de doortrekking van de A19: komt de drang naar bescherming niet een beetje laat? Hebben bulldozers zelfs tijdens het afgelopen decennium niet met het grootte gemak sites van veel groter historisch belang platgelegd? Is dat Pilkem Ridge nou werkelijk zo geweldig dat het in zijn geheel behouden dient te blijven?

Nog een kleine opmerking: in je stuk eindig je met ‘Enfin, ik heb alleen willen nuanceren’. Op mij kwam het lange betoog echter over als met veel omtrekkende bewegingen een standpunt duidelijk willen maken. Waarom zou je je daarvoor verontschuldigen?
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2007 10:06    Onderwerp: Reageer met quote

BatterySergeantMajor @ 29 Sep 2007 23:56 schreef:
De zaak wordt hier m.i. op een bedekte manier overdreven simpel voorgesteld. De discussie terugbrengen tot een meningsverschil over het aantal oorlogsslachtoffers dat eventueel onder het beton zou bedolven worden is de zaak ridiculiseren.

Erwin,

Is het dus zo dat jij zegt dat ik de zaak "ridiculiseer" ?
Wel wel wel ! De vraag is eigenlijk : wie heeft zichzelf destijds geridiculiseerd ?

Verder alleen dit :
- Ik gebruik helemaal niét het bestaan van de huidige A19 grondgebied Beselare - Zonnebeke als argument !
- Onherroepelijke "schade" ? Jouw mening. Kwestie van perceptie.

Aurel
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2007 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 30 Sep 2007 6:17 schreef:

1.
Je schrijft dat in Hong Kong een Pilkem Street is en dat je met 99% zekerheid kunt zeggen dat het naar Pilkem Ridge is genoemd. Hoe je aan deze aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid komt wordt allerminst duidelijk, zelfs de Hongkongse historici weten het volgens eigen zeggen niet.

2. Zou er bij die Chinezen ook maar een greintje belangstelling voor de Westhoek zijn?

3. Zo vroeg ik me ook af of er ook ergens in Groot-Brittannië een Pilkem Street, -Road, -Lane of bijvoorbeeld -Square is. Google leverde geen hits op.

4. Waarom breng je in je betoog eigenlijk Bellewaerde ter sprake? Ik geef toe: zijdelings, maar je doet het toch maar mooi. Alsof het bestaansrecht van dat pretpark nu nog een argument zou kunnen zijn in de huidige discussie. Dat park werd meer dan vijftig jaar geleden, in 1954 en dat was een heel andere tijd, als ornithologisch park voor volwassenen geopend terwijl de kinderen zich konden uitleven in Kabouterland met zijn mechanische poppen.

5. Is de huidige rotonde die op de voormalige Hellfire Corner staat, toch een historische plek bij uitstek, eigenlijk wel verantwoord of is het bestaansrecht van de rotonde naar jouw mening ook een mogelijk argument in de argumentatie rond Pilkem?

6. Trouwens, en dat is een vraag aan de tegenstanders van de doortrekking van de A19: komt de drang naar bescherming niet een beetje laat? Hebben bulldozers zelfs tijdens het afgelopen decennium niet met het grootte gemak sites van veel groter historisch belang platgelegd? Is dat Pilkem Ridge nou werkelijk zo geweldig dat het in zijn geheel behouden dient te blijven?

7. Nog een kleine opmerking: in je stuk eindig je met ‘Enfin, ik heb alleen willen nuanceren’. Op mij kwam het lange betoog echter over als met veel omtrekkende bewegingen een standpunt duidelijk willen maken. Waarom zou je je daarvoor verontschuldigen?

Richard,

Ik weet niet zo goed hoe ik een quote stuk voor stuk moet beantwoorden, en in stukjes knippen. Vandaar mijn systeem van cijfertjes.

1. De naam Pilkem Street zou er niet geweest zijn voor W.O. I, en dateren van enige tijd na de oorlog. Werd mij mondeling gezegd, maar ik heb geen bevestiging kunnen vinden daarvan. (Al zou een vooroorlogse kaart van Hong Kong toch wel ergens te vinden moeten zijn. Misschien probeer ik dat nog wel even.)

2. Chinese belangstelling voor de Westhoek ? Geen idee. (Al zou er wel belangstelling mogen zijn, want er zijn genoeg Chinezen overleden, in het Chinese Labour Corps.)
Nog dit : Dat er een Pilkem Street zou gekomen zijn in Hong Kong hoeft niet per se uit een welgemeende Chinese belangstelling voort te spruiten. Straatnamen kunnen relatief "toevallig" ontstaan.

3. Er is een Pilkemstrasse in Berlijn.

4. Ik kan even niet volgen vrees ik. Vind je dat ik Bellewaarde niet mocht vermelden ? In ieder geval dit : Als er iemand is die zich blauw ergert aan mensen die het een schande vinden dat er op een voormalig slagveld een pretpark is, dan ben ik het wel. En ik heb dat in het verleden al meermaals laten blijken. (Al kan dat dan wel op het Britse Forum geweest zijn.)
Als je je kritiek (?) op mijn Bellewaarde-vermelding toelicht, dan wil er graag op antwoorden.
Maar misschien had je mijn ironie niet door ? In dat geval : dan zijn we het roerend eens. Dus : ik heb helemaal geen probleem met Bellewaarde, integendeel.

5. Ik vrees dat ik ook hier niet echt kan volgen. Wil je even toelichten ? (Suggereer ik ergens dat ik tégen of vóór de Hellfire Corner rotonde ben ? Ze is er, en ik heb er totaal geen probleem mee.
Als argument(je) gebruiken vóór de A19-doortrekking ? Tja, nu ik eraan denk : misschien wel.

6. Pilkem ridge de moeite waard ? Zeer goeie vraag, en helemaal akkoord.

7. Akkoord, verontschuldigingen waren niet helemaal op hun plaats.

Aurel
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2007 12:05    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je antwoord Aurel,

Mooi dat je het in nummers hakt. Dat maakt het voor mij makkelijk om nog even te reageren.

Punt 1 t/m 3: Volgens mij hadden de Britten tot op heden amper merkbare belangstelling voor Pilkem Ridge. Hun plotselinge gesnik hoeft volgens mij dus niet in de discussie te worden betrokken; het via de Britse Queen je gelijk proberen te halen hoort niet thuis in wat een interne Vlaamse discussie moet zijn.

Punt 4: Ik vind dat een beslissing die meer dan vijftig jaar geleden is genomen, niet als argument in de huidige discussie thuishoort. Punt 5 bracht ik te berde om punt 4 een beetje te ridiculiseren. Het zijn non-argumenten. Ook als ze ironisch zijn bedoeld.
Sec van Pilkem Ridge ben ik het volledig met je eens over Bellewaerde. Iemand die zegt dat de aanwezigheid van het park een schande is, zegt eigenlijk ook dat de Westhoek achterlijk had moeten blijven en zich niet mocht ontwikkelen. Alsof een gebied dat zo door het noodlot wordt getroffen het recht op vooruitgang verliest. Wat willen die lui die schande roepen dan eigenlijk? Dat de inwoners zich blijvend in rouwkleding steken?

Punt 6: Hier zijn we het dus ook eens. Maar er is meer. Als buitenstaander die zich betrokken voelt, merk ik dat tijdens de discussie over de A19/Pilkem Ridge allerlei oneigenlijke argumenten een te grote rol spelen. Daardoor verzandt de woordenstrijd in iets dat teveel met emoties te maken heeft. Bovendien wensen de verschillende partijen geen duimbreed toe te geven. Zoals ik eerder schreef, ze hebben hun hakken ferm in de Vlaamse klei gezet. Het vervelende is dat juist degenen die zich het felst pro en contra opstellen het meest in hun mars hebben. Stel je nou eens voor dat ze hun koppen bij elkaar steken en hun energie bundelen...

Punt 7: Dat hoef je nooit als je een goed onderbouwe mening hebt.
Naar boven
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2007 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Erwin,

Is het dus zo dat jij zegt dat ik de zaak "ridiculiseer" ?
Wel wel wel ! De vraag is eigenlijk : wie heeft zichzelf destijds geridiculiseerd ?

Verder alleen dit :
- Ik gebruik helemaal niét het bestaan van de huidige A19 grondgebied Beselare - Zonnebeke als argument !
- Onherroepelijke "schade" ? Jouw mening. Kwestie van perceptie.

Aurel[/quote]

Aurel

Op vraag 1): ja, eigenlijk wel. Als het een troost mag zijn, je bent niet de enige.
Op vraag 2) (wie heeft...): zeg het maar want voor mij is dit niet zo duidelijk
Op je opmerking dat je het bestaan van de huidige A19 niet gebruikt wil ik volgende citeren uit je artikel:Wat met de vele vermisten die onder de reeds aanwezige A19 liggen, de slagvelden van Zonnebeke, Beselare, Geluveld ?
Onherroepelijke schade: inderdaad mijn mening. Heb ik iets anders beweerd?

De Vlaamse regering heeft beslist om, na rijp beraad, het geplande traject af te voeren. Dat zijn toch geen amateurs zeker? Yves Leterme is Ieperling en kent het dossier maar al te goed, daarbij komt nog dat hij zeker geen imago van groene jongen heeft. De argumentatie contra de doortrekking kan dus niet zo licht gewogen hebben.

Erwin
Ter herinnering aan Majoor "Willie " Redmond, parlementslid. Iers nationalist, militair en visionair politicus. Gestorven aan zijn verwondingen op 7 juni 1917 bij Wijtschate. Begraven te Loker in een eenzaam graf.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2007 22:48    Onderwerp: Reageer met quote

Erwin,

1. Ik weet niet waar ik de zaak ridiculiseer. Maak het mij duidelijk a.u.b.

2. Ik vind wel dat iemand die cijfers en voorstellingswijze hanteert als de Diksmuidse senator zichzelf ridiculiseert.

3. Ik vind dat iemand die, sprekende over de tegenstanders, daar mensen in onder brengt die een "viervaksbaan willen laten doortrekken tot aan hun eigen wc", zelf niet helemaal vrij te pleiten is van een drang tot ridiculisering.

4. Ik ben nooit een echte voorstander geweest van doortrekking.

5. Ik vind wel dat de historische argumenten om Pilkem Ridge intact te houden mij niet overtuigen en vaak het belang van Pilkem Ridge verkeerd situeren en overschatten. Zij goochelen met cijfers van gesneuvelden. Ik wil deze cijfers alleen maar corrigeren en bijsturen.

6. Je vindt dat ik met de woorden "Wat met de vele vermisten die onder de reeds aanwezige A19 liggen" een argument aanvoer om de A19 door te trekken. Dat is niet zo. Dat is wel je interpretatie. Ik zeg alleen maar dat er vele vermisten onder liggen, en bedoel daarmee dat dit vroeger niet als argument gebruikt werd tegen de aanleg van de A19 daar. (Ik weet het, het waren andere tijden.)

7. Je schrijft in een vroegere posting dat de doortrekking "onherroepelijke schade" zou toebrengen. Ik citeer dat, en dan vraag je of je iets anders beweerd heb. Natuurlijk niet. Ik heb je toch geciteerd ?

8. Ik spreek me niet uit over de vraag of de Vlaamse regering amateurs zijn. Anderen kunnen daar beter over oordelen.

9. Ook niet over een al dan niet amateuristisch karakter van het alternatief dat er zal komen. (Het opblazen van een smalle landelijke weg als de Reningsestraat tot een meervaksbaan.)

10. Het laatste wat ik wil is een viervaksbaan tot aan mijn wc. Smile

Aurel
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2007 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,

Aan wat je schrijft heb ik eigenlijk niets toe te voegen. Wegens eigenlijk eens ermee.
Alleen dit. Eerlijkheidshalve moet ik eraan toevoegen dat voor ieder die Bellewaarde een schande vindt (vond), er meteen een handvol anderen waren (ook en zelfs vooral Britten) die juist vonden dat het bestaan van een pretpark voor kinderen op een voormalig slagveld eerder toe te juichen is. De gesneuvelden zelf zouden het zeker niet slecht gevonden hebben dat waar zij stierven nu kinderen pret maken.

Aurel
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2007 23:14    Onderwerp: Reageer met quote

Of het echt toe te juichen is weet ik niet Aurel, misschien heb je gelijk, misschien niet. Maar het kan in ieder geval niet zo zijn dat inwoners door moraalridders het recht op een eigen toekomst ontzegd wordt.
Zelf ging ik vroeger veel met mijn zoontje van toen een jaar of negen naar Ieper. Meestal drie dagen. De eerste dag was voor papa, de tweede ook en de derde dag was voor Jeroen. Hij mocht dan kiezen tussen Tyne Cot, het IFF of Bellewaerde. Niet zo moeilijk dus! Twee dagen lang hield die knul voor mij nijver de kilometrages van een reisroute bij, ik gebruikte ze later, met als vooruitzicht een dag lol. En zelf vond ik het ook geen straf een bezoek aan de Westhoek zo af te sluiten.
Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2007 7:07    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Alleen dit. Eerlijkheidshalve moet ik eraan toevoegen dat voor ieder die Bellewaarde een schande vindt (vond), er meteen een handvol anderen waren (ook en zelfs vooral Britten) die juist vonden dat het bestaan van een pretpark voor kinderen op een voormalig slagveld eerder toe te juichen is. De gesneuvelden zelf zouden het zeker niet slecht gevonden hebben dat waar zij stierven nu kinderen pret maken.

en als je nu tegen een Brit praat van Bellewaerde,
dan vinden ze het een schande dat het gebouwd is op 'sacred ground'...
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2007 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

R.,

Dat soort ervaringen heb ik zoals gezegd dus ook meegemaakt. Maar ook de ervaring dat je niet mag veralgemenen. Er zijn wel degelijk Britten die er begrip voor opbrengen dat wij wensen dat ons leven hier doorgaat, dat wij hier geen battlefield visitors zijn op pilgrimage naar de gewijde oorden, dat wij geen tweede maal slachtoffer willen zijn van de Grote Oorlog.
Maar het klopt dat er ook nog hier en daar een halsstarrigaard is ...

Aurel
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2007 10:33    Onderwerp: Reageer met quote

De meeste Britten die ik sprak, dachten dat bij Ieper een glorieuze overwinning was behaald...
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2007 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,

Gewoon omdat je me er onrechtstreeks aan herinnert :
Ik heb ooit een Duitser ontmoet die de naam Ieper / Ypres / Ypern nog nooit gehoord had !
Misschien niet zo uitzonderlijk, maar een pittig detail : de man was ... geschiedenisleraar.
Ik kan er nog altijd niet over. Mad

Aurel
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2007 12:38    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,

Ondanks alles, een mooi artikel. Gefundeerd en overzichtelijk zonder de feiten geweld aan te doen. Mooi mooi.
Het geeft mooi weer welke aspecten er allemaal een rol speelden. Zoals ik al in een vorige post beschreef, de zaken zijn wel iets complexer dan eerst werd afgedaan.

Quote:
Een kluwen met daarin zoveel verschillende partijen : Agalev'ers (heftig tegen doortrekking), Socialisten en Liberalen (voor), landbouwers (tegen), archeologen (tegen

Als ik enkele vorige reacties lees is de syndicale achterban toch niet eensluidend voor Embarassed .
Frans

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2007 1:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het artikel ook gelezen over de toren. Ik begrijp nu dat Pilkem Ridge ongeveer de hele linie bevat. En als je straks boven op de toren staat kan je weilanden bewonderen en verder is er niks te zien.

Het probleem hier is dat het eigenlijk voor de gemiddelde toerist erg veel van het zelfde is. En hoe meer je leert hoe minder vrolijk je er van word.
De gemiddelde brit interesseert zich geen bal voor de eerste wereld oorlog vooral omdat het een zinloos bloedbad was. Waar vooral met boze ogen naar hun eigen regering word gekeken.

Ik lees toch ook altijd met de nodige humor over de doortrekking van de A19 en neem de meeste argumenten met een korreltje zout. Ik kan toch niet geloven dat een engelse Lord die het ineens zonodig vond om zijn afkeer van het project te uiten, het bouwen van een snelweg plat gooit.
Het argument wat ik mij heb laten toevluisteren dat de politiek handig gebruik heeft gemaakt van de Britse Lord omdat het budgetair niet zo goed uitkwam lijkt mij meer logiesch.

Zeker als je weet dat de battle of Langemark het grootste stuk van het tracee is uitgevochten net buiten Langemark en waar dan ook de meeste slachtoffers zijn gevallen, en niet op het toen geplande tracee.

En als je een engelsman begrijpt dan weet je dat ze niet vies zijn van oorlog maar er moet wel uiteindelijk gewonnen worden. Daarom trekt Normandie miljoenen bezoekers en zal het hier in deze streek nooit veel meer worden dan het nu is. Je gaat toch niet keer op keer kijken waar iedereen een goed pak op zijn zodemieter heeft gehad zonder enig resultaat.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2008 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

Pilkem Ridge wordt toeristische trekpleister

Industrieterrein Ieperleekanaal wordt uitgebreid

IEPER - Het bestaande bedrijventerrein Ieperleekanaal wordt uitgebreid met 30 hectare. De noordelijke grens ervan wordt gevormd door het frontlandschap Pilkem Ridge. Het voormalige slagveld wordt dus gevrijwaard en toeristisch ontsloten.

De provincieraad heeft gisteren het kleinstedelijke gebied Ieper afgebakend. Er wordt in ruimte voorzien voor wonen, werken, groen, recreatie en andere stedelijke activiteiten. Opmerkelijkste vaststelling is dat de uitbreiding van het bedrijventerrein Ieperleekanaal in noordelijke richting stopt aan de eerste Britse frontlinie van de Eerste Wereldoorlog.

Coördinator Piet Chielens van het In Flanders Fields Museum ijvert er al jaren voor om het oorlogslandschap van Pilkem Ridge te bewaren voor het nageslacht. 'Het is het noordelijke deel van de Ypres Salient of Ieperboog, waar de strijd na de eerste gasaanval in 1915 plaatsvond. Precies die strijd bepaalde waar deze Ieperboog precies kwam te liggen. Pilkem Ridge ligt ook dicht bij de stad en biedt een uitzicht op de stad. Het is dan ook belangrijk om dat als open landschap te bewaren.'

Voor alle duidelijkheid: de hoofdbestemming van Pilkem Ridge blijft landbouw, maar dan wel met een toeristisch-recreatieve bestemming. Er wordt een landschapsproject ontwikkeld. Zo kan een deel van de frontlinies worden blootgelegd en kunnen de loopgrachten er gereconstrueerd worden. Door het aanleggen van wandelpaden door het gebied, waarbij de twee militaire begraafplaatsen Caesar's Nose en Colne Valley en de gereconstrueerde loopgrachten worden aangedaan, ontstaat een toeristisch parcours in het slagveldlandschap. In het noorden van het gebied, nabij het kruispunt van de Kleine Poezelstraat en de Moortelweg, komt een parking, een bezoekerscentrum en een uitkijktoren.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=BO1SAJ3G&PostCode=8900

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: